۱۰ محصول اپل که از وجودشان خبر ندارید!

به‌احتمال زیاد تا به‌حال اسم این محصولات قدیمی اپل به گوش‌تان نخورده است

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۱۰ دقیقه

اپل طی تاریخ منحصربه‌فرد خود با چندین محصول برجسته‌، ابتکاری‌ و حتی پیشگام در عرصه تکنولوژی شناخته شده که برخی از آن‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره بسیاری از افراد تبدیل شده‌اند. چه از سری گوشی‌های آیفون خوش‌تان بیاید یا نه، باید بپذیریم که معرفی این گوشی در سال ۲۰۰۷ سکوی پرتاب اپل به جایگاه امروزش شد و دنیای مدرن را نیز متحول کرد.
مدت کوتاهی پیش از آن نیز آیپاد به رواج دستگاه‌های پخش موسیقی پرتابل کمک کرد؛ عرصه‌ای که از زمان معرفی سونی واکمن در سال ۱۹۷۹ دچار تحول چندانی نشده بود. ساعت‌‌های هوشمند نیز پس از معرفی اپل واچ در سال ۲۰۱۵ بود که بین کاربران سراسر دنیا رواج یافتند. بنابراین اگر محصولات شرکت اپل در دنیای تکنولوژی را محصولاتی نمادین بنامیم زیاده‌گویی نکرده‌ایم.
اما آیا می‌دانستید که در میان محصولات قدیمی اپل، مواردی مانند ماگ، چتر، تی‌شرت و اولین دوربین دیجیتال زیر ۱٬۰۰۰ دلار نیز از تولیدات دیگر این شرکت بزرگ تکنولوژی بوده‌اند؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به محصولات عجیب‌وغریب اپل که خیلی‌ها از وجود آن‌ها هم بی‌خبر هستند.

۱- اپل کوییک‌تِیک

دوربین اپل

شاید به اندازه کافی از اپل به خاطر این موضوع قدردانی نشده، ولی این در واقع اپل بود که اولین دوربین دیجیتال مقرون‌به‌صرفه پرطرفدار را تولید کرد. این دوربین تولید سال ۱۹۹۴ از محصولات شرکت اپل است که با حذف نیاز به یک پردازنده داده جداگانه، اندازه کوچک و قیمت زیر ۱٬۰۰۰ دلاری، دسترسی مصرف‌کنندگان معمولی به دوربین‌های دیجیتال را آسان کرد. دوربین اپل کوییک‌تِیک (QuickTake) که در همکاری با کداک طراحی شده بود و در ژاپن ساخته می‌شد دارای رزولوشن VGA، لنزی با اندازه کانونی ۵۰ میلی‌متر و دریچه دیافراگم f/2، یک دریچه چشمی اپتیکال و یک ال‌سی‌دی تک‌رنگ برای نمایش تنظیمات بود.

دوربین دیجیتال اپل

گرچه کوییک‌تِیک این روزها چندان شناخته‌شده نیست ولی به هموار کردن مسیر دوربین‌های دیجیتال ساده‌ای کمک کرد که این روزها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با‌این‌که تکنولوژی ثبت تصاویر مورد استفاده در این دوربین اختراع اپل نبود ولی این شرکت با معرفی این قابلیت کاربردی، دوربین‌های دیجیتال را در معرض توجه عموم قرار داد. می‌توان گفت نوآوری به‌کار گرفته‌شده در کوییک‌تیک در واقع پیشگام موفقیت ادامه‌دار اپل با آیفون نیز بود.

