همه چیز درباره iOS 18: تاریخ عرضه، دستگاه‌های تحت پوشش و…

بزرگ‌ترین به‌روزرسانی iOS بعد از مدت‌ها

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۷ دقیقه

iOS 17 با تعداد زیادی از ویژگی‌های جدید مثل حالت StandBy، Live Stickers، NameDrop و… عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت. در حالی که اپل هنوز مشخصاً در این‌باره چیزی بروز نداده، شایعه‌های مختلف کل اینترنت را فرا گرفته‌اند. با این‌ همه برخی منابع می‌گویند، امکان دارد اپل با پیروی از گوگل و سامسونگ، ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد را به این محصول اضافه کند. همچنین ممکن است iOS 18 به‌دلیل تجربه پیام‌رسانی بهتر از پشتیبانی RCS نیز برخوردار شود. در هر حال حدس و گمان در این‌باره فراوان است. در این پست می‌خواهیم تمام ویژگی‌های منتشرشده و البته مورد انتظار درباره iOS 18 را به همراه دستگاه‌های تحت پوشش، تاریخ انتشار و موارد دیگر را بررسی کنیم.

iOS 18 چه زمانی به بازار می‌آید؟

طبق شایعات، iOS 18 در طول کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) که در دو هفته اول ژوئن برگزار می‌شود، به‌طور رسمی معرفی خواهد شد. در مرحله بعد، یک نسخه بتا همان روز برای توسعه‌دهندگان منتشر خواهد شد و یک نسخه بتای دیگر در ماه ژوئیه برای همه کاربران. پس از آن، iOS 18 در سپتامبر ۲۰۲۴ و پس از عرضه سری آیفون ۱۶ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. البته لازم به یادآوری است که خودِ کمپانی اپل چیزی درباره WWDC، سری آیفون ۱۶ یا iOS 18 فاش نکرده و اطلاعات موجود صرفاً گمانه‌زنی کارشناسان و بر اساس سابقه اپل در یک دهه اخیر است.

کدام آیفون‌ها از iOS 18 پشتیبانی می‌کنند؟

معمولاً اپل به‌روزرسانی را فقط تا پنج سال پشتیبانی می‌کند، اما اگر سخت‌افزار آیفون بتواند از پس آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری بر بیاید، این بازه تا شش سال هم تمدید می‌شود. اپل با آپدیت iOS 17 پشتیبانی از سری آیفون ۸ و آیفون X را قطع کرد. با توجه به چنین روندی، می‌توان انتظار داشت که با به‌روزرسانی iOS 18 چند دستگاه دیگر هم حذف خواهند شد. البته باز هم باید تأکید کنیم که این‌ها همه گمانه‌زنی است و رسماً از سوی کمپانی اپل اعلام چیزی اعلام نشده است. در نتیجه، می‌توان فرض گرفت که iOS 18 نهایتاً از کدام دستگاه‌‌ها پشتیبانی خواهد کرد. در اینجا فهرستی از دستگاه‌هایی ذکرشده که می‌توان انتظار داشت iOS 18 از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد:
• سری آیفون ۱۶
• سری آیفون ۱۵
• سری آیفون ۱۴
• آیفون SE 2022 (نسل سوم)
• سری آیفون ۱۳
• سری آیفون ۱۲
• آیفون SE 2020 (نسل دوم)
• سری آیفون ۱۱
اگرچه آیفون XR، XS و XS Max شامل به‌روزرسانی iOS 17 شدند، اما این‌ها در سال ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند و حالا سن‌شان از شش سال بیشتر است. در نتیجه، امکان دارد به‌روزرسانی iOS 18 شامل حال آن‌ها نشود، چرا که احتمالاً سخت‌افزار آن‌ها قادر نیست از پس این به‌روزرسانی بربیاید.
درهرحال اگر از آیفون XR/XS یا XS Max استفاده می‌کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید، شاید ارتقا به سری آیفون ۱۵ یا ۱۶ بهترین گزینه پیش رویتان باشد. هر چند به‌دلیل مشکلات رجیستری، همچنان بیشتر کاربران علاقه‌مند به خرید آیفون سری ۱۳ هستند.

