آیا مک هم به آنتی ویروس نیاز دارد؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۴ دقیقه

زمانی بود که سیستم‌های مک سهم کمی از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ ها را به خود اختصاص می‌دادند اما حالا شرایط فرق کرده و کاربران زیادی خرید آنها را به نمونه‌های ویندوزی ترجیح می‌دهند و همین امر می‌تواند توجه هکرها را به سمت این پلت‌فرم نیز جلب کند. با این اوصاف آیا کاربران مک باید از آنتی ویروس استفاده کنند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. با آیفون‌چی همراه باشید.


 

چطور می‌توان از مک محافظت کرد؟

سیستم عامل مک از تعدادی ابزار امنیتی بهره می‌برد که امکان تخریب سیستم را از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم(Adware) و بدافزارها(Malware) سلب می‌کند. به طور مثال برنامه‌هایی که از توسعه‌دهندگان ناشناس دریافت شده‌اند اجازه‌ی نصب روی سیستم را ندارند. پس اگر دانلود اپلیکیشن را به مک اپ استور محدود کنید و از نرم‌افزارهای کرک شده کمتر استفاده نمایید امنیت لازم را برای سیستم خود به خوبی فراهم می‌کنید.

 

در حقیقت دلیل اینکه کاربران مک همواره می‌گویند که هیچ نیازی به آنتی‌ ویروس مک ندارند اینست که این سیستم‌عامل به اندازه‌ی کافی ضد ویروس طراحی شده است. اگرچه درصورتیکه ترجیح می‌دهید حفاظت کامل‌تری را برای سیستم‌تان فراهم کنید بهتر است به فکر یک آنتی‌ویروس هم باشید تا دیگر خیال‌تان از بابت آلوده شدن سیستم به هرگونه بدافزار و ویروس و نرم‌افزار مخرب آسوده شود.

آنتی ویروس مک

 

چه آنتی ویروسی برای مک بهتر است؟

  • یکی از بهترین انتخاب‌های موجود آنتی ویروس BitDefender به حساب می‌آید. این آنتی ویروس در پشت زمینه اجرا می‌شود و در صورتیکه بدافزاری وارد سیستم شود آن را حذف می‌کند. کمپانی توسعه دهنده آنتی ویروس یاد شده این اپلیکیشن را در پکیج‌های متنوعی ارائه می‌دهد بطوریکه می‌توان از یک نرم‌افزار برای چند سیستم مک استفاده کرد.

 

  • یکی دیگر از آنتی ویروس‌هایی که قابلیت اجرا بر روی چند سیستم مک را داراست Intego Mac Internet Security است. این آنتی ویروس مک نیز فعالیت خود را در پشت زمینه انجام داده و از چند مک پشتیبانی می‌کند. آنتی ویروس مک مذکور سیستم را در مقابل نرم‌افزارهای مخرب، بدافزارها و حملات فیشینگ(بدست آوردن رمز عبور از طریق طعمه) محافظت می‌کند. همچنین این برنامه پکیج ویژه‌ای دارد که می‌تواند از سیستم‌هایی که هر دو سیستم عامل مک و ویندوز را اجرا می‌کنند محافظت کند.

 

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۹
  • Kaspersky یکی از خوشنام‌ترین و مشهورترین کمپانی‌های ارائه دهنده‌ی آنتی ویروس است و همواره برنامه‌های قدرتمندی برای محافظت از انواع رایانه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قابلیت‌های این آنتی ویروس مک نسبت به نرم‌افزارهای قبلی بیشتر است و محافظت در مقابل نرم‌افزارهای مخرب را شامل می‌شود، علاوه‌ بر این آنتی ویروس مک یاد شده مرورگری پرایوت، حفاظت از وبکم، مسدود کننده‌های حملات شبکه را نیز پشتیبانی می‌کند. آنتی ویروس Kaspersky از نظر قیمت نیز عضو پایین قیمت‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

 

  • آنتی ویروس مک Malwarebytes در واقع از سوی بخش پشتیبانی اپل نیز توصیه شده است. ماموریت اصلی این آنتی ویروس جستجوی نرم‌افزارهای و سایر ویروس‌های مخرب مک است. همچنین این برنامه دسترسی به سایت‌هایی با محتوای مخرب را مسدود می‌کند. با دانلود نسخه رایگان و یک ماه‌ی این آنتی ویروس مک، تمام برنامه‌های مخرب در اولین اسکن شناسایی می‌شوند و می‌توانید آنها را به کلی از روی سیستم پاک کنید.

 

آنتی ویروس مک

از کجا بدانم که مک ویروسی شده؟

اگر هنگام کار با مک متوجه کادرها و بنرهای تبلیغاتی کوچک و بزرگی می‌شوید که معمولا در گوشه و کنار مرورگر ظاهر می‌شوند، سیستم‌تان ویروسی شده. توجه داشته باشید که تبلیغاتی از این دست معمولا در محل مشخصی که مخصوص قرارگیری آنهاست دیده نمی‌شوند و معمولا در قسمت‌های مختلف مرورگر ظاهر می‌شوند.

همچنین ممکن است از سوی شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل‌تان پیام هایی ارسال شده باشد که در واقع شما آنها را ننوشته و نفرستاده‌اید. در چنین شرایطی باید قبل از هر کار رمزعبورهای‌تان تغییر دهید تا برای مدتی دسترسی برنامه‌های مخرب به آنها را مسدود کنید.

یکی دیگر نشانه‌های ویروسی شدن سیستم، کند شدن اجرا و با لودشدن برنامه‌هاست. اگر حس می‌کنید سرعت سیستم پایین آمده و خیلی بیشتر از زمان معمول طول می‌کشد تا برنامه‌ای باز و اجرا شود، برنامه‌هایی در پشت زمینه در حال اجرا هستند که بر روی عملکرد سیستم تاثیر می‌گذارند.

حال آنکه گاهی اوقات هم این برنامه‌ها کاملا هوشمند هستند، پنهان می‌شوند و هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند که کاربر از وجود آنها اطلاع پیدا کند در حالیکه در پشت زمینه به فعالیت‌های مخرب مشغولند و عملکرد سیستم را مختل می‌کنند.

پس اگر فکر می‌کنید که چون مک دارید از نصب هرگونه آنتی ویروس بی‌نیاز هستید، به این موضوع هم توجه کنید که مک‌ها بسیار محبوب‌تر از قبل شده اند و همین امر هکرها را به این فکر می‌اندازد که این سیستم‌ها را نیز نشانه بگیرند. حداقل می‌توانید برای شروع از نسخه‌های رایگان یا محدود استفاده کنید و خود را برای مدتی از دغدغه‌ی ویروسی شدن سیستم آسوده نگه دارید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.