وب‌اپ (Web App) در macOS Sonoma چطور کار می‌کند؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۳ دقیقه

یکی از قابلیت‌های نسخه جدید macOS، یعنی سونوما این است که به کاربر اجازه می‌دهد از وب‌سایت دلخواه خود یک وب‌اپ بسازد تا در داک، در کنار دیگر اپ‌ها قرار بگیرد. برای نمونه، در ادامه یک وب‌اپ می‌سازیم تا ببینیم این ویژگی چطور کار می‌کند.
در سوناما، هر سایتی که در سافاری قابل‌بازدید است، امکان تبدیل شدن به یک وب‌اپ را دارد. این کار به لطف ویژگی Add to Dock انجام می‌شود. به بیان دیگر، بدون این‌که نیاز باشد توسعه‌دهندگان سایت کاری برای سازگاری سایت خود با وب‌اپ انجام بدهند، این امکان فراهم شده‌است.

چطور یک سایت را به یک وب‌اپ تبدیل کنیم
۱- در مک‌اواس سونوما، سایت مربوطه را در سافاری باز کنید.
۲- گزینه Add to Dock را از منوی File انتخاب کنید.
۳- با کلیک روی آیکون سایت در پنجره Add to Dock می‌توانید آیکون اپ را تغییر دهید و از طریق فیلد Title نیز نام دیگری به‌جای نام پیش‌فرض روی اپ بگذارید.
۴- روی Add کلیک کنید.

حالا می‌توانید Web App جدید را ببینید که در داک بین اپ‌های دیگر قرار گرفته‌است تا بتوانید مستقل از سافاری آن را باز کنید. وب‌اپ مربوطه مثل هر اپ دیگری با Mission Control و Stage Manager کار می‌کند و همچنین می‌توان آن را از طریق Launchpad یا Spotlight Search اجرا کرد.
بعد از باز کردن وب‌اپ جدید، خواهید دید که یک نوار ابزار ساده برای ناوبری در پنجره آن وجود دارد (توسعه‌دهندگان می‌توانند تعیین کنند که آیا این نوار ابزار نمایش داده شود یا خیر). علاوه بر این، تم کل سایت نیز در اپ اعمال می‌شود تا تجربه بهتری برای کاربر فراهم شود.

داخل این وب‌اپ می‌توانید به هر قسمتی از سایت که می‌خواهید بروید، اما اگر روی لینکی خارج از وب‌اپ کلیک کنید، آن لینک در سافاری باز می‌شود.
توسعه‌دهندگان می‌توانند ترتیبی دهند که وب‌اپ سایت‌شان فقط بخش‌های خاصی از سایت را نمایش دهد. مثلاً سازندگان یک سایت فروشگاهی می‌توانند کاری کنند که وقتی کاربر وب‌اپ را باز کرد، فقط بلاگ سایت را ببیند.

ورود به حساب کاربری و اعلان‌ها
سافاری به‌طور پیش‌فرض کوکی‌های یک سایت را در وب‌اپ آن کپی می‌کند. به این ترتیب، اگر در سایتی لاگین باشید و بعد وب‌اپ آن را بسازید، در اپ نیز لاگین خواهید بود. اگر هم لاگین نباشید، می‌توانید به‌راحتی از داخل وب‌اپ لاگین کنید. ویژگی Password AutoFill نیز در Web App کار می‌کند.
اگر اعلان‌های (Notification) یک سایت را فعال کرده‌باشید، در وب‌اپ هم فعال خواهند بود و اعلان‌های جدید در کنار آیکون اپ ظاهر می‌شوند. به‌طور پیش‌فرض، اعلان‌های جدید بی‌صدا هستند، توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را صدادار کنند. البته در نهایت، این کاربر است که در این باری تصمیم می‌گیرد. برای تنظیم موارد مربوط به اعلان‌ها باید گزینه Notifications را از System Settings انتخاب کنید.

وب‌اپ‌ها از قوانین حالت Focus نیز پیروی می‌کنند. بنابراین، می‌توانید اعلان‌های آن‌ها بر اساس کاری می‌کنید، روشن یا خاموش کنید. دسترسی‌های Web App نیز از طریق Privacy & Security در قسمت System Settings قابل مشاهده و تغییر هستند.
اگر مشتاق هستید که همین حالا با سونوما کار کنید، می‌توانید نسخه بتای آن را از این آدرس دانلود کنید، البته این موضوع را در نظر داشته‌باشید که نسخه بتا احتمالاً دارای باگ و بی‌ثباتی است. اگر هم دوست دارید صبر کنید تا نسخه نهایی macOS Sonoma منتشر شود، باید تا اواخر شهریور صبر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.