کالبدشکافی مک بوک پرو ۲۰۱۶ مدل فاقد تاچ بار

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۶ دقیقه

بالاخره آپدیت اساسی مک بوک های اپل از راه رسید و این شرکت با ایجاد برخی تغییرات اساسی و افزودن یکی دو ویژگی تازه از جمله نوار ابزار لمسی «تاچ بار» در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. این شرکت همچنین یک نسخه ارزان تر (البته نه ارزان تر از نسخه های سال قبل) از لپ تاپ های حرفه ای خود را هم بدون تاچ بار عرضه کرده است. تیم تخصصی ifixit هم به مانند همیشه به سرعت سراغ این محصولات رفته و در اولین قدم همین مدل ارزان قیمت مک بوک پرو های تازه اپل را مورد کالبدشکافی قرار داده است.


قدم اول:

macbook-pro-late-2016-800x701

گروه ifixit نام این نسخه را «Escape Edition» گذاشته است، که اشاره ای دارد به حضور نسخه فیزیکی دکمه Escape در آن. این محصول مجهز به یک نمایشگر ۱۳.۳ اینچی رتینا از نوع IPS با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ و تراکم پیکسل ۲۲۷ و دامنه رنگ P3 است.

اپل این لپ تاپ را به یک پردازنده «اسکای لیک» (Skylake) دو هسته ای از سری Core i5 با کلاک هسته های ۲ گیگاهرتز (قابل افزایش تا ۳.۱ گیگاهرتز) و پردازشگر گرافیکی Iris Graphics 540 مجهز کرده است.

این مجموعه را ۸ گیگابایت رم از نوع LPDDR3 (قابل ارتقا تا ۱۶ گیگابایت) و حافظه داخلی از نوع SSD با ظرفیت های مختلف (۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و در نهایت ۱ ترابایت) تکمیل خواهد کرد. از لحاظ درگاه ها نیز این ارزان ترین مک بوک جدید تنها از ۲ پورت با کارکرد دوگانه (تاندربولت و USB-C) بهره می برد.

wvgxwfbz2stmqpxn

قدم دوم:

شرکت سازنده شماره مدل A1708 را برای این محصول تازه خود در نظر گرفته است. به محض باز کردن درب این لپ تاپ، اولین چیزی که خودنمایی می کند حضور کلیدهای فیزیک فانکشن به همراه دکمه Escape نه چندان زیبا و بیش از حد دراز است. دو درگاه تاندربولت در سمت چپ بدنه قرار گرفته اند و در سمت راست تنها شاهد حضور جک هدفون ۳.۵ میلی متری هستیم. با این تفاسیر نیاز به یک مبدل همه کاره برای این لپ تاپ به شدت احساس می شود.

oxmrffhbtesp4qbs wfdoew5gh5cn4uyy

یکی دیگر از اصلی ترین تغییرات ظاهری مک بوک پروهای جدید مربوط به تغییر موقعیت اسپیکرهای نسخه ۱۳ اینچی است که اپل سعی کرده ظاهر و موقعیت آنها را با نسخه ۱۵ اینچی یکسان کند. بنابراین در این نسخه شاهد قرارگیری گریل بلندگوها در دو سمت کیبورد تازه دستگاه هستیم.

قدم سوم:

ccm23fkowehmalka

حال وقت آن است که دست به کار شده و به دل این مک بوک به ظاهر ارزان قیمت بزنیم. بعد از حدود ۶ سال هنوز هم نوع و موقعیت پیچ هایی که پوشش بدنه پشتی دستگاه را در جای خود محکم می کنند تغییر نکرده. بنابراین متخصصین کهنه کار ifixit با چشم بسته هم می توانند این ۶ پیچ ستاره ای را باز کنند. لازم به ذکر است که نسخه ۲۰۱۵ دارای ۸ و نسخه های قدیمی تر لپ تاپ های این شرکت دارای ۱۰ پیچ در بدنه پشتی بودند.

اپل درب پشتی را بیش از همیشه ایمن ساخته، چون حتی پس از باز کردن پیچ ها نیز لازم است با فشاری مختصر چهار کلیپس کوچک در چهار طرف آن را باز کرده، سپس آن را به پایین کشیده و از بخش اصلی جدا سازید. با این تمهیدات، یکپارچگی بدنه مک بوک های جدید به سطحی جدید ارتقا یافته است.

