چهارده ترفند و میانبر شگفت انگیز ۳D Touch در iOS10 [قسمت اول]

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۶ دقیقه

قابلیت ۳D Touch بی شک یکی از بهترین و هیجان انگیز ترین ویژگی جدید رونمایی شده در آیفون های ۶s و ۶s plus است که در آیفون های جدید ۷ و ۷پلاس نیز وجود دارد. به نظر می رسد این قابلیت مانند نمایشگر اپل واچ سری جدید  حساس به فشار باشند با این تفاوت که در ساعت های هوشمند یاد شده، دو مرحله فشار روی صفحه بکار رفته اما در آیفون های ۷ و ۷ پلاس سه مرحله فشار برای این قابلیت وجود دارد که بسیاری از ویژگی های زیبا را برای استفاده از میانبرهای گرافیکی، برای‌مان به ارمغان می آورد.


به یاد داشته باشید که ترفند ها و ویژگی هایی که در این مقاله می خوانید به مرور زمان تغییر می کنند چرا که کمپانی اپل هر چند هفته یا یک ماه یکبار با آپدیت های خود به قابلیت مذکور اضافه می کند و نیز اپلیکیشن های ثالث هم با این قابلیت بروزرسانی می شوند. اگر شما هم با ترفندی آشنایی دارید که در این مقاله پیدا نکردید لطفا در کامنت برای ما پیام بگذارید تا به مقاله اضافه گردد. در این مقاله، با کارهایی که می توان با قابلیت ۳D Touch که در آیفون های ۶s به بعد می توان انجام داد، آشنا می شویم. پس دارندگان آیفون های یاد شده، این مقاله را بخوانند و از قابلیت های آن لذت ببرند.

۱) تنظیمات ۳D Touch:

قابیلت ۳D Touch به طور خودکار روی آیفون های نام برده فعال است اما اگر می خواهید تغییراتی انجام دهید یا حتی آن را غیرفعال کنید ( که پیشنهاد می کنم اصلا این کار را نکنید!) می توانید به مسیر Settings > General > Accessibility بروید و سپس در پایین صفحه به تنظیمات بدون نام که چهارمین دسته هستند رفته و روی ۳D Touch تپ کنید. در ادامه می توانید شدت فشار و حساسیت آن را در بخش ۳D Touch Sensitivity با نوار لغزان تنظیم کنید.

best_3d_touch_tricks_iphone_6s_1000_01_thumb800

 

۲) میان برهای ۳D Touch در iOS 10:

در iOS 10 تعداد بیشتری از میانبرهای جدید بروز رسانی شده که برای برخی اشخاص که هنوز iOS 9 روی آیفون هایشان نصب است، بهانه خوبی است که به این نسخه از iOS مهاجرت کنند.

میان بری برای Calendar: اگر بر روی صفحه لاک اسکرین، از سوی اپلیکیشن Calendar نوتیفیکیشن دریافت کردید، می توانید با استفاده از ۳D Touch، مکان و آدرس کامل محل مراسم را ببینید و یا از همانجا دعوت را قبول یا رد نمایید.

اولویت در دانلود ها: در iOS 10 قابلیتی اضافه شده است که در مواقعی که همزمان چند اپلیکیشن را نصب می کنید با فشار عمقی روی اپلیکیشن در حال نصب (به عکس دقت کنید) می توانید با انتخاب تنظیم ‘Prioritize Download’ اولویت بندی کنید.

وضعیت آب و هوا: میانبری که با ۳D Touch در اپلیکیشن Weather باز می شود به شما از منطقه و وضعیت آینده آب و هوایی اطلاعات بیشتری می دهد.

ios_10_3d_touch_shortcuts_1000_thumb800

۳)  Phone, FaceTime, Messages

در منوی اصلی آیفون،‌ روی اپلیکیشن Phone یک فشار عمقی وارد کنید. خواهید دید که یک منوی کوچک، بالا می آید که لیستی از مخاطبینی که اخیرا با آن ها زیاد ارتباط داشته اید را به شما نشان می دهد. با انتخاب هرکدام می توانید به شخص مورد نظر پیام دهید یا تماسی برقرار کنید یا حتی مخاطبی جدید به لیست مخاطبین خود، اضافه کنید.

روی اپلیکیشن FaceTime یا Messages، با کمک ۳D Touch فشاری وارد آورید. خواهید دید که منوی کوچکی ظاهر می شود که مخاطب های اخیری که با آنها ارتباط داشته اید نشان داده می شوند. این منو، کمک شایانی به شما می کند که بتوانید بدون وارد شدن به اپلیکیشن گفته شده با شخص مورد نظرتان تماس ویدیویی یا صوتی برقرار کنید.

best_3d_touch_tricks_iphone_6s_1000_02_thumb800

۴) اپلیکیشن دوربین:

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۶۸

اپلیکیشن دوربین یکی از نرم افزار هایی است که با استفاده از قابلیت ۳D Touch بسیار کارآمد خواهد بود. با فشار دادن روی آن منوی میانبری ظاهر می شود که به شما امکان دسترسی سریع به عکس، ویدیو، سلفی و حتی ویدیوی اسلوموشن را می دهد. با این توصیف، باید گفت احتمالا دیگر هیچ سوژه مهمی را از دست نخواهید داد.

best_3d_touch_tricks_iphone_6s_1000_03_thumb800

۵) میان بری برای دسترسی به اپلیکیشن Map:

اپلیکیشن  App Store با استفاده از ۳D Touch، به شما امکان جستجوی اپلیکیشن ها را می دهد؛ برنامه‌ی iBooks هم به همین صورت است. در Mails این منوی کوچک ظاهر شده انتخاب های مفیدی در اختیار شما قرار می دهد. از جمله آن که میان بری برای وارد شدن به ایمیل های شخصی خاص یا ایجاد ایمیل جدید را مقدور می سازد. با لمس طولانی روی Safari هم می توانید tab جدید، یا یک Private tab جدید، ایجاد کنید یا به لیست Reading دسترسی پیدا کنید.

