فکر می کنید کار کردن با مک ترسناک است؟ با این روش ها آن را شبیه به ویندوز کنید

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۳ دقیقه

زمانیکه کاربرانی که برای برای مدت طولانی با ویندوز خو گرفته‌اند به سمت مک روی می‌آوردند، برای انجام کارهایی که چشم بسته در ویندوز انجام می‌شود ممکن است کمی بر به مشکل بخورند. هرچند با گذشت یک یا دو هفته اکثر سوالات و ابهامات برطرف می‌شود و کاربری مک‌او‌اس هم مانند ویندوز و حتی روان‌تر از آن صورت می‌پذیرد، اما همین موضوع تاحدی می‌تواند آن دسته از کاربرانی که قصد خرید سیستم جدید دارند را از مک منصرف کند. در این مقاله از آیفون‌چی، ۷ قابلیت ویندوز را در مک معرفی می‌کنیم که کار با این سیستم‌عامل را در روزهای اول برای کاربران جدید راحت تر می‌کند.


 

۱- دکمه‌ی Delete دقیقا کجاست؟

دکمه‌ای که در مک Delete نام گرفته در حقیقت حکم Backspace در ویندوز را بازی می‌کند زیرا صرفا حروف ما قبل را پاک می‌کند درحالیکه دکمه Delete در ویندوز حروف پس از اشاره‌گر را پاک می‌کند.

مک هم، چنین کلیدی دارد که البته یک دکمه‌ی مجزا نیست و می‌بایست به طور ترکیبی استفاده شود. برای پاک کردن حروف نه به شکل Backspace بلکه دقیقا همانطور که  Delete در ویندوز آنها را پاک می‌کند،‌کلیدهای Fn-Delete را باهم فشار دهید تا حروف پس از اشاره‌گر یک به یک پاک شوند.

 

screen-shot-1395-08-30-at-21-19-37

 

۲- مک راست کلیک ندارد؟

خوبی ترکپد مک در اینست که هرجای آن می‌توانید کلیک کنید و کافیست دقیقا مانند موس انگشت خود را فشار دهید اما کلید مجزای راست کلیک یا چپ کلیک تعبیه نشده. در حقیقت برای راست کلیک در مک سه راه در اختیار دارید که بسیار راحت و سریع هستند.

  • آسان‌ترین راه اینست که با دو انگشت روی ترکپد کلیک کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید که دقیقا در گوشه‌ی سمت راست ترکپد اینکار را انجام دهید در مسیر System Preferences > Trackpad روی Point & Click کلیک کرده و حرکت Secondary click  را از کلیک با دو انگشت(Click with two fingers) به کلیک در گوشه‌ی پایین و سمت راست(Click in bottom-right corner) تغییر دهید.
  • راه آسان دیگر هم پایین نگاه داشته دکمه‌ی Control و کلیک است که عملکردی دقیقا مانند راست کلیک دارد.

 

۳- چرا حرکت در صفحه برعکس است؟

حرکت عمودی در صفحه یا همان اسکرُل کردن در جهتی مخالف ویندوز انجام می‌گیرد. به طور مثال اگر بخواهید به پایین صفحه بروید، در مک دو انگشت‌تان را روی ترکپد به سمت پایین می‌کشید درحالبکه در ویندوز نوارلغزنده را به بالا می‌برید.

حرکت دو انگشت روی ترکپد بسیار آسان‌تر از حرکت نوار لغزنده است اما درصورتیکه به همان وضعیت ویندوز تمایل دارید در مسیر System Preferences > Trackpad و در افزونه‌ی Scroll & Zoom، عبارت Scroll direction: Natural را از حالت تیک‌دار خارج کنید.

 

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۸۶

screen-shot-1395-08-30-at-21-40-06

 

۴- چرا Finder شبیه به Windows Explorer نیست؟

Finder نیز می‌تواند ظاهری شبیه به Windows Explorer به خود بگیرد. کافیست Finder را باز کنید و سپس به مسیر Finder > Preferences رفته و افزونه‌ی Advanced عبارت Keep folders on top when sorting by name را تیک‌دار کنید. با این کار فایل‌ها و پوشه‌ها ظاهر منظم‌تری به خود می‌گیرند.

screen-shot-1395-08-30-at-22-16-36

 

۵- Enter زدن (return) فایل‌های را باز نمی‌کند؟

درست است؛ در مک با فشرن کلید enter یا return فایل‌ها صرفا به حالت انتخاب و هایلایت در‌می‌آیند درحالیکه در ویندوز enter روی آیکن فایل، آن را باز و یا اجرا می‌کند.

درواقع برای اینکه عملکردی مشابه ویندوز را به مک بیاورید، می‌بایست از اپلیکیشن رایگان PresButan استفاده کنید که با MacOS Sierra هم سازگاری دارد و این امکان را فراهم می‌کند که با فشردن enter فایل‌ها را باز کنید.

 

۶- دکمه‌ی قرمز X برنامه‌ها را نمی‌بندد؟

در ویندوز کلیک بر روی دکمه‌ی قرمز X، برنامه یا هر پنجره‌ای را کاملا می‌بندد درحالیکه در مک این اتفاق نمی‌افتد و صرفا پنجره‌ی آنها بسته می‌شود و برنامه‌ها در پشت‌زمینه باز هستند. مک تنظیمات خاصی برای این موضوع قرار نداده اما هربار که خواستید برنامه یا پنجره‌ای را کاملا ببندید از ترکیب کلید‌های command+Q استفاده کنید.

همچنین اپلیکیشن رایگان  RedQuits هم این کار را برای‌تان انجام می‌دهد و امکان بسته‌شدن اپ‌ها و پنجره‌ها را با دکمه‌ی قرمز X فراهم می‌کند.

 

همانطور که دیدید اکثر تنظیمات کاربردی ویندوز در مک هم تعبیه شده و در حقیقت سیستم‌عامل macOS بسیار یکپارچه است و محیط بسیار راحت و روانی را برای کاربر فراهم می‌کند.

5 نظرات
  1. محمد می‌گوید

    خداییش دم شما گرم من اسکرول بدون ماوس رو بلد نبودم

  2. Hamta می‌گوید

    یکم وحشت انگیزه، بخصوص اسکرول برعکس 🙂

  3. سعید می‌گوید

    خدایش یکم سخته کار کردن با مک بوک 🙂

    1. ن. فراکیش می‌گوید

      اولش به خاطر تفاوت زیادی که با ویندوز داره خیلی راحت نیست ولی بعد از یک مدت کوتاه دیگه دلت نمی‌خواد با ویندوز کار کن!

  4. مهسا می‌گوید

    به نظرم بعد از این که با مک کار کردید متوجه میشید که کار کردن با ویندوز ترسناک تر خواهد بود واقعاا 🙁
    اسکرون برعکس و تاچ بدش و همه چیزهای دیگش قابل تغییره اگه اذیتتون کرده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.