پیکسل ها هم نمی توانند مشکل اساسی اسمارت‌فون های اندرویدی را برطرف سازند

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۴ دقیقه

آیفون مدتی پس از ظهور به محبوب ترین اسمارت فون موجود در بازار بدل شد و توانست کاربران فراوانی را در سراسر دنیا به سمت خود جذب کند. به طوریکه حالا دیگر هنگام تعویض آیفون قدیمی با یک گوشی هوشمند نو، صرفا اندکی تمایل به تغییر برند دارند و باز هم مدل ها‌ی جدیدتر آیفون را برمی گزینند. اما مدتی است ظهور دستگاه های اندرویدی که روز به روز بر تنوع‌شان نیز افزوده می شود، توانسته کمی بر این موضوع تاثیر بگذارد چرا که آنها در بازه‌‌ی قیمتی مختلف و با قابلیت های متفاوتی عرضه می شوند و از این رو تمام  اقشار درامدی را نشانه می گیرند؛ حال آنکه از آیفون معمولا به گرانقیمت بودن یاد می شود. با این حال چند سالی است که سامسونگ، اچ تی سی و یا سونی هم محصولاتی هم تراز با قیمت آیفون به بازار روانه می کنند که اتفاقا امکانات گسترده‌تری نیز در اختیار کاربر قرار می دهد.


اما هنوز هم هیچ محصولی نمی تواند جای آیفون را بگیرد چرا که سیستم عامل iOS همواره برگ برنده‌ی اپل در مقایسه با رقبای اندرویدی به حساب می آید. آی او اس تنها پلتفرمی است که حتی پس از چند سال از عرضه یک مدل از آیفون، با بروزرسانی های مستمر این تلفن هوشمند را پشتیبانی می کند و همواره به ویژگی هایش می افزاید. اما آیا اندورید هم می تواند این کار را برای تمامی دستگاه ها انجام دهد؟ جواب منفی است. بسیاری از گوشی های هوشمند یا به کلی آپدیت نمی شوند و یا پس از یک یا دو سال دیگر نمی توانند آخرین بروزرسان اندروید را دریافت کنند و در صورتیکه به این کار اصرار ورزند ممکن دستگاه موبایل با مشکلات جدید روبرو شود. در این میان صرفا تعداد انگشت شماری از پرچمداران هستند که قابلیت آن را دارند که آخرین نسخه اندروید را اجرا نمایند.

 

معضل عدم یکپارچگی اکوسیستم اندروید سال هاست که حقیقت دارد و گوگل با ارائه سفارشی ترین اسمارت فون های اندرویدی، یعنی پیکسل ها، و در راستای هماهنگ نمودن سخت افزار با نرم افزار قصد دارد مسئله یاد شده را مرتفع کند. خب این همان رویه‌ایست که اپل از آغاز پیش گرفته و به خوبی هم جواب داده.

samsung-phones

در همین رابطه، اگرچه گوشی های هوشمند پیکسل تاثیر گذار و قدرتمند به نظر می آیند، اما بعید است توان رقابت با هواوی و سامسونگ را داشته باشند. همچنین سایر برندها نیز به خوبی بر بازار اسمارت فون چیره شده و عرصه را برای ظهور محصولی جدید تنگ نموده‌اند. با این حال احتمال اینکه گوگل بتواند یکه تاز میدان رقابت شود بسیار پایین است چرا که اکوسیستم اندروید مدت هاست به تسخیر سازندگان دیگر درآمده است.

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۴۰

بازار چین به خرید محصولات هواوی روی خوش نشان داده و سامسونگ نیز در سراسر دنیا برند شناخته شده ایست و همواره حضور فعالی دارد. این شرکت سالانه تنها میلیون ها دلار برای بازاریابی محصولاتش هزینه می کند، حالا پیکسل چطور می تواند به جنگ چنین غول هایی رفته و خود را به دل خریداران بنشاند. افزون بر این، گوشی های هوشمند سامسونگ تقریبا در هر دکان و فروشگاهی عرضه می شوند حال آنکه پیکسل را صرفا از دو طریق می توان تهیه کرد، یکی اپراتور ورایزن که به ساکنین آمریکا سرویس ارائه می دهد و دیگر وب سایت گوگل!

androidpit-huawei-p9-lite-6559

با توجه که نفوذ پایینی که گوگل به نسبت رقبا در بازار دارد، به نظر سخت می رسد که شرکت یاد شده بتواند چشم اندازی از آینده‌ی اندروید را در محصول جدیدش به تصویر بکشد. مطمئنا هیچ کاربری بدش نمیاید آخرین بروزرسانی ها را دریافت و از تمام قابلیت های سیستم عامل گوشی هوشمندش بهره ببرد، اما این کار در صورتی امکان پذیر است موبایل های پیکسل به همان راحتی اسمارت فون های سامسونگ یا سایر سازندگان در دسترس کاربران قرار گیرند و تقریبا در تمام فروشگاه هایی که محصولات سامسونگ، الجی و اچ تی سی حضور دارند، پیکسل هم حضور داشته باشد.

باید به این موضوع اشاره کنیم که گوگل برای تحقق این هدف صرفا یک راه دارد. کمپانی یاد شده می بایست تغییراتی که سایر سازندگان تلفن همراه در هسته اندروید اعمال می کنند را محدود نماید، همچنین شرکای تجاری و اپراتورها را به ارائه آخرین بروزرسانی سیستم عامل مورد اشاره وادار کند و سرویس هایی مانند Gmail و Hangout را به صورت پیش فرض قرار دهد. چنین اقدامی از سوی گوگل قطعا خشم سامسونگ، الجی و سایر فعالان این عرصه را برمی انگیزد اما در نهایت چاره‌ای برای آنها نمی ماند. شرکت های یاد شده یا می بایست به اجرای این تصمیم تن در دهند و یا سیستم عامل خودشان را طراحی کنند؛ تجربه سایر کمپانی ها از قبیل مایکروسافت یا بلک بری هم نشان می دهد که بازار دیگر آماده پذیرش پلت فرم جدیدی در کنار آی او س و اندروید نیست.

شرکت گوگل از طریق اندروید می تواند برای شرکت هایی که سیستم عامل یاد شده را در گجت‌های هوشمندشان بهره می برند، تکلیف تعیین کند اما تا به حال از این اهرم فشار برای قدرت بخشیدن به خود بهره نگرفته و مادامی که به همین شرایط ادامه دهد، اکوسیستم اندروید کماکان در مقام پایین تری نسبت به iOS جای می گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.