۲- چاقوی سوئیسی اپل

چاقوی اپل

یکی از عجیب‌ترین محصولات قدیمی اپل، همین محصول است. شاید آیفون را بتوان به‌عنوان یک چاقوی سوئیسی همه‌کاره زندگی مدرن انسان‌ها تلقی کرد که برای هر نیازی یک اپلیکیشن در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این حال، هنوز هم نمی‌توان با این گوشی یک جعبه یا درب قوطی را باز کرد! اما برای این منظور هم یک چاقوی سوئیسی در محصولات شرکت اپل وجود دارد که از قضا خیلی نایاب هم است.
نسخه اپلی این محصول که در همکاری با شرکت سوئیسی ویکتورینوکس (Victorinox)، تولیدکننده چاقوهای سوئیسی رایج دنیا ساخته شده، دارای قابلیت‌هایی است که تقریباً همه نیازهای روزمره را برطرف می‌کند. پس اگر این چاقوی نایاب را پیدا کردید نه‌تنها یک آیتم کلکسیونی را در دست خواهید داشت بلکه می‌توانید در ویدیوهای آنباکسینگ محصولات اپل، وفاداری خود به این برند را نشان دهید.

۳- ساعت مچی آنالوگ اپل

ساعت کلاسیک اپل

اپل واچ از محصولات شرکت اپل است که اکنون بیش از یک دهه همراه ماست؛ ولی پیش از آن‌که دنیا با ایده ساعت‌های هوشمند آشنا شود، ساعت مچی آنالوگ اپل زینت‌بخش دست عده‌ای از کلکسیونرهای دنیا بود.
در‌حالی‌که ساعت‌های مچی هوشمند این روزها بسیار رایج شده‌اند این ساعت مچی از محصولات قدیمی اپل است که خبری از پردازنده هوشمند در آن نیست. این ساعت ظاهری کلاسیک دارد که اعداد سفیدرنگ و شعار Think different با پس‌زمینه‌ای مشکی آن را مزین کرده؛ پس از نظر ظاهری شاید بتوان آن را با جدیدترین اپل واچ‌ها مقایسه کرد. شاید این ساعت نتواند تعداد گام‌های شما را بشمارد ولی زمان را مثل هر ساعت دیگری به شما نشان خواهد داد.

۴- مکینتاش ۱۲۸K

سال ۱۹۸۴ سالی خوب برای اپل بود. در طول مسابقه سوپربول (Super Bowl) آن سال بود که مکینتاش به‌صورت رسمی به جهانیان معرفی شد. در این تبلیغ تاریخی اپل هیچ خبری از مشخصات، قابلیت‌ها و اعداد خستته‌کننده نبود و تنها یک پیام به بینندگان نمایش داده شد: «متفاوت فکر کن». با این پیام، شرکت اپل که بازیگری نوپا در عرصه تکنولوژی بود در برابر غولی به نام IBM قرار گرفت. این تیزر تبلیغاتی که توسط ریدلی اسکات بزرگ (کارگران فیلم‌های مطرح بلیدرانر و بیگانه) کارگردانی شده بود و آنیا میجر ورزشکار مشهور در آن ایفای نقش می‌کرد، همه رکوردهای تبلیغاتی قبلی با موضوع پرده‌برداری از محصولات را شکست و اپل را به یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل کرد.
جدای از تبلیغات موثر، مکینتاش از محصولات شرکت اپل و یکی از موارد مطرح آن زمان بود و در نهایت منجر به رواج استفاده از کامپیوترهای خانگی شد. کاربران می‌توانستند با گرافیک انقلابی(در آن زمان) این ماشین دیجیتال تعامل کنند و دیگر مجبور به تایپ کردن کد در خط فرمان نبودند. همچنین قیمت این دستگاه گران ولی قابل دسترسی بود (۲٬۴۹۵ دلار که معادل ۶٬۲۱۵ دلار امروزی است؛ بله اپل همیشه گران‌قیمت بوده). بنابراین مکینتاش در مقایسه با نسخه‌های پیشین در دسترس کاربرانی با درآمد متوسط قرار گرفت. با وجود قیمت بالا، تعداد هفتاد هزار دستگاه از این محصول تنها طی چند ماه اول ورود به بازار به فروش رسید که برای آن زمان موفقیت چشمگیری به حساب می‌آمد. این مدل از مکینتاش یکی از موفق‌ترین محصولات قدیمی اپل در این فهرست است.

