بروز نشانه های بیشتر از تغییر نگرش اپل به فروشگاه های فیزیکی و آنلاین

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۳ دقیقه

اپل به تازگی صفحه پروفایل مدیران ارشد خود را به روز رسانی کرده و عنوان «فروشگاه های آنلاین» (online stores) را از مقابل نام مسئولیت آنجلا آهرنتز (Angela Ahrendts) برداشته است. بنابراین از این پس باید او را «معاون ارشد مدیر عامل در امور خرده فروشی ها» (Senior Vice President Retail) دانست.


همان طور که پیش از این نیز گفته بودیم، این تغییر بیشتر از آن که به معنی تغییر مسئولیت های این مدیر ارشد باشد، ناشی از تغییر نگاه اپل به مقوله خرده فروشی و در راستای تغییر نام فروشگاه های فیزیکی این کمپانی است.

به نظر می آید اپل می خواهد با این تغییر نام ها و عناوین ها نشان دهد که به سمت محو سازی مرز بین فروشگاه های فیزیکی و فروشگاه آنلاینش پیش می رود. به عبارتی، شرکت کالیفرنیایی به تدریج پلتفرم یکپارچه فروش را جایگزین مفاهیم فروشگاه های مجازی و مغازه های خرده فروشی اپل استور خواهد کرد.

حرکت مذکور مدتی است که آغاز شده و اولین نمود آن ماه قبل میلادی و در غالب حذف کلمه استور از عنوان فروشگاه های فیزیکی این کمپانی رقم خورد. همزمان با این تصمیم شاهد آن هستیم که این مراکز در حال تحول هستند. از این پس شعبات فروش اپل دیگر تنها یک خرده فروشی نیستند، بلکه قرار است به مراکزی برای ارائه انواع خدمات پیش و پس از فروش و حتی برگزاری همایش ها و جلسات پرسش و پاسخ تبدیل شوند.

آنجلا آهرنتز از سال ۲۰۱۴ و به عنوان تنها زن گروه قدم به حلقه مدیران ارشد کمپانی اپل گذاشت و حالا یکی از پردرآمدترین زنان آمریکا و از سهامداران مهم این شرکت محسوب می شود. او از بدو ورود مدیریت فروشگاه های فیزیکی و مجازی اپل را برعهده گرفت و در طی این مدت کمپانی اهل کوپرتینو توانسته چند شعبه بزرگ را در نقاط مختلف آمریکا و دیگر کشورها تاسیس نماید.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۳۷

نشانه های تغییر رویکرد اپل به مقوله شیوه فروش محصولات، در نحوه عرضه اولیه آیفون ۷ نیز کاملاً مشهود است. ارزشمندترین کمپانی دنیا تلاش کرد حجم بیشتری از آیفون های امسالش را به صورت «پیش فروش» و «سیستم تعیین وقت قبلی برای تحویل» عرضه نماید و تنها تعداد محدودی از موجودی اولیه در فروشگاه های فیزیکی عرضه شد. همین رویکرد سبب شد که دیگر از تشکیل آن صف های طولانی در مقابل اپل استورهای آمریکا چندان خبری نباشد.

از طرف دیگر کارکنان اپل استورها در سرتاسر دنیا ملزم شده اند که خریداران را تشویق به خرید آیفون ها به شیوه آنلاین و تحویل محصول درب منزل یا در فروشگاه فیزیکی با تعیین وقت قبلی نمایند.

دلایل و امتیازات متعددی را می توان برای این رویکرد تازه برشمرد، از جمله مهمترین آنها می توان به جلوگیری از خرید تعداد زیادی آیفون توسط دلالانی اشاره کرد که قصد دارند این محصول را با قیمتی گزاف در مناطق هنوز عرضه نشده به فروش برسانند.

امسال برنامه به روز رسانی آیفون ها نیز تنها به صورت آنلاین انجام می پذیرفت و افراد متقاضی می بایست پس از تعیین وقت از طریق وبسایت اپل، برای تعویض آیفون خود با نسخه جدید به شعبه تعیین شده مراجعه نمایند.

گرچه هنوز هیچ یک از مدیران اهل کوپرتینو در خصوص رویکرد جدید به طور رسمی اظهار نظر نکرده اند، اما به نظر می آید اپل قصد دارد کنترل بیشتری را روی زنجیره های توزیع محصولات خود اعمال و از این طریق خریداران را تشویق به خرید مستقیم و بی واسطه نماید. همین امر قطعاً در آینده و برای ارائه خدمات پس از فروش شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد و نتیجه نهایی هم که کاملاً مشخص است؛ اپل همین حالا هم وفادارترین مشتریان را در بین تمام کمپانی ها تکنولوژیک دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.