ویژگی‌های مورد انتظار iOS 18

۱۶ و iOS 17 یک بازسازی کامل نبودند، اما با این حال توانستند مجموعه جدیدی از ویژگی‌ها را با تمرکز بر سفارشی‌سازی عرضه کنند. به‌گفته افراد آگاه، iOS 18 از این روند پیروی نخواهد کرد.
بر طبق گزارشی از بلومبرگ اپل توسعه iOS 18 را یک هفته به تعویق انداخته تا باگ‌ها را برطرف کند و بنیانی محکم برای iOS 18 فراهم آورد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که این موضوع به‌هیچ‌وجه بر توسعه ویژگی‌ها یا انتشار iOS 18 تأثیری نداشته باشد.
در حال حاضر جزئیات محدودی درباره iOS 18 موجود است، چرا که توسعه آن هنوز در مراحل اولیه است. در ژانویه مارک گورمن این پست را در X منتشر کرده است: «گفته شده که سیستم‌عامل جدید اپل یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های iOS در تاریخ این کمپانی خواهد بود.»
اگر این باعث خوشحالی شما شده، احتمالاً ویژگی‌های مورد انتظار iOS 18 این شور و شعف را چند برابر خواهد کرد. حالا انتظارات از iOS 18 چیست؟

۱- سیری ارتقایافته با هوش مصنوعی

سیری از زمان انتشار در سال ۲۰۱۱ با هر نسخه iOS بازسازی شده و تکامل یافته است. بر طبق گفته مارک گورمن، اپل در حال برنامه‌ریزی برای عرضه سیریِ ارتقایافته با هوش مصنوعی جدید است که از فناوری LLM (مدل زبانی بزرگ) مبتنی بر ای‌جکس بهره می‌برد.

سیری هوش مصنوعی

در نتیجه، نحوه کار سیری با اپلیکیشن Messages بهتر خواهد شد و به شما امکان خواهد داد تا به پاسخ پرسش‌های خود برسید و جمله‌های‌تان را به‌طور خودکار تکمیل کنید. همچنین، با iOS 18 قادر خواهید بود مکالمه شخصی‌تر و طبیعی‌تری با سیری داشته باشید.
علاوه بر این، برای حفظ فحوای کلام، امکان دارد سیری اطلاعات مکالمه را ذخیره کند و آن را با دستگاه‌های دیگر همگام کند. طبق اطلاعات، اپل همچنین در حال درهم‌آمیزی سیری و برنامه Shortcuts است. از این رو، از این به بعد قادر خواهید بود وظایف پیچیده و چند مرحله‌ای را با یک فرمان ساده به‌طور خودکار انجام دهید.

۲- کامل‌سازی هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ طوفان به پا کرد و حالا اپل می‌خواهد با قایقِ iOS 18 به دل طوفان بزند و جولان دهد. شایعات متعدد حاکی از آن است که اپل چت‌بات هوش مصنوعی منحصر به خودش را برای iOS 18 خواهد ساخت و از این رو در حال آماده‌سازی سرورهایی برای مدیریت حجم کاری هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی

طبق گزارشی از TheVerge، تیم کوک در یکی از جلسات سه‌ماهه، به این موضوع اشاره کرده است که اپل در حال کار روی ویژگی‌های نرم‌افزار هوش مصنوعی مولدی است که تا پایان سال در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این موضوع کاملاً با اظهارات مارک گورمن و سایر تحلیلگران مطابقت دارد. تیم کوک در اظهارات دیگری می‌گوید: «بگذارید بگویم که گمان من بر این است که اپل با هوش مصنوعی مولد منحصربه‌فرد خودش قیامتی به پا خواهد کرد… حالا نمی‌خواهم خیلی وارد جزئیات بشوم.»
هوش مصنوعی امکانات جدیدی در iOS 18 به ارمغان خواهد آورد؛ امکاناتی مثل هوشمندتر شدن سیری، ایجاد لیست پخش خودکار Apple Music و امکانات مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه‌های iwork (Pages، Keynote و Numbers). همچنین، هوش مصنوعی مولد در Xcode می‌تواند برای نوشتن سریع کد به توسعه‌دهندگان کمک کند.
با این حال، حدس کارشناسان این است که عملکردهای پیشرفته هوش مصنوعی پردازش‌شده روی دستگاه احتمالاً به مدل‌های آیفون ۱۶ محدود شود، چرا که آن‌ها چیسپ‌ست‌های قدرتمندتری خواهند داشت.

۳- پشتیبانی از RCS برای تبادل راحت‌تر پیام با کاربران اندروید
در اکتبر ۲۰۲۳، اپل تأیید کرد که پشتیبانی از RCS را با به‌‌روزرسانی نرم‌افزاری در سال ۲۰۲۴ برای آیفون فراهم خواهد کرد. RCS (سرنام Rich Communication Services) یک پروتکل پیامکی است که توسط برنامه‌های پیام‌رسان در اندروید استفاده می‌شود. در واقع، می‌توان این پروتکل را جانشینی برای SMS و MMS دانست.

imessages

اپل پیش‌تر در بیانیه‌ای به ۹to5mac نوشته بود: «ما معتقدیم RCS Universal Profile در مقایسه با SMS یا MMS تجربه تعاملی بهتری را ارائه خواهد داد. این برنامه در کنار iMessage فعال خواهد بود که همچنان بهترین و امن‌ترین تجربه پیام‌رسانی برای کاربران اپل محسوب می‌شود.»

