مقایسه آیپد ایر ۲۰۲۰ و آیپد پرو ۲۰۲۰ ، کدام مدل مناسب من است؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۶ دقیقه

در سپتامبر ۲۰۲۰ اپل از آیپد ایر ۱۰.۲ اینچی جدید خود در کنار اپل واچ سری ۶ رونمایی کرد. طراحی این آیپد محصول در نسل جدید خود دچار تحول اساسی شده و از همان زبان طراحی‌ای برخوردار است که بر پایه آن، آخرین‌مدل از آیپد پرو طرحی شده بود. به این معنی که لبه‌های آن دارای زوایای تیز‌تری بوده و خبری از دکمه هوم در این محصول نخواهد بود.

باوجود قیمت پایین‌تر نسبت به آیپد پرو، آیپد ایر ۲۰۲۰ از جدیدترین پردازنده اپل با نام Apple A14 Bionic استفاده می‌کند که سریع‌ترین پردازنده ساخته‌شده توسط اپل تا به امروز است. درحالی‌که آیپد پرو ۲۰۲۰ از پردازنده A12Z اپل استفاده می‌کند که باوجود قدرت پردازشی بسیار بالا، نسبت به چیپ A14 قدرت کمتری دارد.

آیپد پرو از سال ۲۰۱۸ با معرفی نسل جدید خود، زبان طراحی جدیدی را به آیپد‌های اپل اضافه کرد. در این نسل دکمه هوم حذف شده و از فناوری تشخیص چهره اپل که با نام Face ID شناخته می‌شود در آن استفاده شد. همچنین درگاه لایتنینگ نیز در این مدل جای خود را به درگاه USB-C داد که از سرعت انتقال اطلاعات بیشتر و شارژ سریع‌تری برخوردار است. حذف دکمه هوم اپل را قادر ساخت تا از بخش جلویی آیپد نهایت استفاده را برده و نمایشگری با کیفیت بالاتر و لبه‌های مدور تولید کند. این امر موجب شد تا جذابیت ظاهری آیپد پرو به میزان بسیار بالایی افزایش پیدا کند. همه این موارد از آیپد پرو یک تبلت تمام‌عیار ساخت که دارای بالاترین قیمت در میان آیپدهای این کمپانی نیز هست.
آیپد ایر ۲۰۲۰ یا همان نسل چهارم آیپد ایر، باوجوداینکه یک محصول میان رده در بین آیپد‌های تولیدی اپل محسوب می‌شود، اما بااین‌حال دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را تنها در برترین تبلت این کمپانی یعنی آیپد پرو ۲۰۲۰ پیدا کرد. این در حالی است که قیمت آیپد پرو ۱۱ اینچ از ۸۰۰ دلار شروع شده و آیپد ایر ۲۰۲۰ از قیمت ۶۰۰ دلار به بالا به بازار عرضه می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید، مقایسه‌ای است میان آیپد ایر ۲۰۲۰ ، آیپد پرو ۲۰۲۰ و نسل قبلی آیپد ایر یعنی مدل سال ۲۰۱۹ آن. برای راحتی این مقایسه را در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم و در هر قسمت، اطلاعات را در یک جدول کنار هم نمایش داده تا مقایسه محصولات راحت‌تر صورت گیرد.

مقایسه آیپد ایر ۲۰۲۰

پردازنده، حافظه و سخت‌افزار

چیپ A14 اپل، اولین چیپست کمپانی اپل است که از معماری ۵ نانومتری استفاده می‌کند و به گفته کمپانی، دارای مشخصات زیر است:

  • CPU شش هسته‌ای با ۴۰ درصد بهبود عملکرد نسبت به نسل قبل
  • GPU یا همان گرافیک ۴ هسته‌ای با ۳۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به نسل قبل
  • موتور عصبی یا همان Neural Engine جدید ۱۶ هسته‌ای با عملکرد ۱۰ برابر سریع‌تر
  • * موتور عصبی یا Neural Engine پردازنده‌ای است که برای عملکرد Face ID، انیموجی و تمامی فعالیت‌های مرتبط با یادگیری ماشینی در محصولات اپل طراحی شده است

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی این ۳ محصول را در یک قاب مشاهده کنید:

