چه انتظاری از مراسم ۱۶ شهریور اپل داریم؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۱۰ دقیقه

مراسم اپل با محوریت معرفی آیفون‌های سری ۱۴ در روز چهارشنبه ۷ سپتامبر مصادف با ۱۶ شهریور برگزار می‌شود. این کنفرانس اپل برخلاف سال گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شود و تعدادی از افراد مرتبط با رسانه‌ها برای تست محصولات جدید به این مراسم دعوت شده‌اند. تا این لحظه اخبار و شایعات گسترده‌ای در مورد آیفون سری ۱۴، اپل واچ سری ۸ و مدل‌های جدید دیگر محصولات اپل منتشر شده است.

بروزرسانی: محصولات معرفی‌شده در این کنفرانس: آیفون ۱۴ معمولی، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۴ پرو مکس، ایرپاد پرو ۲، اپل واچ سری ۸ و اپل واچ اولترا

چه محصولاتی در مراسم اپل معرفی می‌شوند؟

آیفون ۱۴ معمولی و آیفون ۱۴ مکس

بزرگترین تغییری که در سری آیفون ۱۴ رخ خواهد داد، حذف شدن مدل مینی با سایز نمایشگر ۵.۴ اینچی است. این تصمیم در نتیجه فروش ناموفق آیفون‌های ۱۲ مینی و ۱۳ مینی گرفته شده است. در نتیجه آیفون ۱۳ مینی آخرین آیفون با نمایشگر ۵.۴ اینچی خواهد بود. اگرچه امسال باز هم ۴ مدل مختلف از آیفون معرفی خواهد شد.

اپل قصد دارد مدل مینی با سایز ۵.۴ اینچی را با یک مدل بزرگتر از آیفون با سایز ۶.۷ اینچی جایگزین کند. در نتیجه باید انتظار یک آیفون ۱۴ معمولی با سایز ۶.۱ اینچی، یک آیفون ۱۴ مکس یا آیفون ۱۴ پلاس با سایز ۶.۷ اینچی، یک آیفون ۱۴ پرو با سایز ۶.۱ اینچی و یک آیفون ۱۴ پرو مکس با سایز ۶.۷ اینچی را داشته باشیم. با توجه به شایعات منتشر شده، احتمال نامگذاری این مدل تازه‌وارد به صورت آیفون ۱۴ مکس بر اساس مدل پرو مکس بیشتر است. اما هنوز هم تا روز معرفی نمی‌توان گفت نام دقیق این مدل چیست.

بجز ابعاد، مدل‌های معمولی آیفون ۱۴ از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با آیفون ۱۳ معمولی نخواهند داشت و به نظر می‌رسد بخش زیادی از تغییرات ظاهری نصیب مدل آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس شده است. تفاوتی در طراحی ماژول فیس آیدی آیفون ۱۴ معمولی و آیفون ۱۴ مکس نسبت به آیفون ۱۳ رخ نداده است. به علاوه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هوشمند یا ProMotion نیز امسال هم به مدل‌های پرو و پرومکس محدود شده است و اثری از آن در مدل‌های معمولی نیست.

به علاوه، اخبار بدست آمده نشان می‌دهد آیفون ۱۴ معمولی و آیفون ۱۴ مکس حتی به چیپست جدیدتر نیز مجهز نخواهند شد و با همان چیپ A15 Bionic روانه بازار خواهند شد. اگرچه نسخه به کار رفته در این مدل‌ها با آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس یکسان خواهد بود. در نتیجه ۶ گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی قدرتمند‌تری نسبت به آیفون ۱۳ معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و تجربه استفاده از آن را از آیفون ۱۳ معمولی متفاوت می‌کند.

احتمال بهره‌مندی از مودم جدید شرکت کوالکام مدل Snapdragon X65 10 Gigabit 5G نیز وجود دارد. این مودم قابلیت اتصال ماهواره‌ای برای ارتباط مستقل از دکل‌های مخابراتی را ممکن می‌کند. اپل قصد دارد قابلیت جدیدی برای ارسال و دریافت پیام‌های اضطراری را برای آیفون‌های سری ۱۴ در نظر بگیرد.

