همه‌چیز درباره WWDC 2023

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۹ دقیقه

شرکت اپل، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (Worldwide Developers Conference) خود را روز ۱۵ خرداد آغاز کرد. جنجالی‌ترین خبر WWDC  ۲۰۲۳، رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی اپل بود. تا جایی که خبر رونمایی از این دستگاه بسیار گران‌قیمت، روی باقی خبرهای این کنفرانس سایه انداخت. اما خبر عرضه چندین محصول مهم دیگر نیز در کنفرانس اعلام شد. در ادامه گزارش کامل روز اول WWDC 2023 را با هم می‌خوانیم.

هدست Apple Vision Pro

apple vision pro

هدست اپل که یک هدست MR به‌حساب می‌آید، Vision Pro نام دارد. Mixed Reality یا واقعیت ترکیبی، ترکیبی از واقعیت مجازی (Virtual Reality)، واقعیت افزوده (Augmented Reality) و فضای حقیقی است. این دستگاه ۳٬۴۹۹ دلار قیمت دارد و شبیه یک عینک فلزی اسکی است. هدست Vision Pro با یک کابل به یک باتری جیبی متصل می‌شود که Supple نام دارد. اما هنوز چیزی از عمر باتری چیزی گفته نشده‌است.

این هدست در نگاه اول آدم را یاد فیلم علمی‌تخیلی «گزارش اقلیت» می‌اندازد. ویژن‌پرو از هیچ کنترلری استفاده نمی‌کند. در عوض، از علایم حرکتی انگشتان و حرکت چشم‌های کاربر برای کنترل دستگاه استفاده می‌کند. با استفاده از یک کلید چرخان می‌توان تعیین کرد که صفحه دیجیتال چقدر از گستره دید را اشغال کند و امکان نمایش فضای واقعی دورتادور کاربر به‌صورت بی‌درنگ نیز وجود دارد.

این دستگاه از نظر اپل، هم در کار و هم در بازی کارایی دارد. از جمله قابلیت‌های ویژن‌پرو می‌توان به استریم ویدیو، بازی‌های ویدیویی و جلسات مجازی اشاره کرد. یکی از قابلیت‌های جالب و شاید ترسناک این دستگاه، ساخت یک نسخه Deepfake از صورت شما و نمایش آن در جلسات مجازی است. به این صورت که ابزاری با نام VisionOS صورت شما را اسکن می‌کند و یک نسخه دیجیتال سه‌بعدی بسیار واقع‌گرایانه از صورت شما درست می‌کند که با کیفیت بالا در جلسه مجازی به دیگر اعضا نمایش داده می‌شود؛ چیزی مثل Memoji اما به‌شکل واقع‌گرایانه.

Vision Pro به چیپ جدید اپل، یعنی RI در کنار M2 مجهز است. این چیپ‌ها به‌صورت همزمان ۱۲ دوربین، پنج سنسور و شش میکروفن را رصد می‌کنند. ویژن‌پرو سال آینده میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

