اعمال بزرگنمایی دو برابر در دوربین آیفون ۷ پلاس، همیشه منجر به بهره گیری از لنز تله فوتو نمی شود

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

یکی از ویژگی هایی که مدل ۵.۵ اینچی پرچمداران اپل را محبوب تر از گذشته کرده، بهره گیری از دوربین پشتی با لنز دوگانه است؛ دوربین مورد اشاره از یک لنز عریض به همراه یک لنز تله فوتو بهره می برد که ترکیب آنها هنگام بزرگنمایی روی سوژه مورد نظر، عکسی با کیفیت بسیار بالا و همچنین شفاف ثبت می کند.


یکی از قابلیت های لنز ثانویه امکان برزگنمایی دوبرابری است که به صورت اپتیکال انجام می شود حال آنکه به تازگی مشخص شده این موضوع بدان معنا نیست که با اعمال بزرگنمایی، هر بار لنز تله فوتو درگیر می شود.

apple-iphone-7-camera-gallery-3

حالا برای اینکه درک بهتری از موضوع پیدا کنیم بیایید دوربین آیفون یاد شده را به طور دقیق بررسی کنیم. این دوربین از یک عدسی عریض ۲۸ میلیمتری در کنار یک عدسی تله فوتو ۵۶ میلیمتری بهره می برد. محدوده ی دیافراگم لنز اولیه f/1.8 و گشودگی دیافراگم لنز ثانویه نیز f/2.8 است. همانطور که ارقام نشان می دهند اندازه دو دیافراگم با هم تفاوت دارد و باید دید این تفاوت در عکس برداری چه تاثیری می گذارد.

در واقع دیافراگم بزرگ لنز عریض به آن کمک می کند تا در صورت لزوم بیشتر گشوده شود و در نتیجه نور بیشتری را از محیط دریافت کند، حال آنکه محدوده دیافراگم لنز تله فوتو کمتر است و نمی تواند عملکرد مشابهی از خود نشان دهد و در نتیجه نور کمتری را ثبت می کند. موضوع دیگری که می بایست به آن اشاره کنیم اینست که لنز عریض قادر است خیلی بیشتر از عدسی تله فوتو روی سوژه نزدیک به دوربین بزرگنمایی کند، به طوری که اگر قصد داشته باشیم به صورت ماکرو و با فاصله ی ۱۰ میلیمتری زوم کنیم، دوربین به جای اینکه لنز تله فوتو را درگیر کند ترجیح می دهد از طریق لنز عریض به صورت دیجیتال روی سوژه بزرگنمایی را اعمال کند. این قضیه در شرایط غیر ماکرو که نور کافی دراختیار نباشد نیز به همین منوال صورت می پذیرد.

موضوع بررسی شده یکی از ویژگی های ناگفته ایست که احتمالا بسیاری از کاربران از آن بی اطلاع بودند و پایگاه اینترنتی «فون آرنا» در پی پاسخ یکی از مسولان اپل به سوالی در همین رابطه، به شرح جزئیات آن پرداخته بود.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۴۴

apple-iphone-7-camera-gallery

apple-iphone-7-camera-gallery-1

apple-iphone-7-camera-gallery-2

apple-iphone-7-camera-gallery-4

apple-iphone-7-camera-gallery-5

night-w-flash

night-wo-flash

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.