دیگر تغییر سخت‌افزاری‌ای که در آیپد ایر نسل ۴ وجود دارد، استفاده از حسگر تشخیص اثر انگشت یا همان Touch ID در آن است. برای نخستین بار اپل این حسگر را در دکمه پاور محصول قرار داده است که در بخش بالایی محصول وجود دارد. از سوی دیگر آیپد پرو دارای Touch ID نبوده و از فناوری تشخیص چهره برای امنیت خود بهره می‌برد. همچنین آیپد ایر ۴ همانند آیپد پرو ۲۰۲۰ دارای درگاه USB-C است که استفاده از آن، به معنای سرعت شارژ بالاتر و قابلیت انتقال سریع‌تر اطلاعات است. آیپد ایر ۲۰۱۹ اما از همان درگاه معروف لایتنینگ اپل استفاده می‌کند.

از ویژگی‌های آیپد ایر ۲۰۲۰ که آن را به آیپد پرو ۲۰۲۰ نزدیک می‌کند، پشتیبانی آن از نسل دوم قلم هوشمند اپل است. همچنین می‌توانید همانند مدل پرو، کیبورد Magic Keyboard اپل را نیز به آن متصل کنید. این کیبورد طراحی بسیار بهتری نسبت به کیبورد Smart Keyboard داشته و مجهز به یک تاچ پد برای استفاده به‌عنوان موس و یک درگاه USB-C برای اتصال لوازم جانبی به آن است. در مورد اپل پنسل ۲ نیز باید گفت که نحوه کار این محصول به این صورت است که برای سینک شدن با آیپد و همچنین شارژ شدن، به بخش کناری آن متصل می‌شود. بدیهی است که برای حصول این امر باید طراحی آیپد به‌گونه‌ای باشد که دارای یک بخش مسطح در کنار خود باشد، موردی که تنها در آیپد ایر ۲۰۲۰ و آیپد پرو ۲۰۲۰ وجود دارد. همچنین این آیپد‌ها دارای شارژر بی‌سیمی در بخش کناری خود هستند که قادر به شارژ باتری Appe Pencil خواهد بود.

اطلاعات دقیقی در مورد حافظه رم آیپد ایر ۴ منتشر نشده است اما به‌احتمال‌زیاد از یک حافظه رم با ظرفیت بیشتر از ۳ گیگابایت در آن استفاده شده است. زیرا نسل قبلی آن دارای رم ۳ گیگابایت بوده است و استفاده از این پردازنده قدرتمند، احتمال استفاده از حافظه رم بیشتر را نیز بالا برده است. هرچند که مدیریت خوب رم در محصولات اپل، موجب شده تا میزان حافظه RAM یک فاکتور تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری برای خرید تولیدات این کمپانی نباشد.

در بخش حافظه داخلی، آیپد پرو ۲۰۲۰ در ظرفیت‌های داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و همچنین ظرفیت ۱ ترابایتی عرضه می‌شود. آیپد ایر چهار اما تنها در رو ظرفیت ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت تولید می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که در هر دو محصول، امکان استفاده از حافظه‌های اکسترنال وجود دارد و هر زمان که احساس نیاز کردید می‌توانید از حافظه‌های جانبی برای این کار بهره ببرید.

 

نمایشگر

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۸

در این بخش آیپد ایر ۲۰۲۰ و آیپد پرو ۲۰۲۰ دارای شباهت بسیار زیاد و همچنین تفاوت بسیار زیاد هستند. آیپد ایر دارای یک پنل ۱۰.۹ اینچی است که بسیار شبیه به پنل ۱۱ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۰ است و دارای رزولوشن تقریباً یکسانی با آن نیز هست. اما تفاوت بزرگ این بخش آن است که آیپد پرو در دو سایز ۱۱ و ۱۲.۹ اینچ تولید شده، درحالی‌که آیپد ایر تنها در اندازه ۱۰.۹ اینچی تولید خواهد شد.