iOS 17

iOS 17

یکی از ویژگی‌های جدید iOS که در WWDC 2023 به‌نمایش گذاشته شد، Contact Posters نام دارد. با استفاده از این ویژگی کاربر می‌تواند تعیین کند که وقتی با شخصی تماس می‌گیرد، چه تصویری روی صفحه‌نمایش او نمایش داده شود. Contact Posterهای دوستان شما داخل اپ Contacts شما ذخیره می‌شود و هر بار که بین شما و آن‌ها تماسی برقرار شود، تصویری که خودشان تعیین کرده‌اند برای شما نمایش داده می‌شود.
ویژگی Contact Poster یک کاربرد دیگر هم دارد و آن زمانی است که از یک ویژگی جدید دیگر با نام NameDrop استفاده کنید. وقتی دو آیفون را کنار هم قرار می‌دهید، NameDrop همسو با AirDrop اجرا می‌شود. پس از برقراری ارتباط دو دستگاه، Contact Poster با تصاویر مربوطه نمایش داده می‌شود و شما تعیین می‌کنید که کدام شماره تلفن‌ها و ایمیل‌ها را می‌خواهید با دوست خود به اشتراک بگذارید. این ویژگی با اتصال آیفون با یک اپل‌واچ نیز کار می‌کند. علاوه بر این، اگر کاربری عکس یا فایل‌های حجیم را با شما به‌اشتراک بگذارد، می‌توانید از محدوده تحت‌پوشش AirDrop خارج شوید و انتقال از طریق اینترنت ادامه خواهد داشت.
یک سری تغییرات کوچک نیز در دریافت تماس اعمال شده که تجربه کاربری را ارتقا می‌دهند. مثلاً وقتی یک تماس دریافت می‌کنید می‌توانید دکمه Voice Mail را بزنید و متن صدای تماس‌گیرنده را نیز به‌صورت بی‌درنگ بخوانید. اگر تماس مهم بود نیز می‌توانید از Voice Mail خارج و بلافاصله تماس را پاسخ دهید. علاوه بر این، بالاخره این امکان فراهم شد که اگر شخص مقابل تماس را جواب نداد برای او در FaceTime پیغام بگذارید. در Messages app نیز تغییر کوچکی رخ داده‌است تا تجربه کاربری بهتر شود. مثلاً امکان ریپلای با کشیدن انگشت روی پیغام، نمایش متن پیام‌های صوتی و ردگیری لوکیشن در چت. ویژگی جدید Check In نیز این امکان را فراهم می‌کند که موقعیت مکانی و شارژ باقی‌مانده باتری را با مخاطبان به‌اشتراک بگذارید و به محض رسیدن به خانه یا انحراف از مسیر برای مخاطبان تعیین‌شده پیام یا اخطار ارسال شود.
اپ Journal نیز به نسخه جدید iOS اضافه می‌شود. این اپ کاربر را تشویق می‌کند که چند جمله درباره روز خود ثبت کند. با استفاده از این اپ می‌توانید هر کاری که در روز که با گوشی انجام داده‌اید، به‌عنوان یک رویداد جدا ثبت کنید. مثلاً این‌که چه پادکستی گوش داده‌اید یا در چه مکان‌هایی عکس گرفته‌اید. ویژگی جدید دیگری با نام Standby به‌نوعی آیفون را به یک نمایشگر هوشمند تبدیل می‌کند. وقتی روی میز یا عسلی کنار تخت، گوشی را در حالت افقی قرار می‌دهید می‌توانید بین ویجت‌ها، ساعت، فعالیت‌های زنده یا حتی نمایش عکس‌ها بچرخید.
از موارد دیگری که بهبود پیدا کرده‌اند می‌توان به هوشمندتر شدن Autocorrect اشاره کرد. اتوکورکت، حالا غلط‌های گرامری بیشتری را اصلاح می‌کند و می‌تواند همزمان با تایپ کردن شما عبارت بعدی را پیش‌بنی کند (مثل Smart Compose در جی‌میل). در عملکرد Siri هم شاهد بهبودهای کوچکی هستیم. از جمله این‌که برای فراخوانی دیگر نیازی به گفتن Hey نیست و موقع دادن فرمان‌های پشت سر هم نیز، نیازی به تکرار Hey Siri نیست. یکی از بهبودهای رضایت‌بخش در اپ Photos اتفاق افتاده که حالا موقع عکاسی، حیوان خانگی شما را به‌صورت هوشمند تشخیص می‌دهد.
در این مطلب به ویژگی‌هایی از iOS 17 پرداخته‌ایم که روی صحنه کنفرانس مطرح نشدند.

iPadOS 17

iPadOS 17

در نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌پد که در WWDC 2023 معرفی شد نیز تغییرات کوچکی را برای بهبود تجربه کلی کاربر، شاهد هستیم. حالا دیگر ویجت‌های تعاملی به شما اجازه می‌دهند که به‌طور مستقیم از صفحه هوم، با اپ‌های مختلف کار کنید. به این ترتیب، دیگر برای انجام کارهایی مثل پخش موسقی، خاموش کردن لامپ هوشمند یا تنظیم زنگ ساعت، نیازی نیست وارد اپ مربوطه شوید. نحوه ارتباط اپ‌ها با یکدیگر نیز بهتر شده‌است. مثلاً می‌توانید یک فعالیت ورزشی را با یک اپ شروع کنید و همزمان با اپ دیگری فعالیت‌ها را رصد و ثبت کنید. گزینه‌های جدیدی نیز برای سفارشی‌سازی Lock Screen در دسترس است؛ از جمله افزودن انیمیشن‌های جدید به عکس پس‌زمینه و تغییر فونت‌ها.

