راهنمای خرید چیپ‌های سیلیکون اپل

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۷ دقیقه

انتخاب یک مک، نیازمند شناخت چیپ‌های اپل و تفاوت‌های آن‌ها است و گاهی ممکن است این موضوع گیج‌کننده باشد. در این راهنمای کامل، نسل‌های مختلف، انواع چیپ‌های سیلیکون و کارایی هر مدل را بررسی کرده‌ایم تا تصمیم‌گیری راحت‌تری برای خرید مک داشته‌باشید.

اپل بعد از یک دهه روند تکاملی در آیفون و آیپد فناوری اختصاصی سیلیکون خود را در مک نیز به‌کار گرفت تا شاهد بهبود چشم‌گیر کارایی و مصرف انرژی باشیم. حالا دیگر اپل در همه مدل‌های مک از این فناوری استفاده می‌کند تا طراحی‌ها و امکاناتی که تا پیش از این، امکان‌پذیر نبود، قابل‌انجام شود.
درک تفاوت بین چیپ‌های سیلیکون اپل به شما کمک می‌کند که به‌هنگام انتخاب مک مطابق با نیازهای خود، انتخاب دقیق‌تری داشته‌باشید.دو نسل از چیپ‌های سیلیکون اپل وجود دارد که هر نسل چهار نوع مختلف دارد. مهم‌ترین تفاوت‌های این چهار نوع عبارتند از:
M1 و M2: چیپ استاندارد سیلیکون اپل که در آن تعادلی بین کارایی و مصرف انرژی برقرار شده‌است.
M1 Pro و M2 Pro: دارای هسته‌های پردازنده اضافی هستند و پهنای باند حافظه آن‌ها دوبرابر نوع اول است.
M1 Max‌ و M2 Max: هسته‌های GPU و پهنای باند حافظه در این مدل، نسبت به نوع سوم دوبرابر شده تا کارایی گرافیکی افزایش پیدا کند.
M1 Ultra و M2 Ultra: کارایی کلی و پهنای باند حافظه این مدل‌ها نسبت به مدل قبلی دوبرابر شده‌است.

نسل‌های اپل سیلیکون

اپل با معرفی سری چیپ‌های M2 در سال ۲۰۲۲ در چندین زمینه بهبودهایی کلیدی نسبت به نسل اول که در سال ۲۰۲۰ عرضه شده‌بود، تجربه کرد. در جدول زیر مقایسه‌ای داریم بین سری چیپ‌های M1 و M2 که تفاوت‌های آن‌ها را در زمینه فناوری پایه، نود، سرعت کلاک پردازنده مرکزی، Neural Engines و موارد دیگر مرور می‌کند:

سری M1 سری M2
مبتنی بر چیپ  A14 Bionic از آیفون ۱۲ مبتنی بر چیپ A15 Bionic از آیفون ۱۳
نود ۵ نانومتری (N5) نسخه بهبودیافته نود ۵ نانومتری (N5P)
سرعت کلاک ۳.۲ گیگاهرتزی پردازنده مرکزی سرعت کلاک ۳.۴۹ گیگاهرتزی پردازنده مرکزی
هسته Firestorm با کارایی بالا و Icestorm با مصرف انرژی بهینه هسته Avalanche با کارایی بالا و Blizzard با مصرف انرژی بهینه
Neural Engine Neural Engine با ۴۰درصد سرعت بیشتر
موتور دکودینگ ویدیو موتور دکودینگ ویدیو با پهنای باند بیشتر
Image signal processor (ISP) نسخه جدید Image signal processor (ISP)
عرضه از نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲ عرضه از ژوئن ۲۰۲۲ تا اوایل ۲۰۲۴

مدل استاندارد M2 چند تغییر اضافی نسبت به M1 داشته‌است:

چیپ M1 چیپ M2
پهنای باند حافظه ۶۸.۲۵ گیگابایت در ثانیه پهنای باند حافظه ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه
موتور مدیا برای شتاب‌دهی سخت‌افزاری برای H.264 و HEVC موتور مدیا برای شتاب‌دهی سخت‌افزاری برای H.264، HEVC، ProRes و ProRes RAW
موتور انکود و دکود ProRes

دستگاه‌ها

هر چیپ سیلیکون اپل فقط روی تعدادی از دستگاه‌های اپل در دسترس است. M1 و M2 استاندارد در تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها، چند مدل آیپد و حتی هدست ویژن‌پرو استفاده شده‌است تا شاهد تعادلی بین کارایی و مصرف انرژی در این دستگاه‌ها باشیم. از طرف دیگر، چیپ M2 Ultra که قدرتمندترین چیپ سیلیکون اپل تا به امروز است، فقط در مک استودیو و مک پرو در دسترس است.