روش صحیح این کار در ویدیوی زیر آموزش داده شده است.

تماشای ویدیو

قدم چهارم:

وقتی درپوش پشتی کنار می رود، به وضوح تغییرات قابل مشاهده خواهند شد.

23untitled

اول از همه کابل و کانکتور باتری به بورد اصلی جلب توجه می کند، چرا که به واسطه یک پیچ پنج پر روی آن محکم شده است.

2untitled

بعد از باز کردن این پیچ و برداشتن درپوش، چند پد مسی کوچک و بزرگ قابل رویت هستند که به نظر می رسد بزرگترها مربوط به قطب مثبت باتری و کوچکترها (احتمالاً) نقاط تست باشند. این این نقاط تست برای بررسی صحت عملکرد مدارها استفاده می شوند، بدون آن که نیاز به وارسی کل مدار باشد.

1untitled

قدم پنجم:

با آن که ترک پد ابعاد بزرگ تری نسبت به قبل پیدا کرده، اما سخت افزار آن دستخوش تغییری اساسی نشده و حتی به نظر می رسد سایز موتور تپتیک برای ایجاد فیدبک فورس تاچ هم نسبت به نسخه ۲۰۱۵ بدون تغییر مانده است.

emdwr6tetnlehlt3 gfmbgq2jhqeam2ab

قدم ششم:

حالا نوبت به باتری ها می رسد. امسال نیز باتری های بزرگ مک بوک اپل با مقدار متنابهی چسب به بدنه محکم شده اند و برای جداسازی آنها نیاز به حرارت دادن و استفاده از طلق های پلاستیکی مخصوص است. مثل همیشه دستیابی به پشت ترک پد دشوار و نیازمند در خطر قرار دادن باتری های گران قیمت است.

61weeipyjj1xwli1 2mxmpqknbbhgaaxp

باتری مک بوک پروهای جدید از لحاظ توان حدود ۲۰ درصد ضعیف تر از مدل سال قبل هستند و به جای ۶ سلول، از سه سلول تشکیل شده است.

nq4ewi1zfl6i62ah hpbrbknnhngcgdiw

نکته جالب اینجاست که نسخه فاقد تاچ بار از باتری بزرگتری نسبت به دیگر مدل ها برخوردار است. اما به لطف بهینه سازی های نرم افزاری و پردازنده کم مصرف تر، باتری مک بوک پرو های ۲۰۱۶ نسبت به مدل سال قبل تا حدود یک ساعت دوام بیشتری خواهند آورد.

قدم هفتم:

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۹

بخش دیگری که نگاه را به سمت خود جلب می کند، قطعه نسبتاً بزرگ حافظه SSD است. این بورد با پورت پرسرعت PCIe به بورد اصلی متصل می شود و یک پوشش چسبی بزرگ عدم جدا شدن آن را تضمین می نماید.

tnpizhmxww2tnf1n

وجود درگاه مذکور این نوید را می دهد که می توانید در آینده و به دلخواه خود ظرفیت حافظه داخلی در این مدل را افزایش و یا حتی کاهش دهید.

mvlahbmfvwevet3a

بررسی بیشتر این قطعه نشان می دهد که شرکت سن دیسک سازنده چیپ های حافظه مک بوک های امسال – دست کم در نسخه ۱ ترابایتی – است.

قدم هشتم: 

اسپیکرهای جدید به واسطه قدرت بیشتر، نسبت به مدل های قبلی از محافظ لرزشگیر قدرتمندتری برخوردار است. یک پیچ مخصوص نیز کل این بخش را در جای خود محکم نگه می دارد.

gayfio3fatifopr3 etrfrdj1dxifgri5

 

قدم نهم:

حالا می رسیم به بخش هیجان انگیز ماجرا. یعنی باز کردن برد اصلی و آشکار شدن پردازنده و چیپ های حافظه رم.

cdbzcqgcfm1jim1g

اپل در زمان رونمایی از مک بوک پرو های ۲۰۱۶ اعلام کرد که این محصولات از سیستم انتقال حرارت جدید و پیشرفته ای برخوردار هستند تا در هر شرایطی و با هر فشار پردازشی هرگز گرمای حاصل از کار پردازنده و سایر قطعات روی بدنه و در زیر کیبورد حس نشود.

ukqujftseisqiq5y

در کمال تعجب این «سیستم جدید و پیشرفته» بیشتر شامل بازآرایی قرارگیری همان قطعات قبلی و تغییر جای پیچ های هیت سینک به پشت برد منطقی است.

