خلاصه و جمع‌بندی رویداد اپل ۲۰۲۳

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۷ دقیقه

اپل هر سال در ماه سپتامبر محصولات جدید خودش رو رونمایی می‌کنه و امسال هم این مراسم در ماه سپتامبر برگزار شد. رویداد امسال چند خبر مهم داشت. امسال آیفون سری ۱۵، اپل‌واچ‌های جدید و یک ایرپاد پروی جدید در رویداد معرفی شد. در ادامه یک گزارش و جمع‌بندی از رویداد اپل را با هم می‌خوانیم.

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس

آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس که به ترتیب ۶.۱ و ۶.۷ اینچ هستند به چیپ‌ست A16 مجهز شده‌اند که باعث افزایش کارایی و کاهش مصرف نسبت به مدل‌های معمولی و پلاس نسل قبل می‌شود. وقتی اولین عکس‌های رسمی این دو گوشی در رویداد نمایش داده‌شد، اولین تغییری که در این دو مدل گوشی به‌چشم آمد وجود داینامیک آیلند بود. این ویژگی در نسل قبلی به مدل‌های پرو محدود می‌شد.
سنسور عمق‌سنجی و دوربین سلفی گوشی‌ها در داینامیک آیلند قرار می‌گیرند. همچنین در این قسمت می‌توانید تماس‌های فعال، پخش موسیقی و موارد تعاملی دیگر و اطلاعات مرتبط را مشاهده کنید.
علاوه بر این، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس به یک دوربین قوی‌تر از نسل قبل نیز مجهز شده‌اند. دوربین اصلی این دو گوشی یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با f/1.6 است و در کنار آن یک دوربین تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۲ برابری نیز در دسترس است. اپل یک پوشش محافظ سرامیکی جدید نیز برای نمایشگر معرفی کرد. همچنین در رویداد اپل متوجه شدیم که حداکثر روشنایی این دو گوشی به ۲٬۰۰۰ نیت افزایش پیدا کرده‌است.
یکی از اقدامات مهم و بحث‌برانگیزی که اپل در رویداد خود از آن پرده بر داشت، تغییر پورت شارژ و انتقال اطلاعات بود. حالا دیگر باید با پورت لایتنینگ خداحافظی کنیم، زیرا اپل بالاخره پورت آیفون‌های خود را به USB-C تغییر داد.
مورد بعدی‌ای که در رویداد اپل به آن اشاره شد، شراکت این شرکت با AAA یا همان انجمن اتومبیل آمریکا بود. این شراکت به کاربران اجازه می‌دهد وقتی خودروی‌شان کنار خیابان یا جاده خراب شد، با استفاده از ارتباط ماهواره‌ای درخواست خدمات فوری در محل کنند.
اپل در رویداد امسال روی دغدغه‌های زیست‌محیطی خود نیز تأکید زیادی داشت. از آن جمله می‌توان به این اشاره کرد که ۷۵ درصد از فریم آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده‌است. مس به‌کاررفته در اجزای داخلی نیز صددرصد از مس بازیافتی ساخته شده‌است. همچنین صددرصد کوبالت مصرفی در باتری نیز از کوبالت بازیافتی تشکیل می‌شود.
اپل در رویداد خود از رنگ‌های صورتی، زرد، سبز، آبی و مشکی برای آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس رونمایی کرد. قیمت آیفون ۱۵ از ۸۰۰ دلار برای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی و قیمت آیفون ۱۵ پلاس نیز از ۹۰۰ دلار برای همان ظرفیت شروع می‌شود. فروش این دو گوشی نیز از ۲۲ سپتامبر آغاز خواهد شد.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

آیفون ۱۵ پرو مکس

یکی از اولین چیزهایی که در رونمایی این دو گوشی نظر بسیاری را جلب کرد، بدنه تیتانیومی و سیقل‌خورده مات این دو گوشی بود. تغییر متریال بدنه از فولاد ضدزنگ به تیتانیوم با هدف سبک‌تر شدن گوشی و افزایش مقاومت انجام شده‌است. همچنین اثر انگشت کمتری روی تیتانیوم جذب می‌شود. از آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و «تیتانیوم طبیعی» رونمایی شد.
نکته دیگر این‌که حاشیه صفحه‌نمایش مدل‌های پرو باریک‌تر شده‌است. این امر باعث می‌شود که با وجود حفظ ابعاد گوشی، ابعاد صفحه‌نمایش بزرگ‌تر شود.