استاندارد پرو مکس اولترا
M1 مک‌بوک ایر (۲۰۲۰)
مک مینی (۲۰۲۰)
مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ (۲۰۲۰)
آی‌مک (۲۰۲۱)
آیپد پرو (۲۰۲۱)
آیپد ایر (۲۰۲۲)
مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ (۲۰۲۱)

 

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ (۲۰۲۱)
مک استودیو (۲۰۲۲)
مک استودیو (۲۰۲۲)
M2 مک‌بوک ایر (۲۰۲۰، ۲۰۲۳)
مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ (۲۰۲۲)
آیپد پرو (۲۰۲۲)
مک مینی (۲۰۲۳)
ویژن‌پرو (۲۰۲۴)
مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ (۲۰۲۳)

مک‌مینی (۲۰۲۳)

مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچ (۲۰۲۳)
مک استودیو (۲۰۲۳)
مک استودیو (۲۰۲۳)
مک پرو (۲۰۲۳)

هسته‌های CPU و GPU

هسته‌های پردازنده مرکزی واحدهای پردازشی مستقلی هستند که در CPU مجتمع شده‌اند و مسئول اجرای دستورالعمل‌ها و انجام وظایف کلی هستند. هسته‌های پردازنده گرافیکی واحدهای تخصصی‌ای هستند که در GPU مجتمع شده‌اند و برای پردازش موازی و وظایف گرافیکی طراحی شده‌اند.
تعداد هسته‌های CPU و GPU در چیپ‌های سیلیکون اپل روی کارایی و قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ یک مک تأثیر می‌گذارد. هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد تسک‌ها سریع‌تر و بهینه‌تر انجام می‌شوند؛ به‌خصوص در مواقعی که کارهای سنگین با دستگاه انجام می‌شود. در جدول زیر به مقایسه تعداد هسته‌ها و مشخصات فنی پردازنده‌ها در مدل‌های مختلف چیپ‌های M1 و M2 پرداخته‌ایم.

استاندارد پرو مکس اولترا
M1 ۴ هسته با کارایی بالا
۴ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۷ یا ۸ هسته GPU
۶ یا ۸ هسته با کارایی بالا
۲ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۱۴ یا ۱۶ هسته GPU
۸ هسته با کارایی بالا
۲ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۲۴ یا ۳۲ هسته GPU
۱۶ هسته با کارایی بالا
۴ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۴۸ یا ۶۴ هسته GPU
M2 ۴ هسته با کارایی بالا
۴ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۸ تا ۱۰ هسته GPU
۶ یا ۸ هسته با کارایی بالا
۴ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۱۶ یا ۱۹ هسته GPU
۸ هسته با کارایی بالا
۴ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۳۰ یا ۳۸ هسته GPU
۱۶ هسته با کارایی بالا
۸ هسته برای مصرف انرژی بهینه
۶۰ یا ۷۶ هسته GPU

تصمیم‌گیری درباره تعداد هسته‌ها به نوع و حجم و سنگینی فعالیت‌هایی که با مک انجام می‌دهید بستگی دارد. به‌عنوان مثال، اگر استفاده شما محدود به کارهای روزمره مثل وب‌گردی، ویرایش اسناد و پخش فیلم می‌شود یک چیپ با هشت هسته برای شما کافی است. از طرف دیگر، اگر استفاده شما شامل کارهای سنگین مثل توسعه نرم‌افزار می‌شود، بهتر است به‌دنبال تعداد هسته‌های بیشتر باشید. کارهای گرافیکی سنگین مثل تدوین، مدل‌سازی سه‌بعدی یا بازی نیازمند تعداد بیشتر هسته‌های GPU هستند.

بنچمارک

امتیازهای بنچمارک، معیارهای استانداردی هستند برای سنجش کارایی چیپ‌ها. این اعداد گاهی می‌توانند معیار خوبی برای مقایسه چیپ‌ها و سنجش عملی آن‌ها باشند. داده‌های جدول زیر با استفاده از  Geekbench 6 به‌دست آمده‌اند. امتیازهای گیک‌بنچ ۶ بر مبنای امتیاز پایه ۲٬۵۰۰ کالیبره شده‌اند (که امتیاز یک Intel Core i7-12700 در انجام تسک‌های مشابه است).