6joctcytfze4gsou

قدم دهم:

به نظر می رسد که امسال سامسونگ سهمی در تامین قطعات اولیه مک بوک های اپل ندارد. چر اکه چیپ های رم به کار رفته روی برد اصلی مک بوک پروهای جدید ساخت کمپانی SKhynix و از نوع LPDDR3 هستند (کادر نارنجی). موقعیت قرار گیری پردازنده اینتل به شماره مدل Core i5-6460U نیز کاملاً مشهود است (کادر قرمز).

cxmhritlspapxa6p

قدم یازدهم:

علی رغم تمام ادعاهای اپل مبنی بر عدم نیاز به جک هدفون ۳.۵ میلی متری و کهنه و از رده خارج بودن آن، شاهد حضور این پورت بر روی بدنه مک بوک های امسال هستیم. ظاهراً «جسارت» اپل تنها شامل آیفون هایش و البته درگاه پرکاربرد USB3 و پورت شارژ به شدت محبوب مگ سیف شده است. گرچه شاهد تغییر ماژول این درگاه و یکی شدن آن با بورد در بر گیرنده دو میکروفن با حساسیت بالا هستیم.

vgselezme6ogsngd

اگر نگاهی به گریل اسپیکرها بیاندازید خواهید دید که بیشتر سطح اشغال شده توسط آنها بدون استفاده بوده و جنبه تزئینی خواهند داشت تا در نظر کاربر بزرگتر و احتمالاً قدرتمندتر به نظر برسند. دو سوراخ کوچکتر تعبیه شده در سمت راست (چپ تصویر پایین) نیز به میکروفن ها اختصاص دارند.

oswub5gd6wvlqqfb

قدم دوازدهم:

نوبت به باز کردن فن زیبا و ظریف مک بوک پروی جدید می رسد. این بار شاهد آن هستیم که ادعای اپل مبنی بر بهره گیری از تکنولوژی تازه جهت کاهش صدا و افزایش بازده هوایی در فن مک بوک ها درست از آب درآمده است.

dxzhscflcvfgwpmk kwoi5t1q6jojdyic

قدم دوازدهم:

متخصصین وبسایت ifixit اقدام به کالبدشکافی نمایشگر جدید مک بوک پرو نکرده اند، بنابراین به سراغ دیگر تغییر مهم، یعنی کیبوردهای جدید با مکانیزم پروانه ای می رویم.

2rofynsjflxyfims-1 مک بوک پرو ۲۰۱۶

مک بوک پرو 2015 مک بوک پرو ۲۰۱۵

این دکمه های جدید از لحاظ ارتفاع نسبت به نسل قبل با کاهش چشمگیری رو به رو شده اند، اما در عین حال صدای کمتری نسبت به قبل ایجاد می کنند. این که شما از کار کردن با آنها لذت ببرید یا نه، بستگی به سلیقه خودتان دارد.

 

نتیجه کلی

از دیدگاه کارشناسان ifixit تعمیر مک بوک ۲۰۱۶ اپل می تواند برای هر تعمیرکاری به یک چالش اساسی بدل شود. مواردی چون استفاده از پیچ های کم کاربرد و استفاده از چسب زیاد برای محکم کردن باتری ها که باز کردن بدون آسیب آنها را دشوار می سازد، سسب شده تا این گروه امتیاز ۲ از ۱۰ را برای تعمیر پذیری به جدید ترین لپ تاپ اپل بدهند.

در انتهای می توانید خلاصه ای از مراحل کالبدشکافی مک بوک پروی جدید اپل را به صورت ویدیویی تماشا کنید.

تماشای ویدیو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.