دیگر تفاوت میان نمایشگر این دو محصول، روشنایی بیشتر نمایشگر آیپد پرو به میزان ۱۰۰ نیت است. البته که این تفاوت بیشتر در محیط‌های بیرونی ملموس خواهد بود. همچنین نرخ به‌روزرسانی نمایشگر در آیپد پرو ۱۲۰ هرتز بوده که آیپد پرو در این بخش دارای فرکانس ۶۰ هرتز می‌باشد. این ویژگی موجب شده تا عملکرد مدل پرو روان‌تر بوده و بخصوص برای برخی کارها، گزینه مناسب‌تری باشد. البته که فرکانس ۶۰ هرتز نیز با توجه به کیفیت  و رزولوشن مناسب نمایشگر آیپد ایر، میزان بسیار مناسبی برای اکثر کاربران خواهد بود.

دوربین‌ها

در این بخش چندین تفاوت میان آیپد ایر نسل ۴ و آیپد پرو ۲۰۲۰ وجود دارد. کاملاً واضح است که در آیپد پرو شما علاوه بر لنز معمولی، یک لنز اولتراواید و حسگر LiDAR را نیز در اختیار خواهید داشت. همچنین دوربین آن دارای فلاش چهارگانه نیز هست.

با وجود این موارد، کماکان نمی‌توان از کیفیت دوربینی که در آیپد ایر ۲۰۲۰ به‌کاررفته غافل شد. این دوربین قادر به فیلم‌برداری ۴K بوده  و دارای قابلیت فیلم‌برداری اسلوموشن ۱۰۸۰ با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه است. همچنین رزولوشن آن برابر با ۱۲ مگاپیکسل است که از نسل قبلی خود بالاتر بوده و برابر با رزولوشن دوربین آیپد پرو ۲۰۲۰ است. ضمن اینکه دوربین سلفی آن همان دوربینی است که در آیپد پرو استفاده شده و از همان کیفیت تصویر برخوردار است. در اینجا عامل تعیین‌کننده آن است که تا چه میزان دوربین اولترا واید، حسگر LiDAR و فلاش دوربین آن‌هم روی آیپد استفاده می‌کنید؟

ابعاد، وزن و عمر باتری

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، اپل در مورد آیپد ایر نسل چهارم نیز ظرفیت دقیق باتری را اعلام نکرده و فقط به گفتن عمر باتری۱۰ ساعته بسنده کرده است. موردی که در مورد آیپد پرو  و آیپد ایر ۲۰۱۹ نیز به همین منوال اعلام شده بود. ابعاد آیپد ایر تقریباً با مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو برابر است و نمی‌توان تفاوتی را در این بخش بیان کرد که قادر به تغییر تصمیم شما باشد.

قیمت و آپشن‌های موجود برای خرید

یکی از نقاط قوت آیپد ایر ۲۰۲۰ قیمت آن است. قیمت نسخه وای فای ۶۴ گیگابایت آن از ۵۹۹ دلار  آغاز می‌شود؛ درحالی‌که آیپد پرو ۱۱ اینچ با همین آپشن‌ها دارای برچسب قیمتی ۷۹۹ دلاری خواهد بود. البته که در آیپد پرو انتخاب‌های بیشتری برای حافظه داخلی دستگاه خواهید داشت؛ اما دوباره یادآور می‌شویم که امکان استفاده از حافظه‌های جانبی همواره در اختیار شما خواهد بود.

جمع‌بندی

بدون شک اگر نسبت قیمت به امکانات را در نظر بگیریم، آیپد ایر ۴ گزینه بسیار معقول و بهتری خواهد بود. به همین دلیل اگر به دنبال یک آیپد، نه برای استفاده‌های حرفه‌ای از دوربین و استفاده در طراحی هستید، این گزینه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. آیپد پرو به دلیل دارا بودن نمایشگر ۱۲۰ هرتز، عملکرد روان‌تری داشته و برای استفاده در طراحی دیجیتال مناسب‌تر خواهد بود. همچنین دوربین به‌کاررفته در آیپد پرو بهتر بوده و از حسگر LiDAR نیز بهره‌مند است، اگر این موارد برای شما از اهمیت بالایی برخوردارند( که در حقیقت برای اکثریت چندان اهمیتی نداشته و استفاده زیادی از این قابلیت‌ها نخواهند کرد) می‌توانید به سراغ آیپد پرو بروید.

1 نظر
  1. شیوا می‌گوید

    بسیار عالی و ممنون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.