استاندارد پرو مکس اولترا
M1 تک‌هسته: ۲٬۳۲۴ تا ۲٬۳۴۶
چندهسته‌ای: ۸٬۲۰۴ تا ۸٬۳۶۸
متال: ۳۱٬۵۴۹
تک‌هسته: ۲٬۳۵۹ تا ۲٬۳۷۱
چندهسته‌ای: ۱۰٬۲۷۶ تا ۱۲٬۱۳۲
متال: ۶۴٬۰۹۶
تک‌هسته: ۲٬۳۶۹ تا ۲٬۳۹۷
چندهسته‌ای: ۱۲٬۱۰۸ تا ۱۲٬۳۶۹
متال: ۱۰۸٬۵۸۴
تک‌هسته: ۲٬۳۸۱
چندهسته‌ای: ۱۷٬۶۷۱
متال: ۱۵۲٬۷۰۶
M2 تک‌هسته: ۲٬۵۶۱ تا ۲٬۶۲۵
چندهسته‌ای: ۹٬۵۶۳ تا ۹٬۶۷۸
متال: ۴۲٬۵۷۳
تک‌هسته: ۲٬۶۳۳ تا ۲٬۶۴۷
چندهسته‌ای: ۱۲٬۰۲۸ تا ۱۴٬۲۰۳
متال: ۷۶٬۳۰۴
تک‌هسته: ۲٬۷۳۰
چندهسته‌ای: ۱۴٬۴۰۵
متال: ۱۳۱٬۴۰۸
تک‌هسته: –
چندهسته‌ای: –
متال: ۲۰۸٬۰۲۸

در هر دو مدل M1 و M2 شاهد افزایش کارایی چشم‌گیری از مدل استاندارد تا مدل اولترا هستیم و طبیعتاً در M2 این افزایش کاربر به بیشترین حد رسیده‌است. ناگفته نماند که بنچمارک‌ها همیشه کل ماجرا را به ما نمی‌گویند. ابزارهای بنچمارکینگ روی فعالیت‌های خاصی تمرکز می‌کنند و سناریوهای از پیش‌تعیین‌شده‌ای دارند که گاهی با دنیای واقعی متفاوت است.

حافظه یکپارچه

چیپ‌های سیلیکون اپل دارای معماری مبتنی بر حافظه یکپارچه (Unified Memory) هستند. این به آن معناست که رم به‌طور مستقیم به پردازنده گره خورده تا سرعت و بهره‌وری به بیشترین حد ممکن برسد. به این ترتیب، میزان حافظه دستگاه بستگی به چیپی که انتخاب می‌کنید دارد و بعداً نیز قابل‌ارتقاء نخواهد بود.

استاندارد پرو مکس اولترا
M1 ۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
M2 ۸ گیگابایت
۱۸ گیگابایت
۲۴ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۹۶ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
۱۹۲ گیگابایت

تصمیم‌گیری درباره میزان رم مورد نیاز به نوع فعالیت و الگوی مصرف بستگی دارد. ۸ گیگابایت برای بیشتر کاربران کافی است. ۱۶ و ۲۴ مناسب کاربرانی است که به مولتی‌تسکینگ برای فعالیت‌های سنگین‌تری نیاز دارند. اما حافظه بیش از ۳۲ گیگابایت فقط برای کارهای تخصصی و کارهای بسیار سنگین مناسب است.

نتیجه‌گیری

در کل، اگر با چیپ‌های سیلیکون اپل آشنایی چندانی ندارید و هنوز مطمئن نیستید که چه مدلی مناسب شماست، به این موارد توجه کنید:
• در صورتی M1 یا M2 (استاندارد) بخرید که به تعادل مطلوبی بین قیمت، کارایی و عمر باتری فکر می‌کنید و کارهای روزمره با کامپیوتر خود انجام می‌دهید.
• در صورتی M1 Pro یا M2 Pro بخرید که به تمرکز بیشتر روی کارایی نیاز دارید و کارهای شما به فعالیت‌های کمی سنگین‌تر از کارهای روزانه محدود می‌شود.
• در صورتی M1 Max یا M2 Max بخرید که نیاز به قدرت گرافیکی بیشتری برای کار روی تصویر، ویدیو، طراحی گرافیک یا انجام بازی دارید.
• در صورتی M1 Ultra یا M2 Ultra بخرید که نیازمند بیشترین حد ممکن کارایی برای انجام کارهای تخصصی و بسیار سنگین هستید.
به‌طور کلی، ارتقاء از یک چیپ M1 به مدل برابر M2 آن، چندان منطقی نیست و بهتر است منتظر سری M3 بمانید. شایعات حاکی از این است که اپل اواخر سال ۲۰۲۳ سری M3 را معرفی می‌کند. انتظار می‌رود که سری M3 نخستین سری از چیپ‌های اپل باشد که مبتنی بر فناوری ۳ نانومتری ساخته شود. این موضوع باعث استفاده از نودهای بسیار کوچک‌تری می‌شود که این خود باعث افزایش چشم‌گیر کارایی و مصرف بهینه انرژی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.