پشتیبانی از استاندارد جدید اتصال وای‌فای یعنی Wi-Fi 6E نیز در کنار رنگ جدید بنفش برای آیفون‌های ۱۴ پیش‌بینی می‌شود. قیمت‌ مدل‌های مختلف آیفون ۱۴ از ۷۹۹ دلار آغاز خواهد شد.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

درحالیکه تغییرات جزئی و اندکی برای مدل‌های آیفون ۱۴ معمولی و آیفون ۱۴ مکس در نظر گرفته شده است، سری پرو آیفون ۱۴ پیشرفت‌های قابل توجهی را با خود به ارمغان می‌آورند. سایز آیفون ۱۴ پرو مانند نسخه‌های سال گذشته ۶.۱ اینچ و آیفون ۱۴ پرو مکس نیز ۶.۷ اینچ باقی خواهد ماند. اما بزرگترین تفاوت ظاهری، دست برداشتن اپل از بریدگی بالای نمایشگر (ناچ) است.

بجای ناچ، اپل از یک حفره به شکل کپسول کشیده در قسمت بالای نمایشگر بهره خواهد برد تا دوربین سلفی و ماژول تشخیص چهره فیس‌آیدی را در آن جای دهد. با وجود اینکه این دو ماژول به صورت مجزا از یکدیگر در نمایشگر قرار گرفته‌اند و بریدگی آن‌ها از یکدیگر جداست اما اپل قصد دارد تا با ترکیب این دو، به یک فرم یکدست و ظاهری شکیل‌تر برسد.

نمایشگر در فاصله میان این دو بریدگی خاموش خواهد بود تا ظاهر یکپارچه آن‌ها حفظ شوند. با مد نظر گرفتن این طراحی، بخش مشکی رنگ هماهنگی بیشتری با طراحی سایر اجزای آیفون ۱۴ پیدا خواهد کرد. بر اساس شایعات، اپل از بخش نمایشگر میان این دو بریدگی برای نشان دادن چراغ‌های فعالیت دوربین و میکروفون استفاده خواهد کرد.

صفحه نمایش آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به فناوری پروموشن برای تنظیم خودکار نرخ نوسازی تصویر از ۱ هرتز تا ۱۲۰ هرتز بهره خواهند برد. به علاوه، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن یا Always-On Display نیز برای این دو مدل در نظر گرفته شده است که از لحاظ کارایی مشابه نمونه به کار رفته در اپل‌واچ است.

دوربین سلفی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرومکس تفاوتی با آیفون ۱۴ معمولی و آیفون ۱۴ مکس ندارد. اگرچه این دوربین جدید به قابلیت فوکوس خودکار مجهز شده و گشودگی بیشتر دیافراگم آن (f/1.9) برای ثبت تصاویر روشن‌تر در شرایط نوری نامناسب کارامد‌تر است. دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به یک حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی مجهز خواهد شد که برای اولین بار امکان فیلمبرداری با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ممکن می‌کند. این بزرگترین تغییر در بخش دورین آیفون طی سال‌های اخیر خواهد بود.

دوربین تله‌فوتو نیز تغییر خواهد کرد و لنز جدید آن بجای ۶ المان، از ۷ المان تشکیل می‌شود. دوربین اولتراواید نیز احتمالا بهبود‌های جزئی داشته باشد. اگرچه هر دوی این دوربین‌ها همچنان به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی مجهز خواهند بود. به نظر می‌رسد اپل در تمامی مدل‌های آیفون ۱۴ از ۶ گیگابایت رم بهره ببرد. شایعاتی نیز مبنی بر عرضه نسخه ۲ ترابایت آیفون ۱۴ وجود دارد که هنوز صحت آن‌ها تأیید نشده است. رنگ جدید آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس نیز بنفش خواهد بود اما اینکه پررنگ یا کمرنگ باشد هنوز مشخص نشده است.

با تمامی این پیشرفت‌ها و تغییرات، احتمال می‌رود آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس قیمت بالاتری را نسبت به مدل‌های سال‌ گذشته داشته باشند. این افزایش قیمت احتمال حدود ۱۰۰ دلار برای هر دو مدل در نسخه پایه خواهد بود. در نتیجه قیمت مدل پایه آیفون ۱۴ پرو از ۱۰۹۹ دلار و قیمت پایه آیفون ۱۴ پرو مکس از ۱۱۹۹ دلار آغاز خواهد شد.

اپل واچ سری ۸

انتظار می‌رود اپل واچ سری ۸ از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به اپل واچ سری ۷ باشد و در بخش طراحی آن، تغییر خاصی اتفاق نیوفتاده باشد. اپل همچنان به دو سایز ۴۱ میلی‌متر و ۴۵ میلی‌متر پایبند خواهد بود. به علاوه چیپ جدید S8 نیز از لحاظ عملکردی پیشرفت چشمگیری نسبت به چیپ S7 نخواهد داشت.

