چطور مصرف بی‌رویه‌ اینترنت دیتا را متوقف کنیم؟[قسمت اول]

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۴ دقیقه

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بسته‌ی اینترنت دیتای ماهانه یا هفتگی‌تان پیش از پایان زمان یاد شده تمام شود یا اینکه هنوز مدت زمان مشخص به نصف نرسیده از سوی اپراتور پیامی دریافت کنید مبنی بر اینکه بیش از ۸۰ درصد بسته را به مصرف کرده‌اید! در این مقاله دلایلی که باعث مصرف بی رویه اینترنت دیتا می شوند را به همراه راه‌هایی برای کنترل این موضوع بررسی می‌کنیم. همراه آیفون‌چی باشید.


 

قدم اول – WiFi Assist را خاموش کنید

اگر از iOS 9 استفاده می‌کنید، احتمال اینکه اینترنت دیتا زودتر به اتمام برسد بالاتر است زیرا در این نسخه قابلیتی موسوم به WiFi Assist وجود دارد که دیتای نسبتا زیادی مصرف می‌کند، زیرا هنگامی که سیگنال وای فای ضعیف می‌شود آیفون به طور خودکار از اینترنت دیتا استفاده می‌کند. پس می‌توانید به مسیر Settings >> Cellular Data بروید و در انتهای صفحه گزینه‌ی WiFi Assist را غیرفعال کنید.

 

اینترنت دیتا

 

قدم دوم – میزان مصرف اینترنت دیتا را چک کنید

در بخشی از تنظیمات آیفون می‌توانید از میزان استفاده اینترنت دیتا اطلاع پیدا کنید. به مسیر Settings >> Cellular بروید، سپس در بخش Cellular Data Usage می‌توانید میزان مصرفی را مقابل عبارت Current Period مشاهده کنید.

توصیه ما در این رابطه اینست که هر طور که بسته اینترنت دیتا را خریداری می‌کنید(مثلا ماهانه یا هفتگی)، این گزینه را هر بار ریست کنید تا درک دقیق‌تری از میزان مصرف داشته باشید. برای این منظور در مسیر Settings >> Cellular کاملا به انتهای لیست مراجعه کنید و Reset Statistics را تپ کنید. با این کار شمارنده مصرف را صفر کرده و می‌توانید از میزان مصرف ماهانه یا هفتگی مطلع شوید.

مصرف اینترنت دیتا

 

همچنین در صورتی که از اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنید، با دانلود اپلیکیشن ایرانسل من می‌توانید به طور دقیق مصرف اینترنت دیتا را چک کنید.

 

قدم سوم – استفاده‌ی اپلیکیشن‌هایی که از اینترنت دیتا مصرف می‌کنند را متوقف کنید

 

از زمان معرفی iOS 7 به بعد، این ویژگی به آیفون راه پیدا کرد که به کاربر امکان تعیین دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت دیتا را می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم قابلیت یاد شده تا آخرین نسخه iOS تکرار شده است. حال در صورتیکه اپلکیشن‌هایی که به اینترنت دیتا دسترسی دارند و از این طریق معمولا به طور خودکار بروزرسانی یا رفرش می‌شوند را به تعداد خاصی محدود کنید،‌ کلی در مصرف دیتا صرفه‌جویی کرده‌اید. برای این منظور در مسیر Settings >> Cellular در بخشی که اپلیکیشن‌ها لیست شده‌اند روی هر برنامه تپ کنید و سپس دکمه مقابل Cellular Data را به حالت خاموش درآورید.

 

محدودکردن دسترسی اپلیکیشن به اینترنت دیتا

 

قدم چهارم – چطور ببینیم کدام اپلیکیشن بیشتر  دیتا مصرف می‌کند

در مسیر Settings >> Cellular و در زیر هر اپلیکیشن، میزان مصرف اینترنت دیتا نمایش داده می‌شود؛ این مقدار از آخرین باری که اینترنت مصرفی را ریست کرده‌اید محاسبه می‌شود و از این طریق می‌توانید ببینید کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده‌اند تا در صورت لزوم دسترسی به اینترنت دیتای آن برنامه‌ی خاص را غیرفعال کنید.

 

کدام اپلیکیشن بیشتر اینترنت دیتا مصرف

 

 

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۶۸

قدم پنجم – در صورت لزوم اینترنت ۳G و ۴G را غیرفعال کنید

اگر حجم اینترنت دیتا پیش از موعد رو به اتمام است و از طرفی کارهایی که انجام می‌دهید خیلی نیاز به سرعت دانلود یا آپلود بالا ندارند، بهترین کاری که می توانید انجام دهید اینست که سرعت اینترنت را از حالت ۳G یا ۴G به ۲G تنظیم کنید تا حجم دیتا برای مدت بیشتری دوام بیاورد و بدون اینترنت هم نشوید.

این تنظیمات را هم می‌توانید از مسیر Settings >> Cellular و سپس Cellular Data Options انجام دهید. کافیست روی Voice & Data تپ کرده و گزینه‌ی مورد نظر را برگزینید.

 

3g-4g غیرفعال کردن

 

قدم ششم – اینترنت ۳G و ۴G را برای Face Time، imo و یا Skype غیرفعال کنید

تماس‌ ویدیویی با دوستان و نزدیکان‌مان بسیار لذت‌بخش است اما اگر این دست از تماس‌ها را به زمانی که وای فای در دسترس‌تان است محدود کنید، در مصرف اینترنت دیتا بسیار صرفه‌جویی کرده‌اید. در واقع با این کار نه تنها خود‌تان نمی‌توانید از این طریق با کسی تماس بگیرید بلکه دیگران هم نمی‌توانند زمانیکه از دیتا استفاده می‌کنید با شما تماس ویدیویی برقرار کنند.

برای این منظور در مسیر Settings >> Cellular دکمه روبروی هر برنامه‌ای که مخصوص تماس ویدیویی است را خاموش کنید.

 

غیرفعال اینترنت دیتا تماس ویدیویی

 

قدم هفتم – استفاده‌ی iCloud از اینترنت دیتا را متوقف کنید

با مراجعه به مسیر Settings > iCloud > iCloud Drive مصرف اینترنت دیتا را برای انتقال اطلاعات به حساب iCloud مسدود کنید تا صرفا زمانیکه از وای فای استفاده می‌کنید این امر صورت بگیرد.

 

غیرفعال iCloud اینترنت دیتا

 

 

قدم هشتم – دیتای رومینگ را غیرفعال کنید

توصیه می‌کنیم که این گزینه را همواره در حالت خاموش و غیرفعال قرار دهید با این کار صرفا زمانیکه به کشورهای دیگر سفر می‌کنید و به اینترنت دیتا نیازمندید می‌توانید هر زمان که لازم بود آن را مجددا فعال کنید.

 

اینترت دیتا رومینگ

 

با بکار بستن هریک از ایم روش‌ها،‌ مصرف دیتا را تا حد قابل توجهی پایین می‌آورید؛ در قسمت بعدی به سایر مواردی که مصرف اینترنت دیتا را افزایش می‌دهند خواهیم پرداخت.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.