سامانه موقعیت یاب آفلاین اپل برای مسیریابی درون ساختمان ها

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

شرکت اپل در حدود یک سال پیش استارت آپ «Flyby Media» که در زمینه فناوری واقعیت افزوده فعالیت داشت را به مالکیت خود درآورد و از آن زمان به طور جدی وارد این عرصه نسبتاً نوظهور شد. این شرکت به تازگی پتنتی را به ثبت رسانده که فناوری هدایت کننده ای مبتنی بر واقعیت افزوده را تشریح می نماید.


در این پتنت اپل سیستمی را توضیح می دهد که به کمک دوربین ها و سنسورها می تواند قابلیت تشخیص موقعیت مکانی در سه بعد را برای ابزارهای مختلف فراهم نماید. این سیستم عکس هایی که توسط دوربین خود گجت تهیه می شود را با اطلاعات دریافتی از سنسورهایی مانند ژیروسکوپ و شتاب سنج و . . . ترکیب کرده تا تصویری بلادرنگ از موقعیت فعلی دستگاه در فضای سه بعدی به دست آورد.

ویژگی جذاب این سیستم آن است که برای تعیین موقعیت، نیازی به فناوری GPS یا اتصال به شبکه سلولار یا وای فای وجود ندارد و دقت آن در حد چند سانتی متر است.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۴۲

این سیستم که اپل فعلاً از آن به عنوان «سامانه جهت یابی دیداری و ساکن» یاد می کند، می تواند در عینک های هوشمند بسیار کارآمد باشد و قابلیت های کاملاً جدیدی را به آنها بیافزاید. اما در عین حال به دلیل عدم اتکا به موقعیت یاب های بیرونی نظیر GPS و شبکه سلولار، کارکرد آن مستلزم محاسبات پیچیده و پر حجم است و در حال حاضر نمی توان از آن در تلفن های هوشمند بهره برد.

کارکردهای متنوعی برای این سامانه وجود دارد، از جمله مسیریابی در داخل ساختمان ها، فروشگاه های بزرگ و انبارها و کارخانه ها. یا نقشه برداری سه بعدی از محیط های داخلی با هزینه ای بسیار پایین تر.

پتنت مذکور از سال ۲۰۱۳ در مالکیت «Flyby Media» بوده است، اما با واگذاری این کمپانی به اپل، این پتنت نیز در اختیار اهالی کوپرتینو قرار گرفته. باید دید تیم کوک و همکارانش چگونه می توانند از این ایده جالب در تولید محصول انقلابی بعدی اپل بهره ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.