به عبارت دیگر، اپل iMessage را برای پشتیبانی از ارسال پیامک به کاربران اندرویدی با با استاندارد RCS سازگار خواهد کرد. به این ترتیب، وقتی یک کاربر iOS با استفاده از آی‌مسجز با کاربر اندرویدی چت می‌کنند، هر دو کاربر می‌توانند به‌صورت بی‌درنگ ببینند که طرف مقابل در حال تایپ کردن است یا خیر.

علاوه بر این، با RCS می‌توانید عکس‌ها، ویدیوها و فایل‌های بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر را به‌راحتی به کاربران اندروید بفرستید. همچنین RCS از پیام‌های صوتی، ایموجی‌ بین‌پلتفرمی و ارسال پیام از طریق اینترنت گوشی و وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کند.

پس از این به بعد هنگام چت با یک کاربر اندروید، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. گیرنده و فرستند پیام‌ها نیز با رنگ آبی و سبز پیام‌ها از هم متمایز می‌شوند. این موضوع در درجه اول به دلیل قوانین اتحادیه اروپا است. موردی که باعث شد اپل در سری آیفون ۱۵ از USB-C استفاده کند. از سوی دیگر گوگل نیز با ترند کردن #GetTheMessage، اپل را به سمت استفاده از RCS سوق داد.

۴- مرورگرهای وب بدون WebKit

اپل همواره مرورگرهای دیگر را مجبور به استفاده از WebKit در نسخه iOS کرده است، امری که کمابیش موجب شده در حین استفاده از مرورگرهای دیگر تفاوت خاصی احساس نکنیم. با این‌که در آیفون گزینه‌ای برای تغییر مرورگر پیش‌فرض وجود دارد، اما نهایتاً همچنان همه‌چیز مبتنی بر WebKit ساخته شده است.

اپل با عرضه iOS 17.4، به سایر مرورگرها اجازه داده تا WebKit را کنار بگذارند و از همان موتور رندر مورد استفاده در دسکتاپ‌شان استفاده کنند. گوگل و موزیلا اعلام کردند که در حال کار کردن روی مرورگرهای جدید iOS هستند.

تیم گوگل کرومیوم آماده پورت کردن Blink به iOS است که در نتیجه گوگل کروم و سایر مرورگرها مثل Microsoft Edge، Arc، Opera، Brave و… از آن بهره خواهند برد. در این میان موزیلا با Gecko کار می‌کند، مثل آنچه که در مرورگر دسکتاپ‌تان می‌بینید.

از آنجا که این یک بازسازی اساسی موتور رندر است، امکان دارد مدتی طول بکشد تا مرورگرهای جدید برای عموم منتشر شوند و سایر مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم با آن سازگار شوند. می‌توان انتظار داشت که این مرورگرها در ژوئن ۲۰۲۴ یا کمی زودتر از آن منتشر شوند.

گفته می‌شود که اتحادیه اروپا در حال قانون‌مندسازی و وادار کردن اپل به ایجاد تغییرات در iOS است. شما همین حالا هم می‌توانید نتیجه این قانون‌مندسازی را ببینید. برای مثال همین امروز بتای iOS 17.4 از شما می‌خواهد تا هنگام راه‌اندازی آیفون‌تان یک مرورگر پیش‌فرض را انتخاب کنید. این این تغییر، خوشایند است و گامی‌ست در مسیر درست برای پایان دادن به انحصار سافاری در iOS.

۵- شما از iOS 18 چه انتظاری دارید؟

iOS یک سیستم‌عامل در حال تکامل است و هوش مصنوعی امکانات تازه و جذابی به آن اضافه خواهد کرد. علاوه بر این، از آنجایی که این یک به‌روزرسانی بزرگ است، می‌توان انتظار داشت که iOS در سال جاری میلادی متحول شود.

با این حال، iOS همچنان فاقد ویژگی‌هایی مثل شماره‌گیریT9 ، پشتیبانی از اسپلیت‌اسکرین و موارد دیگر است، پس باید برای افزوده‌شدن این موارد باز هم منتظر بمانید. شما چه انتظاراتی از iOS 18 دارید؟ نظر خودتان را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.