آیفون ۱۵ پرو

در مدل‌های پرو جای سوییچ سایلنت کردن گوشی با یک دکمه عوض شده‌است. از Action Button برای کارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. به‌صورت پیش‌فرض با نگه داشتن این دکمه می‌توان گوشی را سایلنت کرد یا از حالت سایلنت در آورد. همچنین کاربر می‌تواند کارکرد این دکمه را به دلخواه خود سفارشی‌سازی کند. به‌عنوان نمونه می‌توان کاری کرد که با فشردن دکمه اکشن، اپ دوربین باز شود، ضبط‌کننده صدا آماده‌به‌کار شود یا چراغ‌قوه روشن شود. در واقع، کاربر می‌تواند میان‌برهای مختلفی را برای انجام کارهای متفاوت برای این دکمه تنظیم کند.
یک تغییر مهم دیگر که در رویداد اپل از آن پرده‌برداری شد، مجهز شدن آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به چیپ A17 Pro بود. اپل ادعا می‌کند که این چیپ، سریع‌ترین چیپ در میان تمام گوشی‌های موجود است. این چیپ علاوه بر افزایش چشم‌گیر قدرت پردازشی گوشی و افزایش سرعت انتقال داده از طریق USB 3، باعث مصرف بهینه‌تر انرژی نیز می‌شود. مورد مهم دیگر این‌که پردازنده گرافیکی چیپ از Ray Tracing پشتبانی می‌کند. این یعنی امکان اجرای بازی‌های سنگین با جزئیات گرافیکی بسیار زیاد فراهم می‌شود. اپل برای ملموس شدن این موضوع در رویداد خود اعلام کرد که به‌زودی یک سری از بازی‌های کنسول و پی‌سی روی iOS در دسترس خواهند بود؛ بازی‌هایی مثل Assassin’s Creed Mirage، Resident Evil Village و نسخه بازسازی‌شده Death Stranding.

بازی برای آیفون ۱۵ پرو

بسیاری از افراد به‌خاطر این مدل‌های پرو را انتخاب می‌کنند که اپل همیشه بهترین قابلیت‌های دوربین را به مدل‌های پرو اختصاص می‌دهد. آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس نیز از این قاعده پیروی کرده‌اند. لنزهای مدل‌های پرو یک پوشش جدید دارند تا انعکاس مستقیم نور روی لنز کاهش پیدا کند. همچنین کاربر می‌تواند در اپ Pro Camera فاصله کانونی پیش‌فرض را تغییر دهد. دوربین اصلی هر دو مدل پرو یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با f/1.8، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری و سنسوری ۱/۱.۲۸ اینچی است. دوربین تله‌فوتوی این دو مدل نیز یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.8 و فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متری است. دوربین اولتراواید آن‌ها نیز ۱۲ مگاپیکسل است با f/2.2 و فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری.
آیفون ۱۵ پرو مکس امکان زوم اپتیکال ۵ برابری را به‌اضافه فاصله کنونی تا ۱۲۰ میلی‌متر در لنز تله‌فوتوی خود در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
پورت این دو مدل نیز مانند مدل معمولی و پلاس، از لایتنینگ به USB-C تغییر کرده‌است.
نکته دیگری که در رویداد اپل شاهد آن بودیم، امکان ضبط ویدیوهای فراگیر با استفاده از آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس بود. این ویژگی برای افزایش امکانات مرتبط با ویژن‌پرو (هدست واقعیت ترکیبی اپل که سال آینده عرضه خواهد شد) در نظر گرفته شده‌است.
قیمت آیفون ۱۵ پرو از ۱٬۰۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی و قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس نیز از ۱٬۲۰۰ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی شروع می‌شود. خرید آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس از تاریخ ۲۲ سپتامبر امکان‌پذیر خواهند بود.