۵- سنجاق سینه مک‌کلابِ میکی

سنجاق سینه اپل

آیا می‌توانید همکاری اپل با شرکت دیزنی را تصور کنید؟ بله، این موش شناخته‌شده در اوایل دهه نود میلادی با شرکت تکنولوژی رو به رشد اپل همکاری داشته است. البته ویژگی اصلی این سنجاق سینه که در ابتدا برای گروه کاربران مکینتاش در استودیو والت دیزنی ساخته شده بود در واقع قیمت بالای آن است. این سنجاق سینه اکنون به یکی از نایاب‌ترین آیتم‌ها تبدیل شده و مانند جام مقدسی برای کلکسیونرهای سنجاق است.

این سنجاق سینه در ابتدا توسط بروس گوردون مدیر خلاقیت و نوآوری والت دیزنی در سال ۱۹۹۱ و با هدف تقدیم به کاربران مکینتاش در استودیو دیزنی ساخته شده بود. اما مدیران دیزنی از ایده تبلیغ محصولات شرکت‌های دیگر توسط میکی موس بزرگ استقبال نکردند و این سنجاق خیلی زود باز پس گرفته شد و به مک کلاب تغییر نام داد. اگر بتوانید این سنجاق سینه را به کلسکیون محصولات قدیمی اپل خود بیافزایید، ارزش مجموعه شما چندبرابر خواهد شد.

۶- اپل IIGS نسخه Woz

کامپیوتر قدیمی اپل

استیو وازنیاک (Steve Wozniak) یکی از دو «استیوِ» بنیان‌گذار اپل، مهندسی اعجوبه است که در طراحی اولین کامپیوتر اپل نقش اساسی داشت. پس از گذشت ۱۰ سال از همراهی قابلیت‌های مهندسی وازنیاک و توانایی‌های بازاریابی جابز، اپل که تا آن زمان به شرکتی موفق تبدیل شده بود تصمیم به تولید محدود ۵۰٬۰۰۰ دستگاه از کامپیوترهای اپل IIGS گرفت که امضای وازنیاک در بخش جلویی آن‌ها حک شده بود.
طبق پستی در سایت My Old Computers، نسخه Woz از محصولات شرکت اپل در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد و تولید آن در سال ۱۹۹۳ متوقف شد. اگر در آن بازه زمانی به اندازه کافی برای خرید یکی از این دستگاه‌ها پول داشتید می‌توانستید فرم ثبت‌نام خود را برای اپل ارسال کرده و یک نامه تأیید اصالت امضاشده توسط ۱۲ مهندسی که روی این کامپیوتر کار کرده بودند و همچنین امضای شخص استیو وزنیاک را دریافت کنید. امروز این سند رسمی از خود محصولات قدیمی اپل کمیاب‌تر است.

۷- کامپیوتر سالروز بیست سالگی مکینتاش یا TAM

کامپیوتر خاص اپل

TAM (سرنام Twentieth Anniversary Macintosh) یک مکینتاش است که به مناسب سالگرد بیست سالگی این محصول عرضه شد. کامپیوتر TAM که در سال ۱۹۹۷ تولید شده، مرحله‌ای مهم را در تاریخ شرکت اپل رقم زد. این یکی از محصولات شرکت اپل است که این کمپانی برای تولید آن از تمامی منابع خود استفاده کرده. همچنین این نسخه ویژه که به قیمت گزاف ۷٬۴۹۹ دلاری به فروش می‌رسید یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات ساخته‌شده توسط اپل حتی تا به امروز است.
این محصول یکی از موارد تعیین‌کننده در تاریخ اپل است و همچنین اولین پروژه‌ای بود که سِر جاناتان پاول آیو (Sir Jonathan Paul Ive) معروف به جانی آیو، روی آن کار کرد. این طراحی منحصربه‌فرد به‌صورت همه‌جانبه توسط مهندسین اپل مورد بررسی قرار گرفت. این دستگاه نه تنها یک بلکه دو اسپیکر بوز (Bose) در کنار یک ساب‌ووفر دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این دستگاه، آوای آغاز به کار آن است که در هیچ کدام از دیگر محصولات شرکت اپل یافت نمی‌شود.