MacOS Sonoma

MacOS Sonoma

نسخه بعدی macOS، Sonoma نام دارد. بسیاری از پیشرفت‌ها و بهبودهایی که در نسخه جدید iOS و iPadOS شاهد بودیم، در سونوما نیز اتفاق افتاده‌است. از ویژگی‌های نسخه جدید macOS، می‌توان به این اشاره کرد که ویجت‌ها دیگر فقط در Notification Center جا نمی‌گیرند، بلکه می‌توانید آن‌ها را به دسکتاپ منتقل کنید. این ویجت‌ها همچنین موقع کار با اپ‌های مختلف، همرنگ پس‌زمینه می‌شوند تا باعث کاهش تمرکز شما نشوند. علاوه بر این، اگر آیفون شما در نزدیکی دستگاه مک باشد یا به وای‌فای یکسان متصل باشد، می‌توانید ویجت‌های third-party را روی مک خود نیز نصب کنید.

سونوما یک مود جدید با نام Game Mode دارد که باعث افزایش کارایی CPU و GPU‌ و بهبود تجربه کلی می‌شود و امکاناتی مثل کاهش تأخیر صدا در AirPod و کاهش تأخیر در کار با کنترلرهای بازی.

اپل چند ویژگی جدید سافاری را نیز در WWDC 2023 به‌نمایش گذاشت. از آن جمله، می‌توان به ایجاد پروفایل جدا برای کار و حساب کاربری شخصی اشاره کرد. همچنین، ویژگی جدید Web Apps به شما اجازه می‌دهد که از هر وب‌سایتی یک کپی تهیه کنید و آن را به‌عنوان یک «اپ» به داک خود اضافه کنید. وقتی نسخه ثبت‌شده سایت مربوطه را باز کنید، انگار یک اپ با نوتیفیکیشن و ویژگی‌های دیگر اپلیکیشن‌ها را باز کرده‌اید. البته اپ مذکور در واقع یک صفحه وب داینامیک است.

به‌زودی در یک مقاله اختصاصی به بررسی macOS Sonoma خواهیم پرداخت.

Death Stranding در Apple Games عرضه می‌شود

Death Stranding

گیمرهای حرفه‌ای، همیشه هزینه‌های هنگفتی برای ماجراجویی با تجربه‌های جدید می‌کنند. همه شرکت‌های حوزه فناوری همواره در تلاش‌اند تا این کاربران سودآور را جذب کنند؛ هرچند خیلی از اوقات موفق نمی‌شوند. در جهت همین تلاش‌ها، بازی Death Stranding قرار است برای macOS عرضه شود. هر چند این بازی سال ۲۰۱۹ عرضه شده، اما همچنان یک بازی با داستان جذاب، موسیقی زیبا و گرافیک چشم‌نواز است که تجربه نویی برای کاربر خلق می‌کند. به‌طور کلی، اپل امکانات جدیدی برای ساخت و پورت کردن بازی‌ها در macOS در دسترس قرار داده؛ امکاناتی مثل کاهش تأخیر صدا در ایرپادز، Game Mode و یک تولکیت جدید برای پورت بازی‌ها. به این ترتیب، احتمالاً در آینده شاهد عرضه بازی‌های جدیدتری در macOS باشیم.

MacBook Air جدید

macbook air 2023

حقیقت این است که مدل جدید مک‌بوک ایر که در WWDC 2023 معرفی شد، چندان تفاوتی با MacBook Air 2022 ندارد. تنها تفاوت مهم در ابعاد دستگاه است که از صفحه‌نمایش ۱۳ اینچ به ۱۵.۳ اینچ تبدیل شده‌است. از مشخصات فنی مک‌بوک ۱۵.۳ اینچی جدید می‌توان به دو پورت تاندربولت، یک شارژر MagSafe و جک هدفون اشاره کرد. طراحی مدل جدید مثل مدل قبلی‌ست؛ با طراحی ناچ برای وب‌کم فول‌اچ‌دی و یک حاشیه باریک دور صفحه‌نمایش. مدل جدید با وزن ۱.۴۹ کیلوگرم کمی سنگین‌تر شده و کمی از مدل ۱۳ اینچی ضخیم‌تر است، اما اپل همچنان مدعی است که مک‌بوک ایر جدید با قطر ۱۱.۵ میلی‌متر همچنان باریک‌ترین لپ‌تاپ ۱۵ اینچی دنیا خواهد بود.

این دستگاه به یک چیپ‌ست M2 مجهز و هم‌اکنون با قیمت ۱٬۲۹۹ دلار برای پیش‌خرید در دسترس است و هفته آینده عرضه خواهد شد.

با عرضه مدل جدید مک‌بوک ایر، قیمت مدل ۱۳ اینچی کمی کاهش خواهد یافت و از ۱٬۱۹۹ به ۱٬۰۹۹ دلار خواهد رسید. مدل ۲۰۲۰ نیز با چیپ‌ست M1 با قیمت ۹۹۹ دلار در دسترس است.

