هر آنچه از iOS 16 می‌دانیم

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۴ دقیقه

اپل در حال توسعه نسل بعدی سیستم‌عامل‌های محبوب خود یعنی iOS و iPadOS است. نسخه‌ جدید این سیستم‌عامل‌ها تا چندماه آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد اما اپل همواره برای انجام تست‌های مختلف و آماده کردن برنامه‌نویس‌ها، معرفی و عرضه نسخه‌های بتا را زودتر آغاز می‌کند.
اولین اخبار رسمی از iOS 16 و iPadOS 16 در مراسم WWDC منتشر خواهد شد. این مراسم که روز دوشنبه مورخ ۱۶ خرداد برگزار می‌شود. تا این لحظه اخبار مختلفی در این مورد منتشر شده و در این مقاله، مجموعه آخرین شایعات و گزارش‌ها در مورد این دو سیستم‌عامل آیفون و آیپد گردآوری شده‌ است.

تغییرات iOS 16

بهبود صفحه قفل

طبق ادعاهای مارک گورمان، منبع بسیاری از شایعاتی که در مورد iOS 16 می‌شنویم، اپل در حال ایجاد تغییرات اساسی در صفحه قفل آیفون است. این تغییرات شامل تصاویر پس‌زمینه‌ای با قابلیت‌های ویجت‌مانند است که کارایی آن را افزایش می‌دهد. به علاوه، زمانی که آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرومکس معرفی شوند، قابلیت نمایشگر همیشه روشن یا Always-On-Display نیز به این سیستم‌عامل اضافه خواهد شد.

برنامه Messages

به نظر می‌رسد قابلیت‌های کاربردی شبکه‌های اجتماعی در برنامه Messages افزایش یابد و پیام‌های صوتی نیز بهبود یابند. البته هنوز جزئیات دقیق‌تری در این مورد منتشر نشده است.

نمایشگر بدون ناچ

انتظار می‌رود آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بجای بریدگی بالای نمایشگر به حفره کوچکی در قسمت بالا برای قرارگیری دوربین سلفی مجهز بشوند. در نتیجه اپل باید تغییراتی را در پوسته ظاهری سیستم‌عامل iOS معرفی کند که با طراحی متفاوت بخش بالایی آیفون‌های جدید سازگار شود. به نظر می‌رسد نوار وضعیت بالای آیفون‌های جدید از فضای مناسبی برای نشان دادن اطلاعات متنوع و کاربردی باشد.

بهبود برنامه Health

اپل قصد دارد نسخه جدیدی از برنامه Health را معرفی کند که قابلیت‌های پایش خواب پیشرفته‌تری دارد و بخش مدیریت داروها به آن اضافه شده است. یک ابزار مدیریت دارو به کاربران امکان اسکن کردن بارکد داروها را می‌دهد اما قابلیت‌های بیشتر در آینده توسعه داده خواهد شد. به علاوه، یک بخش سلامت زنان نیز به این برنامه افزوده می‌شود.

بروزرسانی نوتیفیکیشن‌ها

مارک گورمان می‌گوید پیشرفت‌های چشمگیری در بخش نوتفیکیشن‌ها ایجاد شده ولی جزئیات دقیقی در مورد آن ارائه نداده است. در نتیجه باید منتظر معرفی این تغییرات بزرگ در مراسم WWDC امشب باشیم.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۶

تشخیص تصادف خودرویی

شایعات مطرح شده در مورد سری آیفون ۱۴ نشان می‌دهد قابلیت جدیدی برای تشخیص تصادفات خودرویی به آیفون اضافه می‌شود که به محض بروز حادثه با شماره‌های اضطراری و امدادی تماس می‌گیرد. این قابلیت به ایجاد بستر نرم‌افزاری مخصوص نیاز دارد که در iOS 16 از آن رونمایی می‌شود.

