جنگی سخت در تصاحب بازار اسمارت فون‌ چین؛ نزول جایگاه اپل به مقام پنجم

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

جمعیت حدود ۱٫۴ میلیارد نفری چین مدت‌هاست که این کشور را به برترین بازار عرضه در دنیا بدل کرده است. از رقابت نفس‌گیر میان خودروسازان بزرگ برای تصاحب سهم بیشتری از بازار خودرو در این سرزمین گرفته تا نبرد برای فروش محبوب‌ترین گجتی که این روزها می‌شناسیم یعنی اسمارت‌فون. برخلاف بخش خودرو که شرکت‌های چینی فاصله نسبتاً زیادی با سازنده‌های بزرگ این صنعت دارند، در بخش گوشی‌های موبایل می‌توان نام چندین و چند برند این کشور را در میان تولیدکنندگان برتر مشاهده کرد.


جسارت و اثرگذاری این کمپانی‌ها به حدی رسیده که حتی خارج از مرزوبوم خود نیز بازار گوشی‌های موبایل را در دست گرفته‌اند و در حال برهم زدن معادله‌ای هستند که مدت‌هاست با اپل و سامسونگ به تعادل رسیده است. حال دیگر هواوی، شیائومی، اوپو، Vivo و ZTE کمپانی‌های گمنامی‌ نیستند که فروش چند میلیونی برای آن‌ها حکم آرزویی دست‌نیافتنی را داشته باشد. در عوض فشار کمی که بر روی دوش صاحبان این شرکت‌ها قرار دارد و انتظار اندکی که باعث می‌شود هر اقدام نوآورانه‌ای از جانب آن‌ها مورد تحسین واقع شود به برگ برنده این سازندگان بدل شده است.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۴۴

17735-15498-iphonechart-l

به نقل از گزارشی که روز قبل منتشر شده است، تمایل برای خرید گوشی‌های اپل در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۵ با کاهش ۲٫۴ میلیون دستگاه مواجه بوده و از ۹٫۷ میلیون به ۷٫۳ میلیون رسیده است. به این ترتیب جایگاه اپل از مقام سوم در سال ۲۰۱۵ به رتبه پنجم در سال ۲۰۱۶ نزول یافته است. این در حالی است که بازار چین بیشترین استقبال را از جدیدترین گوشی کمپانی اپل موسوم به آیفون SE داشته و اگر فروش این گوشی را از کل آیفون‌های فروخته شده در این کشور فاکتور بگیریم مسلماً می‌تواند شرایط بدتری را برای کمپانی مذکور رقم بزند.

رتبه اول در سه ماهه دوم امسال به شرکت هواوی تعلق دارد که موفق شده است تعداد ۱۹٫۱ میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به فروش برساند. رتبه دوم نیز در اختیار OPPO می‌باشد که رشد فروش بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و توانسته بیش از ۱۵٫۲ میلیون گوشی موبایل را تنها در کشور خود عرضه کند. رتبه سوم و چهارم نیز در اختیار Vivo و شیائومی قرار دارد که به ترتیب ۱۳ و ۱۲٫۸ میلیون دستگاه گوشی را به فروش رسانده‌اند. البته نباید فراموش کرد که همیشه این دوره برای اپل یکی از کم‌رونق‌ترین ماه‌های سال است و مطمئناً پس از معرفی آیفون ۷ یا آیفون ۶SE در اواخر شهریور ماه، شاهد فروش فوق‌العاده این گوشی در کشورهای مختلف از جمله چین خواهیم بود. با این وجود علی رغم معرفی آیفون SE، فروش آیفون در این دوره نسبت به دوره مشابه در سال گذشته حدود ۲٫۴ میلیون دستگاه کاهش یافته و این مسئله به اندازه‌ای اهمیت دارد که جلسات مهم و چند ساعته‌ای را در دفتر اصلی این کمپانی به راه بیاندازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.