در واقع قابلیت جدیدی که در اپل واچ سری ۸ گنجانده خواهد شد، حسگر دمای بدن است. در ابتدا، استفاده از این قابلیت برای سنجش زمان مناسب باروری بانوان استفاده خواهد شد. اگرچه آپدیت‌های بعدی امکان هشدار دمای بیشتر از حالت عادی را برای بدن کاربران نیز فراهم خواهند کرد. دقت سنجش دمای بدن از پوست کمتر از سنجش آن از درون بدن است.  در نتیجه اپل واچ سری ۸ بیشتر از اینکه بتواند دمای دقیقی را نشان بدهد، می‌تواند تغییرات دمای بدن را به خوبی تشخیص دهد.

قابلیت تشخیص خودکار تصادفات خودرویی نیز احتمالا در اپل واچ سری ۸ وجود داشته باشد. این ویژگی با تشخیص افزایش ناگهانی شتاب توسط شتاب‌سنج عمل می‌کند و در صورت لزوم، تماس‌های اضطراری برقرار می‌کند تا فرد حادثه دیده نجات یابد. احتمالا پیشرفت‌هایی نیز در بخش سنجش فعالیت‌های روزمره و ورزشی نیز وجود داشته باشد اما از جزئیات آن‌ها خبری منتشر نشده است. اپل در حال کار بر روی قابلیت مصرف پایین باتری است تا در زمانی که اپل واچ کار می‌کند، طول عمر باتری بیشتری داشته باشد.

اپل واچ پرو

در کنار اپل واچ سری ۸، اپل تصمیم دارد از یک نسخه حرفه‌ای و پیشرفته‌تر اپل واچ به نام اپل واچ پرو نیز رونمایی کند. اگرچه این نام هنوز تأیید نشده است. مارک گورمان، تحلیلگر مؤسسه بلومبرگ ادعا می‌کند طراحی اپل واچ پرو انقلابی خواهد بود و لبه‌های مستطیل شکل، بعد از سال‌ها در اپل واچ دیده می‌شوند.

ابعاد اپل واچ پرو بزرگتر از اپل واچ‌های عادی خواهد بود و بجای سایز ۴۵ میلی‌متر، در سایز ۴۷ میلی‌متر عرضه خواهد شد. سایز نمایشگر نیز از ۱.۹ اینچ به ۱.۹۹ اینچ افزایش خواهد یافت. وضوح تصویر نمایشگر اپل‌واچ پرو ۴۱۰×۵۰۲ پیکسل است و قابلیت نمایش همزمان اطلاعات بیشتری را دارد.

اپل واچ پرو نسبت به اپل‌واچ‌های معمولی مقاومت و دوام بیشتری دارد و برای ورزشکاران و افراد با فعالیت‌های شدید و زیاد طراحی شده است. بدنه اپل واچ پرو از جنس تیتانیوم است که در برابر ضربه و شرایط غیرعادی تحمل بالاتری دارد. به علاوه، نمایشگر این مدل نشکن خواهد بود.

از آنجایی که اپل واچ پرو به گونه‌ای نسخه بزرگتر و گران‌تر اپل واچ سری ۸ است، به باتری بزرگتر با طول عمر بیشتری مجهز خواهد شد تا برای افراد حرفه‌ای کارامد باشد. ممکن است در حالت کم‌مصرف، طول عمر باتری آن حتی بیشتر هم بشود و بتوان بیش از یک روز به طور مداوم از آن استفاده کرد.

البته بجز طراحی متفاوت و ابعاد بزرگتر، انتظار می‌رود اپل واچ پرو تمام ویژگی‌های اپل واچ سری ۸ را نیز داشته باشد. قیمت این مدل بالاتر از تمام اپل‌واچ‌های دیگر است و احتمالا قیمت پایه آن ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار باشد.

اپل واچ SE جدید

یک نسخه جدید از اپل واچ SE نیز در دست توسعه است که احتمال دارد در کنار اپل واچ سری ۸ معرفی شود اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات آن منتشر نشده است. به نظر می‌رسد این مدل به پردازنده سریع‌تری مجهز شود و قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن یا Always-On Display نیز در آن گنجانده شود.

ایرپاد پرو ۲

ایرپاد پرو از سال ۲۰۱۹ که معرفی شده تا به امروز تغییری در طراحی آن ایجاد نشده است و به نظر می‌رسد امسال نوبت تغییر فرارسیده باشد. در ابتدا شایعات بر محور ابعاد کوچکتر و بدون ساقه برای ایرپاد پرو می‌چرخیدند اما اطلاعات جدیدتر نشان می‌دهد ظاهر گوشی‌های ایرپاد پرو ۲ تفاوت زیادی با نسل پیشین آن ندارد.

