راهنمای خرید مک بوک ایر (۲۰۲۳)

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۵ دقیقه

بسیاری از کاربران برای انجام کارهای روزمره خود به خرید مک بوک ایر روی آورده‌اند. مک بوک ایر اپل به لطف طراحی باریک، وزن سبک، باتری قدرتمند و سخت‌افزار مناسب، انتخابی ایده‌آل برای بسیاری از افراد به شمار می‌آید. با نگاهی به محصولاتی که اپل در این لحظه در خط تولید خود دارد، دو مدل مک بوک ایر دیده می‌شود. مک بوک ایر با چیپ M1 و قیمت پایه ۹۹۹ دلار و مک بوک ایر با چیپ M2 با قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار در این لحظه تولید می‌شوند. اگرچه تفاوت این دو مدل تنها در چیپست آن‌ها نیست و تفاوت‌های اساسی از لحاظ طراحی و کارایی دارند. در نگاه اول، بهترین انتخاب با توجه به قیمت محصول، مک بوک ایر با چیپ M1 است. اگرچه باید عوامل دیگری را در مقایسه این محصولات در نظر داشت تا بتوان بهترین گزینه را با توجه به نیازهای فرد انتخاب کرد.

راهنمای خرید مک بوک ایر

مک بوک ایر ۲۰۲۰ با چیپ M1

بر خلاف تصور عموم، این محصول تولید سال ۲۰۲۰ نیست و صرفا تاریخ معرفی آن سال ۲۰۲۰ میلادی است. در حقیقت این محصول هنوز هم در سال ۲۰۲۳ در خط تولید اپل مونتاژ می‌شود. مک بوک ایر با چیپ M1 نسخه پایه لپتاپ‌های اپل به شمار می‌آید که قیمت اقتصادی آن بسیار وسوسه کننده است. این محصول در نسخه ۲۵۶ گیگابایت به یک پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۷ هسته‌ای مجهز شده است. ۸ گیگابایت رم نیز برای این مدل در نظر گرفته شده که برای انجام کارهای روزمره یا اجرای نرم‌افزارهای نیمه‌سنگین کافی به نظر می‌رسد. با انتخاب نسخه ۵۱۲ گیگابایت مک بوک ایر ۲۰۲۰، پردازنده گرافیکی قوی‌تر شده و نسخه ۸ هسته‌ای در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این پردازنده مشابه نمونه به کار رفته در مک بوک پرو M1 است.

مک بوک ایر M1 به یک نمایشگر ۱۳.۳ اینچی مجهز شده است. دو عدد درگاه تاندربولت به شکل USB-C برای این محصول در نظر گرفته شده که برای شارژ یا اتصال لوازم جانبی استفاده می‌شود. طراحی جمع و جور، وزن سبک، طراحی آشنا و باتری قدرتمند سبب شده تا خرید مک بوک ایر ۲۰۲۰ با چیپ M1 یک گزینه عالی برای استفاده روزمره باشد.

اگرچه عدم بهره‌مندی از فن در مک بوک ایر سبب شده تا استفاده سنگین و طولانی مدت از آن منطقی نباشد. اگرچه این دستگاه از پس اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای برمی‌آید اما نباید انتظار پردازش پیوسته و طولانی مدت از آن داشت.

بخرید اگر:

  • به یک لپتاپ برای انجام کارهای روزمره نیاز دارید
  • برای انجام پروژه‌های دانشجویی نیاز به یک لپتاپ سبک و قابل اعتماد دارید
  • استفاده سبک از نرم‌افزارهای حرفه‌ای دارید
  • قصد یادگیری نرم‌افزارهای تخصصی را دارید و بودجه شما محدود است

نخرید اگر:

  • به یک لپتاپ حرفه‌ای برای اجرای نرم‌افزارهای پیشرفته نیاز دارید
  • اجرای همزمان چندین برنامه سنگین برای شما اهمیت دارد
  • سرعت پردازش خروجی در نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای شما اولویت دارد
  • زمان‌های طولانی از برنامه‌های حرفه‌‌ای استفاده می‌کنید

