کالبدشکافی مک بوک پرو ۱۳ اینچی مجهز به تاچ بار؛ از اسپیکرهای نمایشی تا سختی تعمیر

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

پیش از این در آیفونچی کالبدشکافی کامل و مفصل مک بوک پروی ۱۳ اینچی بدون تاچ بار جدید اپل را خدمت شما ارائه داده بودیم. حالا و بعد از گذشت چند هفته این بار متخصصین وبسایت iFixit به سراغ نسخه مجهز به تاچ بار لپ تاپ های حرفه ای شرکت کالیفرنیایی رفته اند تا ما را بیشتر با اجزای داخلی و میزان تعمیرپذیری آن آشنا نمایند.


تفاوت ها میان دو نسخه مک بوک پرو های ۲۰۱۶ اپل بیش از آن چیزی است که انتظار داشتیم. جانمایی جدید قطعات نسبت به نسخه ارزان تر طوری انجام گرفته تا فضای کافی برای نوار ابزار لمسی جدید فراهم شود. سختی جداسازی تاچ بار و باتری، که با استفاده از چسب به بدنه اصلی متصل شده اند، متخصصین iFixit را به این نتیجه رسانده که امتیاز بسیار پایین ۱ از ۱۰ را برای تعمیر پذیری به این ساخته‌ی جدید اپل بدهند.

3ytibkhmxmndteka-medium

نکته بسیار جالب دیگر در این میان، نمایشی بودن سوراخ های تعبیه شده برای اسپیکرها در دو طرف نمایشگر است. گرچه اپل واقعاً از اسپیکرهای قوی تری در مک بوک های حرفه ای تازه وارد خود استفاده کرده، اما باز کردن درب پشتی دستگاه به خوبی آشکار می سازد که محل های خروج صدا به مانند گذشته در زیر بدنه قرار دارند.

در تصویر زیر محل قرارگیری گریل اسپیکرها با کادر قرمز و محل واقعی خود اسپیکرها با کادر نارنجی مشخص شده است. ضمن این که این سوراخ ها حتی به فضای داخلی بدنه نیز راه ندارند و اصولاً معلوم نیست که برای چه کاربردی در نظر گرفته شده اند.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۹

okqxoo2rzdj2whvf-medium cla1fmegmlvjvjcb-medium

در این نسخه نیز باز کردن و تعویض ترک پد به آسانی صورت می گیرد و امکان نصب آنها روی تمام مدل ها وجود دارد. بر خلاف نسخه فاقد تاچ بار، در دیگر مدل های مک بوک های حرفه ای جدید اپل امکان ارتقای حافظه داخلی SSD وجود ندارد.

خبر بد دیگر آن است که چیپ های حافظه رم و همچنین خود پردازنده اصلی با مقدار زیادی چسب به برد اصلی متصل شده اند، بنابراین تعویض آنها بدون رساندن آسیب به کل برد امری دشوار و حتی ناممکن خواهد بود.

jffwspkpqvpfbp1t-medium

علی رغم تمام تلاش و دقتی که متخصص iFixit به خرج داد، اما ماژول تاچ بار سالم از محل خود خارج نشد، ضمن این که کابل اتصال آن نیز در زیر خود ماژول تعبیه شده که کار را بیش از پیش دشوار می سازد.

در راستای تکمیل کابوس تعمیر مک بوک پرو های ۲۰۱۶ باید گفت که به دلیل فضای قابل توجهی که چیپ T1 مربوط به دکمه پاور و سنسور اثر انگشت اشغال می کند، امکان تعبیه آن در زیر خود دکمه وجود نداشت و چیپ مذکور به روی برد اصلی منتقل شده است، بنابراین خرابی و تعویض دکمه پاور مساوی خواهد بود با تعویض کل مادربرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.