برای اینکه بفهمید کدام اپلیکیشن از قابلیت ۳D Touch بهره می برد کافی است که با فشار جزئی یا عمقی روی آنها متوجه این موضوع شوید. اپلیکیشنی که با آن می توانید بهره زیادی ببرید، Apple Maps است که متاسفانه برای کاربران ایرانی کارایی چندانی ندارد. در منوی میانبر آن می توان از مسیریاب، علامت گذاری محل در نقشه، فرستادن مسیر خود برای شخصی خاص و جستجوی منطقه ای، استفاده کرد. اپلیکیشن Google Maps که قابلیت های بیشتری در کشور ما دارد متاسفانه تاکنون با قابلیت ۳D Touch هماهنگ نشده است.

best_3d_touch_tricks_iphone_6s_1000_04_thumb800

به هرحال تعداد کمی از اپلیکیشن های ثالث وجود دارند که تاکنون برای منوی میانبر ۳D Touch بروز شده اند که از آن جمله می توان به Twitter و Instagram و Fantastical اشاره کرد. بسیاری از اپلیکیشن های دیگر هنوز با این قابلیت بروز رسانی نشده اند و در آینده باید در انتظار اپلیکیشن های معروف برای این قابلیت باشیم که Facebook، YouTube و  Google Maps از جمله نمونه های آن به حساب می آیند.

۶) قابلیت peek and pop

یکی از قابلیت هایی که با iPhone 6s رونمایی شد همین قابلیت است که در واقع به شما این امکان را می دهد که لینکی از صفحه  preview را ببینید. این قابلیت محتوای یک ایمیل، سند، صفحه مرورگر را یا حتی اپلیکیشن نقشه را نشان می دهد بدون اینکه نیاز باشد به داخل اپلیکیشن به طور کامل، وارد شوید. سپس با انتخاب ‘Pop’  ، پیش نمایش(Preview)  صفحه ظاهر می شود.

مثالی از این قابلیت به این صورت است که به عنوان نمونه در نرم افزار Mail وارد شده اید و با یک فشار جزئی روی یکی از ایمیل های انتخابی، یک صفحه پیش نمایش (preview) برای شما از محتوای آن نمایش داده می شود، این کار بی آنکه وارد ایمیل مورد نظر شده باشید اتفاق می افتد. اگر قصد جواب دادن یا مشاهده دقیق تر را داشتید، می توانید با فشاری بیشتر به طور کامل وارد شوید یا اینکه اگر نخواستید با رها کردن انگشت تان از صفحه پیش نمایش خارج شوید. به دنبال آن، با سوایپ کردن یا کشیدن انگشت به سمت بالا نیز می توانید به یک سری از فعالیت های مربوط به آن دسترسی پیدا کنید.

peekandpopios9

۷) دیدن پیش نمایش یک اپلیکیشن یا سند بدون باز کردن آن

در ابتدا، به نظر می رسد که Peek and Pop زیاد هم فایده چندانی نداشته باشد مخصوصا که وقتی وارد همان اپلیکیشن می شویم. اما وقتی که با چند اپلیکیشن مختلف همزمان کار می کنید اینجاست که این قابلیت، خودنمایی می کند.

برای نمونه زمانی را در نظر بگیرید که شخصی در ایمیلی برای شما لینکی از محل خود را در نقشه فرستاده است. شما میتوانید با زدن روی لینک نقشه در ایمیل، وارد اپلیکیشن Maps شده و مسیر شخص را مشاهده کنید. اما با فشار دادن عمقی روی لینک نقشه در ایمیل، بدون اینکه نیاز به وارد شدن به خود اپلیکیشن نقشه را داشته باشید، صفحه پیش نمایش باز شده و در آنجا مسیر را مشاهده می کنید. اگر که خواستید با فشار بیشتر روی صفحه، به طور کامل وارد Maps می شوید.

 

best_3d_touch_tricks_iphone_6s_1000_06_thumb800

 

یا فرض کنید، لینکی از یک صفحه‌ی اینترنتی را در یک اپلیکیشنی مانند تلگرام، فیس بوک یا ایمیل و یا هر جایی دیگر دریافت کرده اید. با فشار دادن روی لینک، صفحه پیش نمایش آن باز شده و می توانید صفحه وب را بعد از لود شدن ببینید و نیاز ندارید سافاری را باز کنید.

بسیاری از این قابلیت ها در اپلیکیشن های اورجینال اپل کاربرد دارند و تعداد کمی از اپلیکیشن های ثالث نیز با آن هماهنگ شده اند. امیدواریم که به زودی شاهد اجرای این قابلیت ها بر روی بسیاری از اپلیکیشن های دیگر هم باشیم. شما هم می توانید با امتحان کردن و استفاده از قابلیت ۳D Touch در قسمت های مختلف آی او اس، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.