۸- وسایل مختلف روزمره

کتونی اپل

دهه ۱۹۸۰ بدون شک دوره‌ای عالی برای شرکت اپل محسوب می‌شود. یک طرفدار پروپاقرص اپل در آن زمان با گرفتن دوش صبحگاهی می‌توانست با یک حوله اپل خود را خشک کند، لباسش را بپوشد و با رفتن به آشپزخانه، جرعه‌ای قهوه از ماگ اپل اصل خود بنوشد. آن‌گاه این اپل‌باز می‌توانست ساعت آنالوگ اپل را روی مچ دست خود ببندد و رهسپار محل کار یا تحصیل خود شود. در هوای بارانی نیز تنها کافی بود از چتر اپل خود استفاده کند. جالب اینجاست که همه این محصولات در میانه دهه ۱۹۸۰ میلادی تا اواخر آن در بازار موجود بودند.
این کمپانی حتی تلاش کرد که به صنعت مد نیز وارد شود و محصولاتی مانند سوییشرت‌، پیراهن‌های طرح‌دار، کاپشن بادی، پولوشرت، کفش‌های ورزشی و حتی لباس کودکان تولید کند. تصورش سخت است، اما اپل در دهه هشتاد میلادی به حوزه‌های مختلفی به‌غیر از حوزه فناوری ورود کرده بود.
سوال اینجاست که اگر امکانش باشد حاضرید لباس‌های اپل را با نام مثلاً iClothes بپوشید؟ هر چه باشد، آن کتونی‌های کمیاب اپل نظر هر کسی را جلب می‌کنند؛ البته اگر ۱۵٬۰۰۰ دلار کنار گذاشته باشید! اپل که با قیمت‌گذاری بالا روی محصولات غریبه نیست ولی این کفش‌های کلکسیونی به این دلیل بیش از حد گران‌قیمت هستند که با هدف ارائه به بازار تولید نشده‌اند و طبق گفته وبسایت TheStreet این کفش‌ها آیتم ویژه‌ای بودند که برای کارکنان اپل در دهه نود میلادی تولید شده‌اند و محصولی اختصاصی در میان محصولات قدیمی اپل هستند.

۹- مک‌پروی سری رِد پروداکت (Product Red Mac Pro)

اپل رد پروداکت

مردم غالباً بر این باورند که همیشه قیمت یک محصول اپل نسبت به محصولات موجود در همان دسته‌بندی از برندهای دیگر بالاتر است؛ برای مثال آیپد در برابر تبلت‌های سامسونگ.
شاید بیشتر اوقات بتوان گفت که محصولات اپل به‌طور میانگین قیمت بیشتری نسبت به محصولات شرکت‌های دیگر دارند و درباره این‌که این اختلاف قیمت منطقی است یا خیر تا ابد می‌توان بحث کرد. اما آیا می‌دانستید که گران‌ترین کامپیوتر شخصی‌ای که تاکنون به فروش رسیده یک کامپیوتر اپل بوده؟
پروداکت رد مک پرو (Product Red Mac Pro) یک کامپیوتر منحصربه‌فرد است که به قیمت اعجاب‌انگیز ۹۷۷٬۰۰۰ دلار به فروش رسیده. این کامپیوتر به‌طور ویژه توسط سوپراستار دنیای طراحی صنعتی در اپل، یعنی جانی آیو در همکاری با مارک نیوسن برای سری «پروداکت رد» در سال ۲۰۱۳ طراحی شده و هنوز هم عنوان گران‌قیمت‌ترین کامپیوتر فروخته‌شده در تاریخ و تنها رد مک پروی رسمی دنیا را یدک می‌کشد. البته در برابر قیمت ابتدایی مک پرو یعنی ۲٬۹۹۹ دلار چیزی نیست نه؟

