یکی از اولین مادربردهای رایانه اپل-۱ به مزایده گذاشته شد

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

برد موسوم به «Celebration» که برای اپل-۱، اولین رایانه اپل، طراحی و تولید شده بود این بار با کاملترین اسناد و متعلقاتش به مزایده گذاشته شده است.  از جمله اقلام همراه، چندین دفترچه راهنما و توضیحات که کاملا مربوط به همان زمان هستند و یک جفت نوار کاست ارجینال اپل که در رابطه با برد مذکور است به چشم می خورند. بر روی اینها امضای یکی از قدیمی ترین کارمندان و کدنویسان کمپانی اپل، آقای «دنیل کاتک» به چشم می خورد.


«استیو وزنیاک» که یکی از موسیسن این کمپانی به شمار می رود معتقد است که تا به حال هیچ بردی از این دست و متعلق به آن زمان برای فروش عمومی ارائه نشده است. به علاوه یک متخصص ارزیابی اینگونه از لوازم رایانه ای، آقای «کوری کوهن» معتقد است که چنین بردی قابلیت ارتقا هم دارد که بهتر است انجام نشود و برد با همان تنظیمات ۴۰ سال پیش خود باقی بماند. او همچنین می گوید که کیفیت قطعات بکار رفته در تولید برد مورد بحث بسیار بالاتر از نمونه های بعدی بوده و درواقع الگویی برای تولید اجزای بردهای نسل بعد به حساب می آمده است.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۵۱

از این رو، آن را «Celebration» یا «جشن» نام گذاری کرده اند، چرا که تنها نمونه موجودیست که دارای ویژگی های «پیش تولید» بردهای مداری است. آقای «کوهن» می گوید که «استیو وزنیاک» طراحی و ساخت چنین محصولی را به یاد نمی آورد و به احتمال زیاد این برد توسط  «کاتک»، کدنویس سال های ابتدایی اپل یا شخص «استیو جابز» ساخته شده است.

wozniak-and-jobs

صاحب اولیه این لوازم دقیقا مشخص نیست و فقط گمان می رود که یکی از کارمندان قدیمی اپل باشد، اما فرد دیگری در سال ۱۹۷۷ آنها را خریداری کرده و مالک فعلی نیز از سال ۲۰۰۰ به بعد صاحب آنها بوده و مبلغ ۱۸۰۰۰ دلار بابت خریدشان پرداخته است.این مزایده در روز ۲۵ آگوست به پایان می رسد و مبلغ فروش آن به یک سازمان خیریه خواهد رسید. تا کنون بالاترین رقم پیشنهادی ۲۷۰ هزار دلار ثبت شده که البته با در نظر گرفتن مزایده های پیشین و مشابه این رقم ممکن است به حدود یک میلیون دلار برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.