قابلیت‌های اضطراری اتصال ماهواره‌ای

شایعاتی وجود دارد که قابلیت تماس اضطراری ماهواره‌ای به آیفون‌های سری ۱۴ اضافه می‌شود. در نتیجه این قابلیت و تنظیمات آن نیز باید به iOS 16 نیز اضافه شود. اگر چنین قابلیتی معرفی شود، آیفون می‌تواند پیامک‌های اضطراری را حتی زمانی که پوشش آنتن نباشد، ارسال کند. در نتیجه اطلاع‌رسانی در مواقع اورژانسی در هر شرایطی ممکن می‌شود.

خدمات

اپل در حال کار بر روی تعدادی از خدمات جدید است که به نسخه جدید iOS افزوده خواهند شد. اولین سرویس یکی از زیرمجموعه‌های خدمات Apple Pay است که به کاربران امکان خرید آنی و پرداخت دیرتر را می‌دهد. انتظار می‌رود این سرویس در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود.
سرویس بعدی، خرید اقساط محصولات اپل مانند آیفون، آیپد یا کامپیوترهای مک است. به این ترتیب مبلغ خرید به صورت خودکار و همانند اشتراک آی‌کلاود یا اپل موزیک از حساب اعتباری کاربران برداشت می‌شود. این سرویس تا انتهای سال ۲۰۲۲ یا ابتدای سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی می‌شود.
خدمات Apple Fitness+ نیز گسترده‌تر می‌شود و اطلاعات تغذیه‌ای وارد شده در اپلیکیشن Health به صورت یکپارچه به آن منتقل می‌شود. اگرچه هنوز مشخص این این سرویس به این صورت عرضه شود.

 

تغییرات iPadOS 16

با معرفی iPadOS 16، اپل قصد دارد کارایی‌های آیپد را بیش از گذشته به یک لپتاپ نزدیک کند. در نتیجه انتظار می‌رود سیستم عامل جدید آیپد یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های آن در تمام سال‌های برگزاری مراسم WWDC باشد.
این بروزرسانی شامل محیط جدیدی برای مولتی‌تسک خواهد بود که جابجا شدن میان برنامه‌ها‌ را ساده‌تر می‌کند و امکان تغییر اندازه پنجره‌های باز را نیز مهیا می‌کند. به علاوه، اپل قرار است قابلیت‌های جدیدی برای مدیریت همزمان چند برنامه را ارائه کند که بیشتر شبیه به محیط سیستم‌عامل مک است.

 

دستگاه‌های سازگار

تا این لحظه فهرست رسمی دستگاه‌هایی که بروزرسانی iOS 16 و iPadOS 16 را دریافت خواهند کرد، منتشر نشده است. اگرچه با توقف تولید هفتمین نسل از آیپاد تاچ، به نظر می‌رسد اپل انتشار بروزرسانی را برای مدل آیفون ۶S، ۶S Plus، آیفون SE 2016 و حتی آیفون ۷ را کنار بگذارد. در واقع این بروزرسانی برای مدل‌هایی که کمتر از ۳ گیگابایت رم دارند منتشر نخواهد شد. البته این تنها یک پیش‌بینی است و هنوز مشخص نیست اپل دقیقا از چه مدلی بالاتر را برای دریافت این بروزرسانی انتخاب می‌کند.

 

تاریخ انتشار

پس از پیش‌نمایش iOS 16 و iPadOS 16 در مراسم WWDC ۱۶ خرداد، این سیستم‌عامل‌ها برای مقاصد آزمایشی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. نسخه آزمایشی عمومی این سیستم‌عامل نیز طی ماه آینده منتشر خواهد شد تا برنامه‌نویسان بتوانند از سرتاسر دنیا، اپلیکیشن‌های خود را بهینه کنند.
همانطور که انتظار می‌رود و طبق رویه هرساله، اپل نسخه کامل و رسمی iOS 16 را همزمان با معرفی آیفون‌های سری ۱۴، یعنی اواخر شهریور ماه عرضه خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.