لاک یا آنلاک بودن آیفون را چطور تشخیص دهیم؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۳ دقیقه

هنگام خرید آیفون یکی از سوالاتی که همواره ذهن خریدار را به خود مشغول می کند، لاک یا آنلاک بودن این اسمارت فون است. در واقع آیفون آنلاک به دستگاهی گفته می شود که با هر سیم کارتی سازگار است و با اپراتورهای مختلف آنتن دهی دارد؛ اما مدل هایی که لاک (قفل) هستند صرفا با اپرتورهای خاصی آنتن می دهند. دراین مقاله به این موضوع می پردازیم که چطور لاک یا آنلاک بودن آیفون را تشخیص دهیم.


 

همانطور که اشاره کردیم آیفون هایی که با هر اپراتوری آنتن دهی دارند، آنلاک محسوب می شوند. در کشورهایی که اپل نماینده رسمی فروش دارد، اسمارت فون های یاد شده به دو صورت عرضه می شوند. فروشگاه های اپل آیفون را به صورت آنلاک عرضه می کنند حال آنکه برخی اپراتورها تلفن های هوشمند یاد شده را به صورت لاک به فروش می رسانند و همراه با آن یک سیم کارت هم ارائه می دهند. اپراتورهای یاد شده معمولا برای لاک نگاه داشتن آیفون بازه زمانی مشخصی را در نظر می گیرند، به طور مثال گوشی خریداری شده از آن اپراتور خاص به مدت ۱۸ یا ۲۴ ماه صرفا با سیم کارت ارائه شده آنتن دهی خواهد داشت. حال باید به این موضوع بپردازیم که هنگام خرید آیفون چطور از آنلاک بودن آن اطمینان حاصل کنیم که پس از خرید به مشکل برنخوریم.

تشخیص از طریق ظاهر آیفون

تشخیص لاک یا آنلاک بودن آیفون صرفا با بررسی ظاهر دستگاه امکان پذیر نیست چرا که اپل به اپراتورها مجوز تغییر نام برند «iPhone» را نمی دهد. گاهی هم اتفاق می افتد که دستگاه در ابتدا لاک است و پس از اینکه کاربر آن را خریداری می نماید و هزینه‌ به اپراتور مربوطه پرداخت می شود، گوشی به حالت آنلاک در می آید.

تشخیص از طریق آی او اس

check-if-iphone-is-unlocked

 

آسان ترین راه برای تشخیص این موضوع اینست که به Settings نگاهی بیاندازید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۳۷
  1. در منوی Settings روی Cellular اشاره کنید.
  2. در این قسمت گزینه‌ی Cellular Data Network را پیدا کنید. (ممکن است گزینه یاد شده زیر مجموعه Cellular Date Options باشد)
  3. اگر این عبارت را رویت کردید، احتمال اینکه اسمارت فون آنلاک باشد بسیار زیاد است چرا که در مدل های لاک این گزینه به چشم نمی خورد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که روش مذکور یک راه حل قطعی برای تشخیص این موضوع به حساب نیامده و چنانچه قصد دارید از فروشگاه هایی خرید کنید که محصول را با گارانتی شرکت نام آشنایی ارائه نمی دهند، بهنرین روش قرار دادن سیم کارتی است که از آنتن دهی آن اطمینان دارید.

تشخیص از طریق سیم کارت

slide-to-power-off

 

سیم کارتی را که قصد دارید استفاده کنید همراه داشته باشید و مراحل زیر را انجام دهید(اگر هم میخواهید حسابی اطمینان حاصل کنید، سیم کارت دو اپراتور مختلف را امتحان کنید)

  1. دستگاه را خاموش نمایید.
  2. درگاه سیم کارت را بیرون آورده و سیم کارت خود را جای دهید. (این کار را با سوزن مخصوص و یا هر سوزن دیگری می توان انجام داد)
  3. دستگاه را روشن کنید و سپس شروع به شماره گرفتن کرده و ببینید که برقراری تماس برای‌تان امکان پذیر است با خیر. همچنین می توانید در بالا و سمت چپ صفحه نمایش از آنتن دهی سیم کارت اطلاع حاصل پیدا نمایید.

حالا اگر آیفون به اصطلاح خط نداد یا به عبارنی آنتن نداشت، دستگاه لاک یه حساب می آید و باید خوشحال باشید که پیش از خرید از این موضوع اطلاع یافتید. در غیر این صورت نیز، آیفون آنلاک شده و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. هرچند برخی از واردکنندگان اسمارت فون های اپل پیش از اینکه به فروش آنها اقدام کنند، تک تک آیفون های لاک را به حالت آنلاک در آورده و سپس روانه‌ی بازار می کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.