اپل‌واچ سری ۹

اپل واچ ۹

اپل واچ سری ۹ به چیپ جدید S9 مجهز خواهد بود؛ چیپی که به گفته اپل باعث می‌شود انیمیشن‌ها فوق‌العاده نرم شوند. حالا ریکوئست‌های Siri نیز به‌جای کلاود روی خود ساعت انجام می‌شوند. این کار با هدف انجام سریع‌تر پاسخ‌ها انجام شده‌است. همچنین کاربر می‌تواند با صحبت کردن اطلاعات مربوط به سلامتی خود را ثبت کند یا درخواست کند که این اطلاعات نمایش داده شوند. دوام باتری بدون هیچ تغییری ۱۸ ساعت باقی می‌ماند.
اپل واچ ۹ به یک چیپ نسل دوم ultra-wideband مجهز است که به کاربر اجازه می‌دهد وقتی گوشی خود را پیدا نمی‌کند، خیلی راحت‌تر و با دقت بیشتر آن را ردگیری کند (اگر گوشی نزدیک باشد). این قابلیت فقط وقتی فعال می‌شود که کاربر یک اپل‌واچ مدل ۲۰۲۳ و آیفون نسل ۱۵ داشته‌باشد.
اپل‌واچ سری ۹ یک صفحه‌نمایش بسیار روشن‌تر با امکان تنظیم روشنایی از ۱ تا ۲٬۰۰۰ نیت خواهد داشت؛ این یعنی روشنایی دوبرابر سری ۸. علاوه بر این‌ها در رویداد اپل از یک قابلیت جدید دابل‌تپ نیز رونمایی شد. برای فعال کردن این قابلیت باید نوک انگشت اشاره و شست خود را دوبار به یکدیگر بزنید. این کار می‌تواند باعث کارهایی مثل اتمام مکالمه یا جواب دادن به آن شود. طبق گفته اپل، این قابلیت ماه آینده فعال خواهد شد.
اپل واچ ۹ در چهار رنگ مختلف آلومینیومی به اضافه یک رنگ صورتی از جنس فولاد ضدزنگ عرضه خواهد شد.
نکته دیگری که اپل در رویداد خود اعلام کرد این است که متریال چرم را از همه محصولات خود حذف خواهد کرد. این شرکت از یک متریال جدید با عنوان FineWoven رونمایی کرد که ۶۸ درصد آن از مواد بازیافتی تولید می‌شود و حسی جیرمانند می‌دهد. اپل برای تولید بندهای جدید سازگار با محیط زیست با هرمس و نایکی همکاری خواهد کرد.
قیمت اپل واچ سری ۹ از ۴۰۰ دلار برای مدل بلوتوث و ۵۰۰ دلار برای مدل سلولار شروع می‌شود. خرید اپل واچ ۹ از تاریخ ۲۲ سپتامبر امکان‌پذیر خواهد بود.

خرید قسطی محصولات اپل

اپل‌واچ اولترا ۲

اپل واچ اولترا ۲

اپل واچ اولترای ۲ نیز مانند سری ۹ به چیپ S9 و همه ویژگی‌های ذکرشده مجهز خواهد بود. روشنایی صفحه‌نمایش این ساعت حتی از سری ۹ هم بیشتر و ۳٬۰۰۰ نیت خواهد بود. باتری این دستگاه نسبت به نسل قبل تفاوتی نخواهد کرد. قیمت اپل واچ اولترا ۲ از ۸۰۰ دلار شروع می‌شود و خرید اپل واچ اولترا ۲ نیز از ۲۲ سپتامبر امکان‌پذیر خواهد بود.

ایرپاد پرو USB-C

ایرپاد پرو

اپل در رویداد ۲۰۲۳ خود یک نسخه جدید از نسل دوم ایرپاد پرو معرفی کرد. این نسخه به‌جای پورت لایتنینگ به پورت USB-C برای شارژ مجهز خواهد بود. با وجود این، ایرپاد مکس و مدل‌های ارزان‌تر ایرپاد هنوز به USB-C‌ مجهز نشده‌اند. علاوه بر این، اپل EarPods کلاسیک سیمی خود را نیز به USB-C مجهز خواهد کرد.

سیستم‌عامل‌ها

اپل در رویداد ۲۰۲۳ خود اعلام کرد که نسخه بعدی iOS، watchOS و iPadOS را ۱۸ سپتامبر عرضه خواهد کرد. اما عرضه سونوما در تاریخ ۲۶ سپتامبر انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.