سری جدید Mac Studio و Mac Pro

اپل یک پردازنده جدید رده‌بالا دارد با نام M2 Ultra که در سری مک‌های Pro به‌کار گرفته شده‌است. البته این پردازنده در عمل، دو M2 Max است، در کنار هم.

سری جدید Mac Studio قابلیت ارتقاء فضای ذخیره‌سازی تا ۸ ترابایت و رم تا ۱۹۲ گیگابایت را دارد.

سری جدید Mac Pro با همان ظاهر قبل، مجهز به یک چیپ قدرتمند جدید خواهد شد. این دستگاه هم مثل مک‌استودیو امکان ارتقاء به چیپ M2 Ultra و رم تا ۱۹۲ گیگابایت را دارد. این دستگاه همچنین به هشت پورت تاندربولت و دو پورت HDMI مجهز است و همزمان می‌توان تا شش نمایشگر را به دستگاه متصل کرد. مک‌پروی جدید با داشتن چهار اسلات PCIe 4 به شما این امکان را می‌دهد که تجهیزات اضافی را به دستگاه متصل کنید.

مک‌استودیوی جدید با قیمت ۱٬۹۹۹ دلار عرضه خواهد شد و قیمت مک‌پروی جدید از ۶٬۹۹۹ دلار شروع می‌شود. هردوی این دستگاه‌ها هفته دیگر در بازار موجود خواهند بود.

Adaptive Audio

airpods

سری بعدی ایرپادز که در کنفرانس WWDC 2023 معرفی شد، به ویژگی جدید Adaptive Audio مجهز خواهدشد. این ویژگی در عمل یک نوع noise-canceling است که سعی می‌کند قدرت کاهش نویز را به‌صورت خودکار با محیط اطراف تطبیق دهد. ویژگی Adaptive Audio به هنگام صحبت دیگران با کاربر صدای موسیقی در حال پخش را کم می‌کند و در محیط‌های شلوغ و پرسرصدا، سطح نویز کنسلینگ را افزایش می‌دهد. البته همه ویژگی‌های جدید ایرپادز پیش‌تر در هدفون‌های دیگر مثل JBL و سونی در دسترس بوده‌اند.

WatchOS 10

اپل‌واچ پرفروش‌ترین ساعت هوشمند در دنیاست و اگرچه استفاده از این دستگاه‌ها رو به افزایش است، اما کار با صفحه‌نمایش کوچک این نوع دستگاه‌ها همیشه برای بسیاری از کاربران دشواری‌هایی داشته‌است. در WatchOS 10 می‌توانید با چرخاندن دکمه کناری (Crown) به پراستفاده‌ترین ویجت‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید. دستگاه با استفاده از Machine Learning یاد می‌گیرد که براساس زمان، مکان، رویدادهای تقویم و فاکتورهای دیگر، کدام ویجت‌ها برای کاربر استفاده بیشتری دارند. در طراحی اپ‌های کلیدی هم شاهد تغییراتی بوده‌ایم. به‌عنوان مثال با اسکرول کردن در اپ World Clock می‌توانید به‌سرعت دریابید که چه زمانی برای تماس با شخصی در کشور دیگر مناسب است. طبق معمول، در کنفرانس امسال نیز از پوسته‌های جدید ساعت رونمایی شد.

WatchOS همچنان تمرکز خود را روی سلامتی و ورزش حفظ کرده‌است. به‌عنوان مثال در دوچرخه‌سواری، هماهنگی بهتری بین دستگاه رصد حرکات مخصوص دوچرخه با واچ و آیفون شکل می‌گیرد. در فعالیت‌های ورزشی دیگر نیز عملکرد اپل‌واچ بهبودهایی داشته‌است.

قابلیت‌ها ناوبری اپل‌واچ نیز بهبود یافته‌است. حالا می‌توانید نقطه‌های خاص در مسیر را ببینید؛ مثلاً آخرین نقطه‌ای که دسترسی به اینترنت داشته‌اید. علاوه بر این، یک نمای توپوگرافیک جدید برای نمایش نقشه در دسترس است.

اپ Mindfulness یکی دیگر از مواردی است که بهبود عملکرد یافته‌است. به‌عنوان نمونه، می‌توانید بین شکل‌های انتزاعی بچرخید و احساسی را که دارید، به تصویر بکشید. این تصاویر از احساست شما و آنچه باعث شده چنین حسی داشته‌باشید، در گزارش‌هایی ثبت می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید با انجام پرسشنامه‌های استاندارد بالینی دریابید که چقدر ریسک ابتلا به افسردگی یا اختلال اضطراب دارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.