خودروی اپل؛ شایعه‌ای که به واقعیت نزدیک می‌شود

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۳ دقیقه

شایعات حکایت از این دارند که خودروی اپل، سال ۲۰۲۶ با قیمتی کمتر از صدهزار دلار به بازار عرضه خواهد شد. مدت‌هاست بسیاری از هواداران اپل مشتاقانه انتظار خودروی اپل را می‌کشند و انتظار داشتند که این محصول نهایتاً سال ۲۰۲۵ عرضه شود. اما حالا با تغییراتی که گفته می‌شود اپل در خودروی خود داده، عرضه این محصول بیش از این‌ها طول می‌کشد و سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد.
اپل مدت‌هاست که روی پروژه‌ای سری با نام Project Titan کار می‌کند که خیلی‌ها عقیده دارند اسم رمز پروژه خودروی اپل است. طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده‌است، این پروژه چند ماه به بن‌بست خورده بوده‌است و دلیل آن هم این بوده که مدیران ارشد پروژه شک داشته‌اند که بتوان با فناوری‌های موجود یک خودروی بدون فرمان و پدال تولید کرد.
حالا خودروی اپل قرار است به‌شکل «نیمه‌خودران» و با فرمان و پدال‌های معمول عرضه شود. قابلیت خودران خودروی اپل فقط در بزرگراه‌ها قابل‌استفاده خواهد بود و در خیابان و کوچه‌های داخل شهر، راننده باید خودرو را براند.

عرضه خودروی اپل حتمی است

دنیل ایوز، یکی از تحلیل‌گران ودبوش، عقیده دارد که عرضه خودروی اپل قطعی است و در سال ۲۰۲۶ اتفاق خواهد افتاد. این گمانه‌زنی‌ها از آنجا ناشی می‌شود که اپل صدها پتنت مرتبط با صنعت خودرو را به‌ثبت رسانده، با صاحب یک زمین امتحان خودروهای خودران در ارتباط بوده و به‌تازگی تغییرات در ساختار مدیریتی و تیم مهندسی خود اعمال کرده‌است. از جمله این تغییرات می‌توان به استخدام لوییجی تارابورلی، از مدیران باسابقه لامبورگینی در ژوئیه ۲۰۲۲ و یکی از مهندسان ایمنی فورد در ماه مه اشاره کرد.

دنیل ایوز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی اظهار داشت که عرضه خودروی اپل دیر و زود دارد، اما سوخت‌وسوز ندارد. طبق اطلاعاتی که این تحلیل‌گر در اختیار عموم قرار داده‌است، دو شریک احتمالی اپل در این زمینه هیوندای و نیسان هستند.
از نظر جزئیات سخت‌افزاری، می‌دانیم که کامپیوتر آن‌برد Denali در خودروی اپل به‌کار گرفته می‌شود که پرازنده‌ای دارد چهار برابر قدرتمندتر از قوی‌ترین پردازنده اپل در سری حرفه‌ای مک. این پردازنده توسط گروه مهندسی سیلیکون اپل ساخته می‌شود. گفته می‌شود که در حال حاضر، اپل سالانه یک میلیارد دلار برای این پروژه هزینه می‌کند.
خودروی اپل با Combined Charging System سازگار خواهد بود؛ استانداردی که برای خودروهای برقی موجود در دنیا استفاده می‌شود. اما اپل روی فناوری جدیدی برای ساخت باتری کار می‌کند که قرار است هزینه ساخت باتری خودرو را به میزان قابل‌توجهی کاهش و دوام باتری در هر بار شارژ را افزایش دهد. اپل یک ساختار monocell طراحی کرده‌است که باعث می‌شود سلول‌های مستقل باتری مجتمع شوند و در نهایت باتری کوچک‌تر شود و کارایی بیشتری نیز پیدا کند.

دزدی یکی از کارمندان اپل

ویبو وانگ یکی از کارمندان سابق اپل است که بعد از پیدا شدن «مقادیر زیادی» از اطلاعات سری اپل در خانه وی، به چین فرار کرد. وانگ متهم است که این اطلاعات را در اختیار یک شرکت چینی در حوزه خودروهای خودران قرار داده‌است.
وانگ، سال ۲۰۱۶ همکاری خود را با اپل آغاز کرد. او عضوی از تیم توسعه‌دهنده سخت‌افزار و نرم‌افزار برای سیستم‌های خودران بود. وانگ اپل را سال ۲۰۱۸ ترک کرد و حالا مشخص شده‌است که دادگاهی در رابطه با ارتباط وانگ با یک شرکت چینی در جریان بوده‌است.
در نهایت، دادگاه وانگ را به شش مورد دزدی اطلاعات محرمانه متهم کرد و رأی دادگاه نیز حداکثر ده سال زندان و ۲۵هزار دلار جریمه برای هر مورد دزدی اطلاعات اعلام شد. البته اگر دولت چین وانگ را تحویل دولت ایالات متحده دهد.
لازم به ذکر است که این سومین مورد از دزدی اطلاعات مرتبط با پروژه خودروهای خودران اپل است.

یک خودروی برقی رده‌بالا
بسیاری خودروی اپل را محصول انقلابی بعدی اپل می‌دانند. اپل به‌دنبال فراهم کردن یک تجربه یکپارچه از سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌های مختلف است. بنابراین شاهد هماهنگی کامل خودروی برقی نیمه‌خودران اپل با آیفون، اپل‌واچ و بقیه محصولات اپل خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.