حالت پرواز(Airplane Mode) در آیفون چیست و چرا باید در هواپیما آن را به حالت روشن در آوریم؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۳ دقیقه

اگر منوی تنظیمات آیفون را باز کنید، می بینید که اولین گزینه‌ای که در بالای لیست قرار گرفته، حالت پرواز یا همان Airplane Mode است. قطعا شما هم شنیده اید که هنگام سفر با هواپیما می بایست قابلیت یاد شده را به حالت روشن درآورید حال آنکه شاید دلیل این موضوع برای‌تان روشن نباشد. در این مقاله آیفون‌چی به این قابلیت و تاثیرات آن روی بخش های دیگر تلفن همراه هوشمند پرداخته است.


 

ایرپلین مد چه کار می کند؟

ویژگی مورد اشاره از دو طریق قابل دسترسی است؛ به این صورت که هم از Settings فعال می شود و هم از طریق کنترل سنتر(با سوایپ روی صفحه نمایش از پایین به بالا). اولین تغییری که به محض فعال نمودن این حالت مشاهده می کنید، عدم نمایش اپراتور تلفن همراه است. همچنین علامت اتصال داده یا وای فای نیز حذف می شود و هر دوی این موارد جای‌شان را تصویر هواپیمای کوچکی در گوشه‌ی نمایشگر می دهند.

modo-avion-640x336

قابلیت حالت پرواز در سایر دستگاه‌های موبایل و لپ تاپ ها هم دیده می شود. این ویژگی سیگنال و فرکانس‌های رادیویی را به حالت تعلیق در درآورده تا با سایر فرستنده‌ها تداخل ایجاد نشود. در این صورت نه می توانید پیامی ارسال نمایید، نه با فردی تماس بگیرید و نه به تماس‌های دریافتی پاسخ دهید. همچنین اینترنت چه در قالب سلولار و چه وای فای دیگر قابل استفاده نیست. در واقع پاسخ دادن به تماس ها کار ممنوعی به حساب نمی آید اما برای اینکار برخی سیگنال ها می بایست جابجا شوند که این فرایند امکان پذیر نیست.

جی پی اس هم یکی دیگر از مواردی است که تحت تاثیر ایرپلین مد قرار می گیرد و از آنجایی که سیگنالی دریافت نمی کنید در نتیجه برنامه نمی تواند موقیعت‌تان را تشخیص داده و به شما نمایش دهد. در بعضی موارد پیش می آید که با روش کردن وای فای(در حالی که ایرپلین مد نیز فعال است) از طریق ردیابی نزدیک ترین آنتن مخابرانی، این امکان برای جی پی اس فراهم می شود تا موقعیت‌تان را تا حدی نشان دهد.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۵۲

به همین نحو، بلوتوث نیز از کار می افتد و چنانچه اپل واچ به دست دارید یا از هدفون و یا کیبرد بلوتوث استفاده می نمایید، اتصال با آنها به کلی قطع می گردد.

البته شماری از شرکت های هواپیمایی به مسافران این اجازه را می دهند که به استثناء زمان اوج گیری و فرود،  از بلوتوث بهره بگیرند چراکه محدوده‌ی فرکانس دستگاه های نوع ۲ که مشمول آیفون نیز می شود به سختی به ده متر رسیده و در نتیجه ضرری را برای سیستم هواپیمایی به دنبال ندارد. برخی از هواپیماها نیز اینترنت وای فای را برای مسافران‌شان فراهم می کنند که معمولا از سرعت بالایی نیز برخوردار است.

 

ممکن است تلفن‌های همراه هوشمند واقعا هواپیماها را تحت تاثیر قرار دهند؟

باید بگوییم تا حدی بله، اما نه آنطور که تصور می شود. ماجرا از این قرار است که در سال ۱۹۹۱ کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده برقراری هرگونه تماس از سوی مسافران هواپیما را در حین پرواز ممنوع اعلام کرد. دلیل این امر هم ترس از تداخل پیدا کردن فرکانس دستگاه موبایل با تجهیزان الکترونیکی هواپیما و همچنین برج های مراقبتی به حساب می آمد. با گذشت زمان و در سال ۲۰۱۳ به توصیه‌ی اداره هواپیمایی فدرال، Airplane Mode معرفی شد که از آن طریق مسافران می توانستند از موبایل های هوشمندشان در زمان پرواز و هنگامی که هواپیما در ارتفاع ۱۰،۰۰۰ پایی در حال پرواز است استفاده نمایند.

airlinepilot

اکنون قریب به ۲۵ سال از وضع قانون ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در داخل هواپیما می گذرد و  قانون یاد شده گاهی با انتقادهایی روبرو گشته اما هر بار نیز به دلیل احتیاط لغو نشده به خصوص که جان انسان های زیادی ممکن است در گرو این تصمیم باشد. از طرف دیگر بکار نگرفتن دستگاه های موبایل ذهن مسافران را، هم از بابت خطر احتمالی آسوده نگه می دارد و هم آرامش هواپیما با زنگ خوردن های مداوم مختل نمی گردد. به هر حال تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر نقش سیگنال دستگاه های همراه در سقوط هواپیما موجود نیست.

یک خبرنگار در این رابطه می گوید، دلیل قابل توجه عدم استفاده از دستگاه موبایل در هواپیما، تداخل آنها با سیگنال های رادیویی است که در نهایت موحب می شود کنترل کنندگان ترافیک هوایی و خلبانان پیام های‌شان را به درستی دریافت نکنند. مطمئنا برای خیلی ها پیش آمده که در نزدیکی اسپیکر، صدای نویزی به گوش می رسد. به گفته این خلبان، در حالی که صرفا شمار کمی از مسافران هم در حال برقراری تماس با تلفن همراه خود باشند، همین آلودگی صوتی برای خلبانان و مسولین پرواز آزاردهنده است و ممکن است باعث حواس پرتی آنها شود.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.