۱۰- Apple Pippin

کنسول اپل

در میان این محصولات قدیمی اپل، یک پلتفرم سرگرمی یا نوعی کنسول هم به‌چشم می‌خورد. Pippin (که به‌شکل PiPP!N نوشته می‌شد)، مثل حلقه داستان ارباب حلقه‌ها نایاب است. در واقع تلاش اپل برای ساخت یک کنسول بازی بود. پیپین مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های سرگرمی چندرسانه‌ای بود که با همکاری شرکت بازی‌سازی ژاپنی بندای (Bandai) و میتسوبیشی الکتریک (Mitsubishi Electric) برای تولید بازی‌های ویدیویی و کنسول‌های چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار گرفت.
دستگاه Pippin @WORLD کنسول سرگرمی/رسانه‌ای بود که برای بازار آمریکا تولید و در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. کاربران با استفاده از آن می‌توانستند به اینترنت‌گردی و چک کردن ایمیل پرداخته و از بازی‌های تعاملی و سی‌دی‌های چندرسانه‌ای استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانستند با استفاده از این دستگاه، اسناد رنگی را ایجاد، چاپ و ذخیره کنند.
البته پیپین شکستی تجاری برای اپل و بندای بود. اول از همه دلیلش آن بود که عناوین بازی زیادی در زمان عرضه برای این کنسول منتشر نشد و اکثر بازی‌های این سیستم تنها برای بازار ژاپن منتشر شدند. با در دسترس نبودن عناوین بازی‌ها به صورت گسترده در خارج از ژاپن، داشتن مرورگر اینترنتی، برنامه ایمیل و چند برنامه کاربردی و ابزار دیگر برای موفقیت تجاری پیپین در ایالات متحده کافی نبود. بندای در نهایت از شراکت با اپل خارج و پیپین از رده خارج شد.
یک نکته جالب مرتبط با گیمینگ و اپل این است که بازی هیلو (HALO) اصلی در واقع برای اپل سفارش داده شده بود و طبق گفته مجله اپل اینسایدر، اولین بار توسط خود استیو جابز به عنوان یک بازی برای مک معرفی شد.

میراثی برای بی‌نقصی

اپلی که امروز می‌شناسیم مسلماً سابقه بسیار خوبی در عرضه محصولات عالی و درجه یک در سال‌های متمادی دارد. به نظر می رسد اصول طراحی و بازاریابی این شرکت از یک الگوی خاص پیروی می‌کند که وجهه خود را حفظ می‌کند. اپل با عرضه سالانه نسخه‌های جدید از محبوب‌ترین محصولات خود، حالا دیگر جایگاه خود را در دنیای تکنولوژی تثبیت کرده. با این حال، با یک نگاه گذرا به برخی از محصولات جسورانه، متفاوت و منحصربه‌فرد اپل در طول این سال‌ها متوجه می‌شویم که موفقیت این شرکت تصادفی نیست.
از زمان تاسیس این شرکت در سال ۱۹۷۶، تعداد نسبتاً زیادی از محصولات به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد را تولید کرده که همگی امروزه آن‌ها را می‌شناسیم و از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
از طرفی، بسیاری از محصولات قدیمی‌تر اپل، اکنون به قدری کمیاب‌اند که به محصولات کلکسیونی پرطرفدار تبدیل شده‌اند و به‌سرعت ارزش آن‌ها بالا می‌رود. بله؛ اپل این روزها مطمئناً گران‌قیمت است، اما هیچ کدام از محصولات جدید آن‌ها از نظر قیمت با این ۱۰ محصول منحصر به فرد قابل مقایسه نیستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.