نگاهی به ویژگی های پردازشگر گرافیکی Radeon Pro در مک بوک پروی ۱۵ اینچی جدید اپل

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

کمپانی AMD به عنوان سازنده چیپ های گرافیکی سری Radeon، به تازگی و پس از رونمایی از مک پوک های ۲۰۱۶ اپل اقدام به انتشار برخی جزئیات فنی در خصوص پردازشگر گرافیکی Radeon Pro به کار رفته در این لپ تاپ حرفه ای کرده است تا علاقه مندان بیشتر با قابلیت ها و توانایی های آن و تفاوت میان سه مدل موجود آشنا شوند.


چیپ های گرافیکی سری Radeon Pro 400 شرکت AMD بر مبنای معماری پولاریس این شرکت و با تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET به تولید رسیده. همین ویژگی ها سبب شده این پردازنده علی رغم مصرف پایین انرژی، قدرت پردازشی بالایی را برای مک بوک های اپل به ارمغان بیاورد. ضمن این که پهنای باند حافظه رم آن نیز تا ۸۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است.

طبق اعلام AMD، این چیپ می تواند برخی از وظایف پردازشی که به طور معمول بر عهده CPU گذاشته می شود را به صورت غیر همزمان (asynchronous) پردازش نماید. موتور سایه زن جدید به همراه الگوریتم فشرده ساز رم بهبود یافته و همچنین قابلیت های تازه در عرصه پردازش هندسی تاثیر زیادی در افزایش عملکرد این واحد داشته است.

شرکت اپل برای مک بوک پروهای ۱۵ اینچی خود سه مدل مختلف از پردازشگرهای گرافیکی سری Radeon Pro را در نظر گرفته است. مدل Radeon Pro 450 در دل ارزان ترین مک بوک این سری جای خواهد گرفت و با توان گرافیکی ۱ ترافلاپسی، در کنار قدرتی برابر با ۱۰ واحد کامپیوتری (معادل ۶۴۰ هسته از نوع stream processor) نیاز بسیاری از کاربردهای معمولی و حتی نیمه حرفه ای صاحبان لپ تاپ های اپل را تامین می کند.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۹

خریداران می توانند با پرداخت ۲۰۰ دلار در مک بوک ۱۵ اینچی مدل پایه و ۱۰۰ دلار در مک بوک ۱۵ اینچی مدل ۵۱۲ گیگابایتی، صاحب چیپ قدتمند Pro 460 شد. این چیپ از توان گرافیکی معادل ۱.۸۶ ترافلاپس برخوردار بوده و می تواند قدرت ۱۶ واحد کامپیوتری (معادل ۱۰۲۴ هسته از نوع stream processor) را در اختیار لپ تاپ شما قرار دهد. در حالی که توان گرافیکی به کار رفته در مک بوک ۱۵ اینچی صاحب حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی (Radeon Pro 455) برابر با ۱.۳ ترافلاپس بوده و می تواند قدرت ۱۲ واحد کامپیوتری (معادل ۷۶۸ هسته از نوع stream processor) را فراهم نماید.

بر اساس اعلام کمپانی AMD، این پردازشگرهای گرافیکی ضخامتی کمتر از ۱.۵ میلی متر دارند و با این وجود بیش از ۳ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. تکنولوژی اختصاصی کنترل حرارت نیز این امکان را فراهم می سازد تا مک بوک شما در هر شرایطی همواره خنک باقی بماند.

اپل در وبسایت خود مدعی شده که قدرت گرافیکی مک بوک های جدید نسبت به نسل قبل تا ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و نسبت سرعت به توان مصرفی نیز ۲.۵ برابر نسب به مک بوک پروی ۱۵ اینچ سال ۲۰۱۵ با افزایش مواجه شده است.

اپل در لپ تاپ های حرفه ای ۱۳ اینچی خود از کارت گرافیک جداگانه استفاده نکرده، اما هسته گرافیکی Iris Graphics 550 که در دل پردازنده های جدید اینتل جا خوش کرده، نسبت به Iris Graphics 6100 در مک بوک های سال قبل حدود ۱۰۳ درصد سریع تر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.