حذف ناگهانی اپلیکیشن محبوب Dash از اپ استور جنجال آفرید

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

به تازگی شرکت اپل در اقدامی عجیب یکی از اپلیکیشن های برنامه نویسی محبوب در اپ استور را بدون اخطار قبلی برداشته و سپس حساب کاربری توسعه دهنده آن را نیز حذف نموده است. همین مسئله اعتراض بسیاری از توسعه دهندگان را به دنبال داشته است.


اپلیکیشن مذکور Dash نام دارد و از عمر حضور آن در اپ استور بیش از یک سال می گذرد. توسعه دهندگان اپ های دو پلتفرم iOS و MacOS با استفاده از این اپلیکیشن می توانستند تکه کدهای پرکابرد را پیدا و در پروژه خود به راحتی وارد نمایند.

عصبانیت جامعه برنامه نویسان بیشتر از آن جهت است که اپل بدون هیچ اخطار قبلی و ارائه توضیح Dash را از روی اپ استور حذف و حتی حساب کاربری توسعه دهنده آن را پاک کرده است.

بعد از آن که «Bogdan Popescu» به عنوان طراح این نرم افزار ماجرا را در وبسایت «Hacker News» مطرح ساخت و سر و صدای زیادی به راه انداخت، شرکت اپل اقدام به ارسال ایمیل به این فرد و توضیح دلیل کار خود کرد. به نظر می رسد این کمپانی به دلیل «دستکاری بخش review اپلیکیشن مذکور» دست به چنین اقدامی زده است.

به گفته توسعه دهنده، اپل معتقد است این فرد برای جلب مخاطب بیشتر به صورت غیر مجاز محتوای review اپلیکیشن خود در اپ استور را دستکاری کرده، گرچه Popescu چنین اتهامی را رد می کند.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۲۸

در شرایطی که نسخه مک این اپلیکیشن پولی همچنان در دسترس کاربران قرار دارد، شنیده شده توسعه دهنده می خواهد نسخه iOS اپ خود را به صورت متن باز منتشر سازد. در این صورت احتمالاً دیگر کاربران نیازی به پرداخت مبلغی برای استفاده از آن نخواهند داشت.

این ماجرا سبب شده بحث های قدیمی در خصوص غیر قابل اعتماد بودن اپل و رفتارهای بعضاً تبعیض آمیز آن با توسعه دهندگان، دوباره داغ شوند. یکی از آنها در این باره می گوید:

«Dash واقعاً اپلیکیشن محبوب است و تعجبی ندارد که عده بسیاری در بخش reviews از آن تعریف و تمجید نمایند. متاسفانه باز هم مثل چند سال قبل باید تکرار کنم که بنا کردن کسب و کار بر مبنای عرضه اپلیکیشن در اپ استورهای iOS و مک یک اشتباه تجاری محض است. وقتی شما حاصل کار خود را در این فروشگاه ها قرار می دهید، در واقع زندگی و آینده خود را به دستان اپل سپرده اید.»

بحث ها و اظهار نظرهای مختلف که در وبسایت Hacker News مطرح شده نشان می دهد که بسیاری از توسعه دهندگان با این عقیده هم نظر هستند.

لازم به ذکر است که شرکت اپل هنوز به این قبیل اظهار نظر ها و اعتراضات واکنشی نشان نداده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.