البته کیس شارژ ایرپاد پرو ۲ به حفره‌های اسپیکر مجهز شده تا در زمانی که کیس شارژ گم شده باشد، صدایی از آن پخش شود و پیدا کردن آن آسان‌تر باشد. قابلیت Find My نیز برای کیس شارژ در نظر گرفته شده است. از آنجایی که طراحی آکوستیک ایرپاد ۳ بهبود یافته بود، انتظار می‌رود ایرپاد پرو ۲ نیز در این زمینه بهبود یابد و چیپ جدید H1 (یا H2) نیز به قابلیت حذف هوشمند نویز محیط مجهز شود.

مینگ چی کو، تحلیلگر مسائل کمپانی اپل می‌گوید ایرپاد پرو ۲ از پخش موسیقی با کیفیت بالا (Lossless) و فرمت ALAC پشتیبانی خواهد کرد. در این لحظه هیچکدام از مدل‌های ایرپاد از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند زیرا بستر بلوتوث امکان انتقال این حجم از اطلاعات را با سرعت کافی فراهم نمی‌کند. در نتیجه احتمالا ایرپاد پرو ۲ با روشی به غیر از بلوتوث به گوشی متصل شود.

در ابتدا شایعاتی در مورد بهره‌مندی ایرپاد پرو ۲ از درگاه USB-C برای شارژ نیز مطرح شده بود اما به نظر می‌رسد چنین تغییری پس از معرفی آیفون ۱۵ و همزمان با آیفون‌های USB-C رخ بدهد. در نتیجه ایرپاد پرو ۲ همچنان با درگاه لایتنینگ به بازار عرضه خواهد شد.

آیپد نسل ۱۰

اپل در حال توسعه نسل جدیدی از آیپد‌های اقتصادی است که احتمالا از لحاظ طراحی شباهت زیادی به آیپد مینی ۶ داشته باشد. شایعات و رندر‌های گرافیکی نشان می‌دهد لبه‌های بدنه آیپد نسل ۱۰ تخت هستند و گوشه‌ها به صورت گرد طراحی شده‌اند. به علاوه، حسگر اثر انگشت تاچ آیدی برای آن در نظر گرفته شده و حاشیه‌های آن ضخیم‌تر از آیپد‌های دیگر است. یک نمایشگر ۱۰.۵ اینچی برای این مدل در نظر گرفته شده و بالاخره این مدل هم به درگاه USB-C مجهز شده است. خروجی صدای ۳.۵ میلی‌متر از این مدل حذف شده است. قیمت آیپد نسل ۱۰ نیز احتمالا مشابه قیمت آیپد نسل ۹ باشد.

آیپد پرو ۲۰۲۲

آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی امسال باید با یک بروزرسانی کلی به بازار عرضه شوند. احتمالا مهم‌ترین تغییر در آیپد پرو ۲۰۲۲ بهره‌مندی آن‌ها از چیپ M2 باشد. چیپ اپل M2 برای اولین بار در مکبوک ایر ۱۳ اینچ جدید به کار رفت و سرعت و راندمان بیشتری را به ارمغان اورد.

به علاوه، شایعاتی وجود داشت که آیپد پرو ۱۱ اینچی جدید نیز به پنل نمایشگر mini-LED مجهز شود اما به نظر می‌رسد به دلیل مشکلاتی که در تعیین قیمت وجود دارد، این تصمیم رد شود. احتمال افزوده شدن شارژ بی‌سیم مگ سیف نیز به این مدل وجود دارد. برای افزودن این قابلیت، احتمالا لوگوی اپل از جنس شیشه و ابعاد بزرگتری در بخش پشتی آیپد پرو ۲۰۲۲ قرار بگیرد. قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس نیز ممکن است وجود داشته باشد. شایعات پراکنده‌ای در مورد قلم اپل جدید نیز وجود دارد اما با توجه به سایر اخبار، احتمال معرفی نسخه جدید آن بسیار کم است.

زمان مراسم اپل ۱۶ شهریور

کنفرانس اپل در تاریخ ۱۶ شهریور ساعت ۹:۳۰ دقیقه به وقت تهران به صورت زنده از وبسایت اپل پخش خواهد شد. این مراسم اپل به طور همزمان از طریق لایو اینستاگرام پیج آیفونچی @iphonechi_com قابل مشاهده خواهد بود.

منبع MacRumors
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.