مک بوک ایر ۲۰۲۲ با چیپ M2

مک بوک ایر با طراحی جدید در سال ۲۰۲۲ و با چیپست M2 توسط اپل معرفی شد. کیبورد جدید با دکمه‌های سایز کامل، نمایشگر بزرگتر ۱۳.۶ اینچی با ناچ، درگاه شارژ مگ‌سیف ۳ و چیپست قدرتمند M2 از مهم‌ترین تغییرات این مدل نسبت به نسل پیشین هستند. البته طراحی بدنه نیز به طور کامل تغییر کرده و مشابه مک بوک های ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی معرفی شده در سال ۲۰۲۱ شده است. این دستگاه در ۴ رنگ مختلف شامل میدنایت (سورمه‌ای تیره)، استارلایت (بژ روشن)، نقره‌ای و خاکستری عرضه شده که کابل شارژ همرنگ نیز در بسته‌بندی آن قرار داده شده است. مک بوک ایر M2 در دو ظرفیت پیش‌فرض ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت عرضه می‌شود. همانند نسل پیشین تفاوت‌هایی از لحاظ سخت‌افزاری میان این دو ظرفیت وجود دارد. مک بوک ایر ۲۰۲۲ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت به ۸ هسته پردازنده مرکزی و ۸ هسته پردازنده گرافیکی مجهز شده و به همراه یک آداپتور ۳۰ وات به بازار عرضه می‌شود. در عوض نسخه ۵۱۲ گیگابایت با ۱۰ هسته پردازنده گرافیکی و آداپتور ۳۵ وات با دو خروجی USB-C عرضه می‌شود. اگرچه هر دو مدل از شارژ سریع ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کنند.

با وجود اینکه طراحی ظاهری این مدل شبیه به مک بوک‌های ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی عرضه شده در سال ۲۰۲۱ است؛ خبری از درگاه‌های متنوع روی بدنه نیست. در حقیقت مک بوک ایر ۲۰۲۲ با چیپ M2 همانند نسل پیشین تنها به دو پورت USB-C (تاندربولت ۴) و یک خروجی صدای ۳.۵ میلی‌متری مجهز شده است. در نتیجه برای اتصال انواع لوازم جانبی یا دستگاه‌ها به آن باید از هاب USB-C استفاده کرد.

از لحاظ پردازشی نیز قدرت پردازنده مرکزی و گرافیکی نیز به ترتیب و به صورت میانگین تا ۲۰ و ۴۰ درصد قوی‌تر از نسل پیشین شده است. البته مصرف بهینه‌تر باتری این چیپست جدید، طول عمر باتری بیشتر را به ارمغان می‌آورد.

بخرید اگر:

  • به یک لپتاپ به روز و جدید برای انجام کارهای روزمره نیاز دارد
  • اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای در حد متوسط برای شما اهمیت دارد
  • وزن سبک لپتاپ برای شما مهم‌ترین عامل انتخاب است
  • به طراحی ظاهری لپتاپ اهمیت می‌دهید
  • قابلیت شارژ سریع لپتاپ برای شما ضروری است

نخرید اگر:

  • استفاده پیوسته و طولانی مدت از لپتاپ دارید
  • نیازی به پردازنده گرافیکی قدرتمند ندارید
  • به دنبال یک لپتاپ برای کار هستید

نتیجه‌گیری

مک بوک ایر انتظارات کاربران را از یک لپتاپ سبک و روزمره فراتر می‌برد. طراحی چشم‌نواز، عملکرد سخت‌افزاری قدرتمند، باتری شگفت‌انگیز و استاندارد‌های سختگیرانه سبب شده تا این دستگاه به یکی از بهترین گزینه‌ها برای طیف وسیعی از کاربران تبدیل شود. شرکت در جلسات آنلاین به لطف میکروفون‌های استودیویی و وبکم با کیفیت، به راحتی انجام می‌شوند. طول عمر بالای باتری، تجربه استفاده از لپتاپ را متحول می‌کند. وزن بسیار سبک و ابعاد جمع و جور، حمل و نقل آن را به اندازه یک تبلت ساده کرده است. در کنار تمامی این موارد، عملکرد سخت‌افزاری خیره‌کننده به لطف چیپست‌های توانمند M1 و M2 سبب شده تا اجرای نرم‌افزارهای سنگین و حرفه‌ای نیز با این دستگاه ممکن‌ باشد. اگرچه نباید انتظار عملکرد یک دستگاه رده بالا و صنعتی را از آن داشت. اما مک بوک ایر در اجرای برنامه‌ها شما را ناامید نخواهد کرد.

حتی اگر کاربر حرفه‌ای باشید، یک مک بوک ایر می‌تواند گزینه عالی برای جابجایی فایل‌های پروژه، اعمال ادیت‌های کوتاه یا انجام پروژه‌های سبک باشد. همه این‌ها در حالیست که مک بوک ایر همراه به راحتی به همراه همیشگی شما تبدیل خواهد شد. از استفاده‌های پیش پا افتاده مانند ارسال ایمیل، وبگردی، تماشای فیلم و سریال یا حتی کنفرانس‌های ویدئویی، تا تدوین عکس‌ها با فتوشاپ، تدوین ویدئو برای اینستاگرام، آهنگسازی نیمه‌حرفه‌ای و حتی برنامه‌نویسی با مک بوک ایر به راحتی قابل انجام است. اگرچه برای انجام پروژه‌های حرفه‌ای همواره سری مک بوک پرو پیشنهاد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.