«سیری» هم مانند همتایانش در تشخیص صدا ضعف دارد

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

پیشرفت های فناوری، تعامل با گجت های هوشمندمان را آسان کرده اند، تا حدی که گاهی کاربران دیگر حوصله تایپ کردن هم ندارند و ترجیح می دهند درخواست های شان را به زبان بیاورند تا ابزار تحت فرمان شان به آنها پاسخ دهد. همین موضوع به ظهور و توسعه ی «دستیارهای صوتی» کمک شایانی کرده است، به طوریکه در حال حاضر چند کمپانی صاحب نام، برای خودشان یک دستگاه هوشمند دست و پا کرده اند که از اپل و دستیار صوتی اش «سیری» می شود به عنوان اولین آنها یاد کرد.


هرچند پیشرفت هوش مصنوعی در توسعه قابل توجه ابزار مذکور تاثیر زیادی داشته، اما چیزی در این میان هست که تکامل این تکنولوژی هوشمند را ایده آل نکرده است. سیری در کنار رقیبانش مانند «کورتانا»ی مایکروسافت و «الکسا»ی گوگل، همگی یک نقطه ضعف مشترک دارند، ضعف در میکروفون! به نحوی که روند رو به جلوی پردازنده ها، حسگرهای دوربین و مواردی از این دست در رابطه با بهبود میکروفون ها مصداق نداشته و در حال حاضر این جزء مهم، نمی تواند با دقت بالایی صدای کاربر را از اصوات پس زمینه حذف یا تفکیک کند و در نهایت گاهی منجر به برداشتی غلط از جملات کاربران می شود.

از یک طرف، برخی از فعالان حوزه هوش مصنوعی می گویند که تمرکز شرکت های بزرگ فناوری بر روی سخت افزار مذکور بسیار بیشتر از سال های قبل شده اما از طرف دیگر، یک صاحب نظر دیگر معتقد است که عملکرد میکروفون ها از زمان معرفی آیفون ۵ در سال ۲۰۱۲، با بهبود خاصی مواجه نبوده است. در هر حال واضح است که اپل و سایر رقبایش به شدت خواهان توسعه فناوری مربوطه هستند تا بتوانند تفکیک پذیری موثرتری را زمینه صداهای دریافتی اعمال کنند.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۸۱

talking to siri

«کریگ فدریگی»، نایب رئیس ارشد واحد مهندسی نرم افزار شرکت یادشده در مصاحبه ای اظهار کرده که میکروفون، تاثیر بسزایی در کیفیت عملکرد سیری دارد. او همچنین اشاره میکند که موضوع فقط خود آن نیست؛ اینکه چه تعداد میکروفون نصب می شوند، همه اینها در چه قسمتی قرار می گیرند و چطور تنظیم می شوند هم اهمیت بالایی دارد. فدریگی همچنین به شدت معتقد است که ترکیب منطقی سخت افزار و نرم افزار در این راستا بسیار تعیین کننده است و کمپانی مورد بحث مدت هاست که در این زمینه یعنی هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار، از رقبایش پیشی گرفته است.

برخی دیگر از مجریان این فناوری می گویند که سیری در پی ظهور یادگیری ماشینی،  تغییرات مثبت زیادی داشته است  ولی در عمل می بینیم که این دستیار محبوب، باز هم برای تشخییص صدای کاربر به مشکل بر می خورد. این منشی هوشمند که تا به حال در اختیار دستگاه های مبتنی بر iOS واپل واچ ها بوده، اخیرا به مک او اس نسخه «Sierra» هم راه یافته است. پاییز گذشته، اپل TV هم به این فناوری مجهز شد. تمرکز بالای این کمپانی ساکن کوپرتینو روی سیری، آینده ای را رقم می زند که برای کار با آیفون و سایر محصولات ساخت اپل، آنچنان نیازی به کار با دست احساس نخواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.